۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند کار مطالعاتی و مدیریتی قوی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ، دکتر حداد عادل در هم اندیشی مسئولین مراکز و مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی کشور که با موضوع گفتمان علمی انقلاب و اسلامی سازی علوم انسانی در سالن همایش امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفت...

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند کار مطالعاتی و مدیریتی قوی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ، دکتر حداد عادل در هم اندیشی مسئولین مراکز و مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی کشور که با موضوع گفتمان علمی انقلاب و اسلامی سازی علوم انسانی در سالن همایش امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد، گفت: امیدواریم این تلاش ها به نهضت گفتمان سازی اسلامی سازی علوم انسانی و پوست اندازی آن درحوزه انجام شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اما برای تحول در علوم اسلامی علوم دو کار مهم در جنبه مطالعاتی و مدیریتی باید انجام دهیم. کار اول در حوزه مطالعاتی است. در این بخش باید مشخص کنیم، دنبال چه هستیم. یکی از کارهای که باید انجام شود، طرح مبانی علوم انسانی غربیها در دانشگاه است و سپس نقدهایمان را هم نسبت به آن ارائه دهیم.

وی بیان داشت: کار دیگری که باید صورت گیرد، شناخت از فلسفه های علوم انسانی در رشته های مختلف است. وقتی مبانی آن را مطرح کردیم و شناخت درست پیدا کردیم، آنگاه آنها را هم نقد کنیم و مشخص کنیم که با مبانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی چه تحولی در حوزه علوم انسانی به وجود خواهد آمد خصوصا از نظر کارآمدی آن.

عادل گفت: اما در بخش مدیریتی از جهتی باید خوشحال بود مؤسسات مختلفی  در قم، اصفهان و… احساس مسئولیت کردند و یک باره ۱۰۰ دست برای کمک دراز شده ولی باید مدیریت حساب شده ای صورت گیرد و الا نه تنها باعث هم افزایی نمی شود بلکه سبب اغتشاش هم خواهد شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: آثار زیادی از مؤسسات مختلف در قم و تهران در حوزه علوم انسانی و اسلامی منتشر می شود ولی این آثار زمانی در جامعه و دانشگاه تحول ایجاد کند، که در دانشگاه راه پیدا کند. لذا باید اضلاع تحول اسلامی سازی شناسایی شود و هرکدام  از دستگاه ها وظائف شان مشخص شود و در این رابطه حوزه پیش قدم شده و ستاد راهبری تحول اسلامی سازی علوم انسانی در حوزه هم راه اندازی شده است.

وی بیان داشت: نکته مهم این کار های پراکنده که می شود باید به یکدیگر وصل شود. کارهای پراکنده حکم جزائری ناپیوسته را دارد که سبب عدم آگاهی مراکز دیگر از نوع فعالیت ها می شود.

عادل گفت: ما باید بین کارهای پراکنده اتصال و پیوند برقرار و تلفیق ایجاد کنیم و این امر زمانی انجام می شود که از ظرفیت های هم دیگر آگاه شویم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: مشکل ما در بحث تحول اسلامی سازی علوم انسانی به مسائلی چو فقدان مدیریت کلان و عدم اتصال بین کارهای پراکندگی و بی ارتباطی و عدم آگاهی از فعالیت مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی برمی گردد.

وی بیان داشت: یکی از کارهایی که در حوزه اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده و انجام داده ایم تألیف کتاب بود. تا کنون ۵۰ کتاب از چاپ درآمده و ۵۰۰ کتاب در دست تالیف است؛ اگر برنامه ها درست پیش برود، چند هزار کتاب جدید تالیف و وارد بازار نشر علوم انسانی می شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط