۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳

استقلال کم گل می‌زند؛ مهاجمانش کمتر/ چرا تیغ تیم ساپینتو کند است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از منیبان؛  اگر چه استقلال در برخی دیدارهای این فصل نمایش مطلوبی ارائه کرده و همچنان یکی از مدعیان جدی صدرنشینی محسوب می‌شود ولی با این وجود برخی مشکلات تاکتیکی این تیم همچنان لاینحل باقی‌ما...

از باشگاه استقلال چخبر؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از منیبان؛  اگر چه استقلال در برخی دیدارهای این فصل نمایش مطلوبی ارائه کرده و همچنان یکی از مدعیان جدی صدرنشینی محسوب می‌شود ولی با این وجود برخی مشکلات تاکتیکی این تیم همچنان لاینحل باقی‌مانده و کادر فنی آبی‌پوشان باید برای روزهای پس از تعطیلات جام جهانی‌ تصمیمی عاجل پیرامون حل معضلات مذکور اتخاذ کنند.

تیغ کند مهاجمان محبی جانشین آزمون در جام جهانی
استقلال تا اینجای کار در لیگ برتر فقط موفق به زدن ۱۱ گل شده است. آماری که به خودی خود ضعیف محسوب می‌شود و از مدافع عنوان قهرمانی قطعاً انتظار بیشتری بابت این مسئله می‌رود. البته این تیم دقیقاً مانند فصل گذشته ساختار دفاعی خوبی دارد و تعداد گل‌های کمی که خورده نشان‌دهنده آن است که همچنان از تدابیر خوبی برای خط دفاعی و سنگربانی آماده برخوردار است ولی به هر حال نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که آمار گلزنی آبی‌پوشان پایتخت باید افزایش پیدا کند. قطعاً این تعداد گل زده تضمین‌کننده تداوم شرایط خوب استقلال در هفته‌های آینده نخواهد بود و تیغ مهاجمان آبی حتماً باید برنده‌تر شود. این نکته را هم فراموش نکنیم که استقلال فصل گذشته نیز زیاد گل نمی‌زد اما با پیروزی‌های اقتصادی توانست بدون شکست قهرمان لیگ برتر شود بنابراین سرمربی پرتغالی آبی‌پوشان حتماً باید حواسش به حفظ ساختار تدافعی تیمش نیز باشد چون اگر قرار است استقلال همچنان کم گل بزند، باید خیلی کمتر هم گل بخورد تا با همان فرمول فصل گذشته عنوان قهرمانی را به دست آورد هر چند ریکاردو ساپینتو چند ماه قبل پیش از شروع رقابت‌های لیگ برتر با صراحت گفته بود دلش می‌خواهد فوتبال تهاجمی ارائه کند. انصافاً استقلال در برخی از مسابقات این فصل واقعاً هم تهاجمی ظاهر شده اما به دلایل مختلف در عرصه گلزنی ناموفق بوده است. اینکه می‌گوییم ناموفق منظورمان عدم موفقیت برای یک تیم پرهوادار، پرافتخار و مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر است.

انتظار بیشتر از مهاجمان

استقلال همان‌طور که گفتیم تا اینجای کار ۱۱ گل در عرصه رقابت‌های لیگ برتر به ثمر رسانده که آماری ضعیف است اما نکته اینجاست که مهاجمان استقلال در همین آمار ضعیف هم نقشی ضعیف‌تر ایفا کرده‌اند. اینکه مردان خط آتش مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر تا اینجای کار فقط ۵ گل به ثمر رسانده‌اند اصلاً آمار خوبی نیست چون آنها حتی نصف گل‌های فصل جاری استقلال را هم نزده‌اند. پیمان بابایی و مهدی قایدی هر کدام یک بار موفق به گشودن دروازه حریفان شده‌اند و محمد محبی نیز سه گل زده است. البته محبی مهاجم کلاسیک نیست ولی در ساختار تاکتیکی این فصل استقلال تحت عنوان یکی از مردان خط آتش انجام وظیفه می‌کند. کوین یامگا نیز سه گل برای استقلال زده ولی این بازیکن نقش مهاجم را ایفا نمی‌کند. مهدی مهدی‌پور و عارف غلامی نیز هر کدام یک بار موفق به گشودن دروازه حریفان استقلال شده‌اند اما بدیهی است که هیچ‌کدام از آنها فوروارد نیستند. یک گل دیگر استقلال در فصل جاری هم توسط محمد قریشی بازیکن ذوب‌آهن وارد دروازه سبزپوشان اصفهانی شد و گل به خودی حریف محسوب می‌شود.

مردان بدون گل زده

در میان مهاجمان استقلال، بازیکنانی وجود دارند که تا این لحظه موفق به گلزنی نشده‌اند. آرمان رمضانی که البته مدت‌هاست با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند هنوز نتوانسته پیام‌آور شادی برای استقلالی‌ها باشد و ارسلان مطهری هم دقیقاً همین شرایط را دارد. به طور کلی فورواردهای استقلال باید فعال‌تر از گذشته عمل کنند و تکاپوی بیشتری به خرج بدهند چون جدا از بحث تیمی قطعاً آمار پایین گلزنی آنها به لحاظ موفقیت فردی هم روی کارنامه این نفرات تأثیر منفی می‌گذارد.

تغذیه نامناسب

این نکته را نیز فراموش نکنیم که حتی بهترین مهاجمان جهان نیز به خودی خود نمی‌توانند مؤثر واقع شوند. شما اگر مجموعه‌ای از بهترین فورواردهای فوتبال دنیا را در اختیار داشته باشید اما نتوانید به خوبی آنها را تغذیه کنید بدون هیچ شک و تردیدی آمار گلزنی این نفرات افت فاحشی خواهد داشت و این دقیقاً همان مسئله‌ای است که کارشناسان روی آن تأکید فراوانی دارند. استقلال در امر بازیسازی مشکل دارد و این مسئله بارها در دیدارهای مهم عیان شده است. این تیم هافبک بازیساز احتیاج دارد و حتماً باید در مهلت نقل و انتقالاتی پیش‌رو شرایطی فراهم شود تا یک یا دو عنصر کارساز برای خط میانی خود جذب کند در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد مشکل خط آتش تیم مرتفع شود. در واقع باید بگوییم استقلال مشکل گلزنی دارد اما این مسئله صرفاً به مهاجمانش باز نمی‌گردد بلکه باید عناصر مؤثری به خط هافبک آبی‌ها اضافه شوند تا بتوانند موقعیت‌های بیشتری برای فورواردها خلق کنند.

 

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط