۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲

استاد شهید مطهری، معلم علوم آل محمد (ص) و مروج بصیرت دینی

استاد شهید مطهری، معلم علوم آل محمد (ص) و مروج بصیرت دینی قم- مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم با بیان اینکه آغاز همه بصیرت ها بصیرت دینی است گفت: شهید مطهری، نمونه ای از معلم علوم آل محمد(ص) و مروج بصیرت دینی بو...

استاد شهید مطهری، معلم علوم آل محمد (ص) و مروج بصیرت دینی

استاد شهید مطهری، معلم علوم آل محمد (ص) و مروج بصیرت دینی

استاد شهید مطهری، معلم علوم آل محمد (ص) و مروج بصیرت دینی

قم- مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم با بیان اینکه آغاز همه بصیرت ها بصیرت دینی است گفت: شهید مطهری، نمونه ای از معلم علوم آل محمد(ص) و مروج بصیرت دینی بود.

حجت الاسلام سید حسن اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت فرارسیدن هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری (ره)، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و توفیقات بندگی از پیشگاه با عظمت خداوند متعال در انجام آنچه مورد رضای خداوند متعال است، تصریح کرد: آنچه انسان را در مسیر بندگی خدا به پیش می‌برد باورهای انسان است. تنظیم مسیر صحیح حرکت انسان نیز بر اساس همین باور و اعتقاد است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) قم در ادامه افزود: خداوند متعال برای امر بندگی، ساز و کار مناسب را فراهم نموده و انسان اگر اهل علم و معرفت باشد می‌تواند در مسیر بندگی گامی بردارد. خداوند کسانی را برای معرفت آموزی انتخاب کرده که بتوانند چراغ راه این مسیر و حرکت باشند و در حقیقت همه انبیا و اولیا آمده‌اند تا مسیر طی طریق الی الله را به بشر بیاموزند.

وظایف ویژه علما و مسئولین

وی با اشاره به اینکه بشر نیز در این مقام چند وظیفه دارد، گفت: آنانی که مبلّغ امر خدا هستند در چهار زمینه خود را ملتزم می‌کنند تا به باور برسند. یکی از ابزارهایی که خداوند در اختیار انسان نهاده است، «سمع» است و اولین وظیفه انسان خوب گوش دادن است. مؤمن باید آنچه از طرف خدا آمده است را خوب گوش کند.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه «خوب فهمیدن» به عنوان دومین وظیفه برای مبلّغین است، افزود: سومین وظیفه این است که انسان، «باور و یقین» پیدا کند که اوامر ابلاغ شده را خدا و اولیا الهی فرموده‌اند. چهارمین وظیفه نیز «خوب عمل کردن» است و پایه‌های تحقق مسائل اعتقادی بشر بر همین چهار اصل استوار است. انسان باید تمام توان خود را در مسیر تحقق اوامر الهی قرار دهد و خود را متعهد به داشتن این چهار رکن نمایند چرا که همه آنها لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

رابط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مراجع معظم تقلید با اشاره به اینکه انسان آمده تا به خدا برسد، تاکید کرد: اگر این ارکان مختل شوند انسان به غایت وصل به رضایت الهی نخواهد رسید. انسان آمده تا به خدا برسد چرا که در آیات بسیاری از قرآن، نهایت حرکت و وصل انسان را رجوع و رسیدن به محضر الهی می‌داند. وی افزود: اگر ما یک روزی که مربوط به شخصیت فرهیخته و نخبه در جامعه دینی ما است مانند سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری (ره) را به عنوان روز معلم مربی و عقیدتی نامگذاری می‌کنیم به لحاظ آن پیشینه است که جامعه و مردم از این بزرگواران تعلیم می‌بینند و اینان معلم علوم آل محمد (ص) هستند و جامعه را امامت می‌کنند.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه علم الهی نور است که هر شخصی در این مسیر باشد، خودش نیز از آن نور بهره‌مند خواهد شد، گفت: برای تابش بیشتر این نور، نیازمند راهنمایان و عالمانی هستیم که در مسیر سیر إلی الله قرار بگیرند تا مردم از این نسیم بهره‌مند شوند. ما امروز معتقدیم علامه شهید مطهری (ره) از جمله آن مربیانی است که، در زمان حیات خود و امروزه با علمش به همه انسان‌ها نور می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین حالات علم، نشر آن است و در این زمینه، شهید مطهری (ره) دارای قلم و بیان رسایی بودند که از ایشان به یادگار مانده است. شهید مطهری در زمان حیات، استمرار بخش حرکت انبیا بوده و این رسالت علما است که همان جامعیت انبیا و اولیا را در خود ایجاد کنند و به تبع آن رسالت الهی، برنامه‌ریزی برای حال و آینده را نیز دارند.

نامگذاری روز عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) قم با اشاره به علت نامگذاری ۱۲ اردیبهشت به نام روز معلم، مربی و عقیدتی سیاسی گفت: این نامگذاری برای آموزش نسل به نسل است. در طول تاریخ یک بخشی از انسان‌ها به عنوان پیشوایان جامعه مطرح هستند و وظایفی بر عهده دارند که خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَاهِ وَ إِیتَاءَ الزَّکَاهِ وَ کَانُوا لَنَا عَابِدِینَ» انسان‌هایی را امام قرار دادیم که وظیفه دارند نیازمندان به علم و معرفت را به امر ما هدایت کنند.

وی ادامه داد: دستور بعدی انجام کارهای خوب و ماندگار است که عاملان آن امور خیر، در جامعه اسوه شوند و باید دیگران از آنان سرمشق بگیرند. قرآن کریم، وظیفه دیگر هدایتگران را اقامه نماز می‌داند. نماز سمبل همه تکالیف است و تمام اوامر الهی مانند امر به معروف، برائت از مشرکین و پذیرفتن ولایت اولیا دین نیز احتیاج به اقامه دارد و این اقامه امام می‌خواهد که انبیا و علما، امام این کار هستند.

حجت الاسلام اکبری دستور خدا بر دادن زکات را به عنوان دیگر امر الهی بر علما بیان کرد و افزود: قرآن عنوان می‌کند اگر انسان باورهایش را تقویت کند از سایرین ممتاز می‌شود. به دستور قرآن، صِرف درس خواندن و عالم شدن برای مؤمنین مطرح نیست بلکه یک عالمِ جامع، خود را مسئول می‌داند. همانطور که در حوزه‌های علمی فرهنگی سیاسی فعال است مردم جامعه خود را نیز مورد توجه قرار دهد و در حوزه معیشت و اقتصاد هم ورود کند چرا که کسی که زندگی درستی ندارد در حوزه عقاید هم دچار گرفتاری خواهد شد و چه بسا راه نجاتی پیدا نکند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) قم با اشاره به امر کادرسازی، آن را مهمترین خروجی در این مسیر عنوان کرد و افزود: حضرت امام خمینی (ره) از بهترین نمونه‌های خروجی این مسیر الهی است. اگر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی توانسته واژه‌های عالم را تغییر دهد و گفتمان‌سازی ایجاد کند، پایه اصلی، باور امام خمینی (ره) بود. این باور حضرت امام بود که نگاه و رویکرد عالم را عوض کرد و قدرتمندان عالَم را مجبور به تسلیم در برابر حقایق کرد. همان دلدادگی و باور امام به خداوند متعال، امروز در وجود خَلَف صالح امام مقام معظم رهبری وجود دارد که با باور عمیق به خود و به خدا و مردم و دین الهی می‌تواند در مقابل تمام دشمنان صف کشیده و مهاجم به دین و انقلاب، قدرتمندانه از دین دفاع کند.

بصیرت دینی، لازمه بصیرت سیاسی

رابط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مراجع معظم تقلید با بیان اینکه عالمان ربانی علاوه بر تهذیب نفس و خودسازی، جامعه را هدایت می‌کند گفت: عالمان آمده‌اند تا فهم انسان‌ها را عمیق‌تر و دقیق‌تر کنند. به فرموده امام کاظم (علیه السلام)؛ «فقه و فقیه» یعنی برداشت عمیق از جامعه و دین. اگر بصیرت دینی نباشد بصیرت سیاسی هم نمی‌تواند در جایگاه صحیح خود قرار گیرد. آغاز همه بصیرت‌ها بصیرت دینی است و همین بصیرت دینی، امامین انقلاب را یاری نموده تا بصیرت سیاسی را در جامعه استحکام بخشند.

وی در ادامه افزود: علما و بزرگانی مانند شهید علامه مرتضی مطهری (ره)، از پیروان واقعی پیامبران الهی و اولیا هستند که مردم را از سر بصیرت و آگاهی دعوت به طریق حق می‌کند. حرکت مردم در میدان اقدام و عمل و در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی و حتی خانه و خانواده باید همراه با بصیرت باشد. برای مصونیت تمام مراحل زندگی از هجمه‌های بدخواهان و بدنامان نیز احتیاج به فهم عمیق وجود دارد که مانع ورود دشمن و موجب رشد و تعالی به سمت خداوند متعال گردد.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه هر حرکتی در هر دین و مذهب و مکتبی، محتاج باور و عقیده مناسب خود است، گفت: برای رسیدن به دنیا و آخرت آباد، باید با محور اعتقاد راسخ حرکت نمود والا انحراف ایجاد خواهد شد. علما مرزبان افکار و عقاید مخاطبین و مردم خود هستند که مورد هجوم بدخواهان عالم قرار نگیرند و این جز وظایف اصلی بزرگان مانند علامه شهید مطهری (ره) و امثال این عالمان است که این رسالت را به دوش داشتند.

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) قم با بیان اینکه هرسال برنامه‌های خوبی به عنوان هفته عقیدتی و هفته معلم داشتیم و هر روز به یکی از نام‌ها نامگذاری می‌شد و به بهانه همان نام، با دعوت از فرهیختگان مربیان معلمان و اساتید یک حرکت جمعی صورت می‌گرفت، افزود: در سال جاری، به علت محدودیتی که ویروس منحوس کرونا ایجاد کرده، این ظرفیت دعوت وجود ندارد، ولی در عوض، یک بخش از فعالیت‌های مناسبتی در فضای مجازی بارگذاری می‌شود که برای همه مخاطبین قابل بهره برداری می‌باشد. بخش دیگر به صورت محدودتر و درون گروهی و تشکیلاتی وجود دارد که از اساتید دعوت می‌شود و با رعایت مؤثر شیوه نامه‌های بهداشتی، برنامه‌هایی در راستای بزرگداشت شهید مطهری صورت بگیرد.

تعامل مستمر و عمیق بین سپاه، حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه حقیقت این است که آنچه که ما را برای رسیدن به اهداف بلند امور دینی و سایر امور دینی یاری می‌نماید، مراجعه به علما و بزرگان و شخصیت‌های علمی و فکری به خصوص مراجع عظام تقلید می‌باشد گفت: به لطف خداوند، تعامل مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حوزه نمایندگی ولی فقیه با حوزه علمیه قم و مراجع عظام تقلید به خوبی وجود داشته و دارد.

وی افزود: مراجع معظم تقلید و علمای بزرگ حوزه علمیه، امروز به عنوان پاسداران مرزهای فرهنگی پشت سر رهبر معظم انقلاب هستند و از نظام دفاع می‌کنند. سپاه پاسداران که می‌خواهد پاسداری از نظام و انقلاب اسلامی نماید، با حوزه علمیه که تغذیه فرهنگی دینی انقلاب برعهده آنان است، نمی‌تواند بیگانه باشد.

رابط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مراجع معظم تقلید، با اشاره به اینکه ما معتقدیم انقلاب اسلامی ایران، برگرفته از انقلاب جهانی نبی اعظم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و رو به حرکت برای زمینه سازی دولت فراگیر و ظهور امام زمان (ارواحنا له الفدا) می‌باشد گفت: با توجه به روایات اهل بیت (علیهم السلام) در توصیه به مراجعه به عالمان دین، همین مراجع عظام تقلید مصداق روایات و به عنوان حامیان انقلاب و رهبری در تحقق بخشی منویات امامین انقلاب نقش داشته و دارند. بین سپاه پاسداران و مراجع تقلید باید مراجعه و پیوند قلبی وجود داشته باشد که الحمدلله این ارتباط از قبل بوده و ان شاء الله همیشه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این پیوند و همدلی از طرف مراجع عظام تقلید که مدافع حریم انقلاب اسلامی هستند و همیشه با اشتیاق و دلسوزی وارد صحنه شده‌اند بسیار قوی و مؤثر است و حتی برای بهتر شدن امور برنامه‌هایی را نیز پیشنهاد داده‌اند و این ارتباط وثیق همچنان تداوم خواهد داشت.

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار