۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸

ارز دیجیتال تتر (tether) چیست؟ راهنمای کامل تتر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به واسطۀ وجود همین نوسانات کوتاه‌مدت قیمتی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال محبوب است که استفادۀ روزمره از آن‌ها توسط مردم نامناسب به نظر می‌رسد و حضور یک ارز دیجیتال که بتواند به عنوان یک واسطۀ مبا...

ارز دیجیتال تتر (tether) چیست؟ راهنمای کامل تتر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، به واسطۀ وجود همین نوسانات کوتاه‌مدت قیمتی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال محبوب است که استفادۀ روزمره از آن‌ها توسط مردم نامناسب به نظر می‌رسد و حضور یک ارز دیجیتال که بتواند به عنوان یک واسطۀ مبادلات پولی و ذخیره ارزشی عمل کند و مقدار آن نسبت به افق‌های زمانی طولانی‌تر نسبتاً پایدار بماند، ضروری به نظر می رسد. ارز دیجیتالی که قدرت خرید خود را حفظ کرده و کمترین تورم ممکن را داشته باشد و بتواند به اندازه کافی کاربران را ترغیب کند تا به جای خرید و ذخیرۀ رمزارز، دست به مصرف آن بزنند. اینجا بود که جرقۀ ظهور استیبل کوین‌ها زده شد و امروزه کافی است ارز دیجیتال موردنظر شما از خانوادۀ باشد استیبل کوین‌ها تا انتظارات شرح داده شده را برآورده کند. داستان «تتر» هم از همین جا شروع می‌شود. یک ارز دیجیتال از خانوادۀ استیبل کوین ها که این روزها طرفداران زیادی دارد و همه جا عبارت خرید و فروش رمزارز تتر به چشم می‌خورد. حال اگر با این ارز دیجیتال محبوب آشنا نیستید، همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی را در مورد آن در اختیار شما قرار دهیم. بیایید از اول شروع ‌کنیم. یعنی چیستی استیبل کوین و به دنبال آن، تتر.

 

 

تتر (TETHER) چیست؟ تاریخچه مختصری از آن

استیبل کوین (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال است که به یک دارایی با ثبات‌تر به عنوان پایه‌ای برای ارزش خود متکی است و به طور معمول، این دارایی باثبات‌تر یک ارز فیات مانند دلار ایالات متحده است. هرچند می تواند فلزات گرانبها و یا سایر ارزهای رمزنگاری شده هم باشد. امروزه استیبل کوین به دلار امریکا بعنوان پایۀ ارزشی خود وابسته است و این بدین معنی است که هر استیبل کوین معادل یک دلار امریکاست.

در همین راستا، تتر یک ارز دیجیتال از خانوادۀ استیبل کوین هاست که متعلق به شرکتiFinex ، است، شرکتی ثبت شده در هنگ کنگ و مالک صرافی ارز دیجیتال BitFinex .

داستان ظهور تتر هم به یک دهه قبل بر می‌گردد، زمانی که جی آر ویلت، به دنبال ساخت ارزهای دیجیتال جدید بر اساس پروتکل بیت کوین بود و این ایده را با Mastercoin اجرا کرد و یکی از اعضای اصلی آن، بعداً در سال ۲۰۱۴ بنیانگذار تتر شد. استفاده از تتر برای نقدینگی هم زمانی آغاز شد که در ژانویه ۲۰۱۵ به صرافی BitFinex اضافه شد.

بنابراین، تتر به عنوان اولین و بزرگترین نوع از خانوادۀ استیبل کوین‌ها شناخته می‌شود ک هدف آن حفظ ارزش‌ رمزارزهای پایه است.. قیمت تتر ثابت است و تغییری نمی‌کند و می‌‌توان از آن در موقعیت‌های مختلفی استفاده کرد. از جمله اینکه چون به راحتی به دلار تبدیل می‌شود، راهی آسان برای نقل و انتقالات مالی به هر جای جهان را پیش پای کاربران می‌گذارد. از همین رو،  استفاده از ارز دیجیتالی چون تتر به افراد اجازه می‌دهد تا سرمایه‌های خود را در مبادلات رمزارزها حفظ کرده و از هزینه‌هایی که احتمالاً بسیاری از ارزهای دیجیتال عادی‌تر به آن‌ها تحمیل می‌کنند، در امان بمانند.

هدف تتر چیست؟

هدف تتر ارائۀ یک دارایی دیجیتال “ایمن” است که ارزش‌گذاری ثابتی را حفظ کند و با قیمت دلار آمریکا مرتبط باشد. به همین دلیل است که معامله‌گران و تریدرهای ارزهای دیجیتال، از تتر برای ارائۀ نقدینگی ثابت و قابل اعتماد در امرِ ورود و خروج معاملات ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌کنند، بدون اینکه ترسی از مواجهه با زیان (یا سود) غیرقابل پیش‌بینیِ ناشی از تغییرات بی‌ثبات قیمت داشته باشند.

گفتنی است که رقبای استیبل کوین تتر عبارتند از USD Coin (USDC)، Dai (DAI)  و  Pax Dollar (USDP) و در حال حاضر، این ارز دیجیتال محبوب، نقدشونده‌ترین رمزارز بوده و از نظر ارزش بازار در میان سه ارز دیجیتال بزرگ قرار دارد.

چگونه از تتر پشتیبانی می‌شود؟

علی‌رغم اینکه استیبل کوین‌ها یک انتخاب محبوب در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال هستند، تتر اما، در رابطه با مسائل مرتبط با نقدینگی و اینکه آیا ذخایر آن برای پوشش تعداد توکن‌های USDT در گردش، کافی هستند یا خیر، بحث‌هایی را با خود به همراه دارد.

طبق وب‌سایت TETHER در سال ۲۰۱۹، ادعا شده است که استیبل کوین های آن، توسط ذخایر ارز سنتی و معادل‌های نقدی (و گاهی دارایی‌های دیگر از نهادهای وابسته) حمایت شده و «همۀ توکن‌های تتر با یک ارز فیات پیوند داده شده و ۱۰۰ درصد توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند».

تتر چگونه کار می‌کند؟

تتر مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال در بلاک چین حرکت می‌کند و توکن‌های آن، در بلاک چین‌های مختلف، مانند پلتفرم بیت‌کوین وجود دارند.

هنگامی که یک کاربر ارز فیات را به ذخیره تتر واریز می‌کند و فیات خود را برای خرید USDT می‌فروشد، تتر مبلغ دیجیتال مربوطه را به صورت توکن صادر می‌کند. در اینجاست که USDT می‌تواند ارسال، ذخیره یا مبادله شود. به طور مثال، اگر کاربری ۱۰۰ دلار را در ذخیرۀ تتر خود واریز کند، با رعایت نسبت ۱: ۱ بین تتر و دلار، ۱۰۰ توکن تتر دریافت خواهد کرد و هنگامی که توکن‌ها را برای ارز فیات بازخرید کند، سکه‌های تتر از بین رفته و از گردش خارج می‌شوند.
تتر چگونه ثبات قیمتی خود را حفظ می‌کند؟

اگر قرار باشد که رسالت تتر و اصولا استیبل کوین، ایجاد ثبات و پایداری در قیمت تعریف شود، بنابراین شرکت ارائه‌دهندۀ این ارز دیجیتال که توانایی صدور و از بین‌بردن هر مقدار اتر را دارد، متصدی رصد بازار و نوسانات قیمتی آن خواهد بود. این توانایی به شرکت ارائه‌دهندۀ تتر اجازه می‌دهد تا تعدیلاتی را در قیمت اتر اعمال کند و نسبت ۱: ۱ بین تتر و دلار آمریکا را حفظ کند.

به طور مثال، در زمانی که تقاضای بیشتری برای تتر وجود دارد و ارزش آن به بالای ۱ دلار آمریکا می‌رسد، شرکت دست به توزیع تتر جدید به بازار عرضه می‌زند تا بتواند با افزایش عرضه، قیمت را کاهش داده و به یک دلار برساند. در زمانی هم که تقاضای کمتری برای اتر وجود داشته باشد که طبعا ارزش آن را به زیر ۱ دلار آمریکا می‌رساند، شرکت ارائه‌دهند، اتر را از بازار پس می‌گیرد و بدین ترتیب قیمت را افزایش داده و به یک دلار می‌رساند.

به همین صورت در مراحل زمانی مختلف در بازار ارزهای دیجیتال، اتر در تلاش برای حفظ نسبت یک به یک خود با دلار است تا بتواند ثبات خوبی از خود نشان دهد. از این رو که برگ برنده‌اش در حفظ رتبۀ سومی خود در بازار همین ویژگی منحصر به فردش است.

سخن آخر

تمرکز این مقاله بر روی شرحی از سازوکار ارز دیجیتال تتر بوده است. این رمزارز محبوب یک استیبل کوین است که با ثبات قیمتی خود که آن را به پشتوانه هم‌بسته بودن با دلار دارد، دل از بسیاری از کاربران برده است. صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال خارجی همچون بایننس هم به صورت گسترده‌ای این رمزارز را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. بنابراین حال که مفصل از تتر گفتیم، چنانچه مایل باشید از صرافی بایننس خرید خود را انجام دهید، این لینک: آموزش ثبت نام و احراز هویت بایننس برای ایرانیان می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند. موفق باشید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار