۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳

اعتبارسنجی و صحت سنجی رتبه‌ های قبلی معلمان در رتبه‌ بندی/ توانمندسازی معلمان در تابستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایلنا، رضامراد صحرایی در اولین سفر خود به مشهد مقدس در نشست شورای معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این که آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است، گفت: مهم‌ترین...

رتبه بندی معلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایلنا، رضامراد صحرایی در اولین سفر خود به مشهد مقدس در نشست شورای معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این که آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه کشور است، گفت: مهم‌ترین نیاز ما این است که ارتباط اجزای این دستگاه عظیم را با هم هماهنگ کنیم؛ باید بررسی کنیم که چگونه اجزای آموزش و پرورش می‌توانند در کنار هم دقیق و درست کار کنند.

وی افزود: روح و ذات فرایند آموزش و پرورش انضباط و ارتباط است. بزرگترین چالش آموزش و پرورش نیروی انسانی، بودجه و کمبود امکانات و تجهیزات نیست، بلکه چالش به خود مشغول شدن آموزش و پرورش است.

صحرایی مسیر قوی ساختن آموزش و پرورش را هماهنگی اجزای بدنه آموزش و پرورش با یکدیگر عنوان کرد و گفت: اگر در بخش‌هایی از آموزش و پرورش هماهنگ هستیم، هنر مدیران است اما باید این کار به طور سیستمی باشد، لذا نباید با یک انتصاب، هماهنگی از بین برود.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از رویه آموزش و پرورش به دلیل نشان ندادن اقدامات خوب مجموعه گفت: در مدارس، کارهای بسیار خوبی انجام می شود، اما فقط کاستی‌ها دیده و بیان می شود. آموزش و پرورش فقط در هنگام اتهام از خود دفاع میکند، در صورتی که باید کنشگر باشیم.

وی با بیان مثالی از کنشگری آموزش و پرورش که در سال جدید اتفاق افتاد گفت: در امتحانات نهایی سال های گذشته زمانی که گفته می شد سوالات لو رفته، شروع به پاسخگویی می کردیم، در حالی که این اتفاق نمی افتاد. امسال کنشگری را پیش از امتحانات نهایی آغاز کردیم و بعد از شروع امتحانات سوالات را منتشر کردیم، زیرا انتشار سوال بعد از شروع آزمون به معنی لو رفتن سوال نیست.

صحرایی تصریح کرد: امسال مسئولین می توانند از هر حوزه امتحانی که می‌خواهند بازدید کنند تا سلامت و امنیت برگزاری امتحانات آموزش و پرورش، به آن ها اثبات شود.

وزیر آموزش و پرورش نکته سوم برای پیشرفت را تحول نامید و گفت: تحول ابتدا در ذهن و روح اتفاق می افتد، این که مانند دیگران فکر نکنیم. شهید آوینی می گفت؛ اگر کسانی که ایجادکننده تحول هستند از زمان خود تبعیت کنند تحول اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: یک مطالعه از روندهای اداری نشان داده که با سیستمی و مکانیزه کردن کارها می توان نیروی انسانی را کاهش داد و از این روش در امور اداری خود استفاده نکرده ایم.

صحرایی با اشاره به سخنی از شهید رجایی مبنی برآنکه «آموزش و پرورش یعنی وزارت تربیت و نگهداری معلمان؛ ساختمان چیزی نیست که نشود ساخت، ساختن معلم است که مشکل است» اظهار کرد: اگر بخواهیم آموزش و پرورش را به شکل انقلابی متحول کنیم، نقطه شروع آن از معلم و تربیت معلم است، وزارت آموزش و پرورش باید به معلمان به طور ویژه توجه کند، زیرا انجام هر تربیتی بر روی دانش آموزان، از طریق معلمان ممکن است. بر این اساس دانشگاه تربیت معلم یک سازمان جدا نیست و باید در بطن آموزش و پرورش باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: توانمندسازی معلمان در تابستان در دستورکار قرار گرفته است، لذا باید از فرصت تابستان برای این کار استفاده کرد. هر استان باید یک برش از سند تحول برای خود بومی سازی کند.

وی با تقدیر از اقدامات آموزش و پرورش خراسان رضوی و اداره نوسازی و توسعه و تجهیز استان گفت: ساخت استخرها، چمن های مصنوعی و این قبیل کارها، اقدامات ارزشمندی است و با این کارها می توان دانش آموزان را از فضای مجازی دور کرد.

وی رتبه بندی معلمان را مهمترین برنامه آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در حال بررسی اعتبارات، اعتبارسنجی و صحت سنجی رتبه های قبلی هستیم. مقایسه کار یک معلم عشایر با معلم و استادی که در شهر با بهترین امکانات کتاب و مقاله می نویسد، اشتباه است.

صحرایی همچنین توجه به مسکن فرهنگیان، حضور صندوق ذخیره برای بهبود رفاه فرهنگیان و تکمیل ساختمان های نیمه کاره را از برنامه‌های پیش رو مطرح کرد.

بنابراعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: با وجود تمام مشکلات، امید به اصلاح خیلی زیاد است و این مهم با همراهی همه ارکان نظام تعلیم و تربیت اتفاق می افتد.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار