۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

ازدواج از منظر روانشناسی؛

ازدواج برای زنان خوب است یا بد؟ / چرا زنان متاهل بسیار شادتر از زنان مجرد هستند؟

با این حال، یک نظرسنجی بزرگ ملی اخیر نشان می دهد که زنان متاهل بسیار شادتر از زنان مجرد هستند. تعمیم یک ازدواج ناخوشایند به همه ازدواج ها غیر واقعی و غیر مفید است.

روانشناسی ازدواج

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،ازدواج برای زنان خوب است یا بد؟ یک کتاب محبوب نشان می دهد که ازدواج عاقلانه نیست، اما تحقیقات خلاف این را نشان می دهد.اندیشه معاصر به موضوع ازدواج از منظر روانشناسی پرداخته است. یکی از کتاب‌های معروف اخیراً از ازدواج به عنوان خوب بودن برای مردان انتقاد می‌کند، اما نه برای زنان.

چرا زنان متاهل بسیار شادتر از زنان مجرد هستند؟

با این حال، یک نظرسنجی بزرگ ملی اخیر نشان می دهد که زنان متاهل بسیار شادتر از زنان مجرد هستند. تعمیم یک ازدواج ناخوشایند به همه ازدواج ها غیر واقعی و غیر مفید است.

به‌عنوان یک درمانگر، وکیل طلاق و میانجی طلاق در ۴۰ سال گذشته، همیشه برایم جالب است که مشتریانم (به طور مساوی زن و مرد) ازدواج و طلاق را از روی تجربه خود تعمیم دهند. پس از کمک به حدود ۲۰۰۰ طلاق، باید بگویم که وضعیت هر فرد تا حدودی منحصر به فرد است و نظرات آنها در مورد ازدواج از ازدواج مجدد سریع با شخص دیگری (گاهی در عرض یک هفته یا یک روز پس از قطعی شدن طلاق آنها) تا هرگز ازدواج مجدد متغیر است. گاهی می‌خواهم، اما فرد مناسب را پیدا نمی‌کنم و گاهی قطعاً نمی‌خواهم دوباره ازدواج کنم).

هنگام خواندن مقاله ای از لیز لنز که از کتاب او در سال ۲۰۲۴ این همسر سابق آمریکایی: چگونه به ازدواجم پایان دادم و زندگیم را شروع کردم، به این موضوع فکر کردم. از نظر او، ازدواج زنان را محدود می کند اما به نفع مردان است. او برای حمایت از نگرانی های خود به آمار استناد می کند. «این روزها، نزدیک به ۷۰ درصد طلاق‌ها توسط زنانی آغاز می‌شود که خسته، خسته، خسته و دیگر عاشق نیستند. زنانی که ناراضی هستند.» او به این نتیجه رسید که می تواند شغل یا ازدواج خود را داشته باشد، اما نه هر دو را، زیرا شوهرش به اندازه کافی از حرفه او حمایت نمی کرد و عموماً یک احمق بود.

درصد کسانی که دادخواست طلاق می دهند دقیق است. اما مشاهده کرده ام که این امر به جز راضی بودن مردان و ناراضی بودن زنان، دلایل زیادی دارد. زنان بیشتر با وکلا مشورت می‌کنند، در حالی که بسیاری از مردان می‌خواهند این کار را بدون وکیل انجام دهند، به این معنی که زنان اغلب با توصیه وکیل خود پرونده را انجام می‌دهند.

ازدواج برای زنان خوب است یا بد؟ / چرا زنان متاهل بسیار شادتر از زنان مجرد هستند؟

ازدواج برای زنان خوب است یا بد؟ / چرا زنان متاهل بسیار شادتر از زنان مجرد هستند؟

زنان از وضعیت قانونی موجود که ازدواج با سرعت بیشتری از هم جدا می شود، خسته می شوند، حتی زمانی که هر دو به یک اندازه ناراضی هستند. در میانجی گری طلاق از طرفین سوال می کنیم که کدام یک می خواهند دادخواست شروع طلاق را بدهند و عده ای سکه را برمی گردانند زیرا شروع این روند هیچ نقشی در نتیجه نهایی ندارد. به نظر می رسد این ایده که مردان از ازدواج راضی هستند و زنان ناراضی هستند، تعمیم بیش از حد باشد. من تعداد تقریباً برابری از موارد مخالف را دیده‌ام و موارد بسیار زیادی را دیده‌ام که هر دو از یکدیگر ناراضی هستند، اما ازدواج به طور کلی.

کتاب لنز را با مقاله ای از دیوید بروکس در سال ۲۰۲۳ مقایسه کنید، “برای شاد بودن، ازدواج مهم تر از شغل است.” او اشاره می کند که جوانان امروزی بیشتر به سمت مشاغل گرایش دارند، اما از این واقعیت غافل هستند که ازدواج می تواند از نظر عاطفی رضایت بخش تر باشد. “به عنوان یک فرهنگ، ما می‌توانیم سطح شادی ملی خود را با اطمینان از اینکه مردم بیشتر بر آنچه که اصلی است – ازدواج و روابط صمیمانه – و نه بر آنچه مهم است بلکه ثانویه – شغلشان تمرکز می‌کنند، بهبود ببخشیم.”

بروکس خاطرنشان می کند که یک شغل خوب و یک ازدواج بد شما را خوشحال نمی کند، “اما اگر ازدواج عالی و حرفه ای بد داشته باشید، خوشحال خواهید شد.” او به تحقیقات دانشگاه شیکاگو اشاره می‌کند که نشان می‌دهد ازدواج «مهم‌ترین عامل تمایز بین افراد شاد و ناشاد است. افراد متاهل ۳۰ امتیاز از مجردان خوشحال ترند.»

نگاهی عمیق تر به این موضوع از نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS)، یک نظرسنجی ملی که شامل رضایت خانواده است، حاصل می شود. نظرسنجی آن در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ازدواج و خانواده به شدت با شادی برای مردان و زنان مرتبط است. نتایج GSS نشان داد که برای زنان ۱۸ تا ۵۵ ساله، زنان متاهل شادتر از زنان مجرد بودند. در حالی که اکثریت “بسیار شاد” بودند، تفاوت برای زنان “بسیار شاد” چشمگیر بود: “۴۰ درصد از زنان متاهل دارای فرزند بسیار خوشحال بودند، در مقایسه با ۲۵ درصد زنان متاهل بدون فرزند، ۲۲ درصد از زنان ازدواج نکرده بدون فرزند و ۱۷ درصد زنان مجرد و دارای فرزند».

در مورد مردان، این نظرسنجی نشان داد که ۳۵ درصد از مردان متاهل دارای فرزند «بسیار شاد» هستند، در مقایسه با ۳۰ درصد از مردان متاهل بدون فرزند، ۱۴ درصد از مردان مجرد بدون فرزند، و ۱۲ درصد از مردان مجرد دارای فرزند.

پس چرا لنز به طور کلی منفی بود؟

یکی دیگر از منتقدان سال ۲۰۲۴ کتاب او، لیلی مایر، پیشنهاد می کند که این کتاب عمدتاً به نقش زنان در گذشته مربوط می شود. “این همسر سابق آمریکایی از داستان پایان ازدواج لنز، در کنار آمار و مصاحبه ها و مقدار شگفت انگیزی از انتقادات موسیقی کانتری استفاده می کند تا استدلال کند که ازدواج مستقیم ساختمانی در حال فروپاشی، “آرمان شهر شکست خورده” و “زندان خشونت آمیز” است که زنان در آن زندگی می کنند. مایر می نویسد: «لنز درست می گوید که ازدواج پر از مشکلات است. ریشه‌های تاریخی در نظامی دارد که دارایی و هویت حقوقی زنان را در بر می‌گیرد.»

مایر با لنز موافق است که بار کارهای خانه و مراقبت از کودکان همچنان بیشتر بر دوش زنان است و اینها دلایلی هستند که زنان اغلب از بازار کار عقب می مانند یا از بازار کار خارج می شوند. دستمزد کمتر همچنان بر انتخاب زنان تأثیر می گذارد. اما امروزه بسیاری از زوج‌ها با مساوات کار می‌کنند و بسیاری نیز موفق هستند.

همانطور که مایر در مورد ترویج طلاق توسط لنز نتیجه گیری می کند، “این ایده ممکن است قانع کننده باشد، اما امید کمی برای خواننده ای که ممکن است خواهان ازدواج برابری برای خود یا برای کسانی که دوستشان دارند داشته باشند – ازدواجی که مردان و زنان را به طور یکسان ارتقا و محافظت می کند، ایجاد می کند.” او از لنز انتقاد می کند که داستان شخصی خود را به یک کهن الگو تبدیل کرده است تا همه آن را دنبال کنند.

البته، بسیاری از ازدواج‌ها ناخوشایند، رضایت‌بخش، و/یا خشونت‌آمیز هستند و طلاق در این شرایط ممکن است واقعاً فرد را آزاد کند. بسیاری از این موقعیت ها شامل یک شریک با شخصیت پر تعارض یا یکی از اختلالات شخصیت خوشه B (خودشیفتگی، مرزی، ضد اجتماعی و هیستریونیک) است که تحقیقات نشان می دهد تقریباً ۵ درصد از بزرگسالان (مرد و زن) را شامل می شود. درصد ممکن است «ویژگی‌های» کمتری از این اختلالات خوشه B داشته باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که اختلالات خوشه B با «سلطه‌طلبی، انتقام‌جویی، و مداخله‌گری» و «ناتوانی در توجه به نیازهای دیگران» مرتبط است.

با این حال، با درمان، برخی از شرکا می توانند مهارت هایی را برای غلبه بر اختلالات خود بیاموزند و ازدواج خود را بهبود بخشند، مانند مهارت های ارتباط و مدیریت استرس ارائه شده توسط رفتار درمانی دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی.

به عبارت دیگر، به هر طریقی، امید برای افراد و زوجین وجود دارد. در یک ازدواج بد گیر نکنید، اما خوب است که یک ازدواج خوب را هدف بگیرید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط