۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳

ارزیابی اکونومیست از دلایل کمبود برق در ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مرکز پژوهشی «Economist Intelligence Unit» در مورد چشم اندازه ۵ سال آینده شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آورده است که اکنون نرخ بیکاری در ایران کاهش یافته اما نرخ مشارکت نیز کاهش می یابد. بر اساس...

ارزیابی اکونومیست از دلایل کمبود برق در ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،مرکز پژوهشی «Economist Intelligence Unit» در مورد چشم اندازه ۵ سال آینده شرایط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران آورده است که اکنون نرخ بیکاری در ایران کاهش یافته اما نرخ مشارکت نیز کاهش می یابد. بر اساس داده های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در ۱۰ مهر ، نرخ رسمی بیکاری در میان افراد بالای ۱۵ سال در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اما نرخ بیکاری فصلی افزایش یافته و به ۹.۶ درصد در پایان سه ماهه دوم سال ایرانی رسیده است. با این حال، مشارکت نیروی کار در نرخ سالانه و فصلی هم کاهش یافته است.

ایران در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ نرخ رسمی بیکاری بسیار پایین ۹.۷ درصد را در پایان سال ۲۰۲۰ داشت و این رقم علیرغم ان به دست آمد که ایران از بدترین شیوع بیماری همه گیر کرونا در سطح منطقه ای و تحریم های مداوم ایالات متحده رنج می برد. با وجود افزایش نرخ بیکاری نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۱/۲۲، بیکاری همچنان در مقایسه با رقم پایانی ۲۰۲۰/۲۱ کاهش یافته است. با این حال، اگرچه این روند ممکن است تا حدی نتیجه بازیابی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی باشد که پس از دو سال رکود در سال ۲۰۲۰-۲۱ به ۳.۴ درصد رسید. با این حال، یکی از عوامل مهم در داده‌های بیکاری در ایران نیز تعداد زیادی از افرادی است که از کار خارج شده‌ اند اما دیگر به عنوان جویای کار ثبت نمی شوند.

مقامات ایرانی نسبت به کمبود حتمی انرژی برق هشدار می دهند

مقامات ارشد ایران هشدار داده اند که ایران احتمالا از قطع مجدد برق در زمستان ۲۰۲۱ رنج می برد؛ کمبودی که ناشی از کمبود آب در سدهای برق آبی و گاز ناکافی برای سوخت نیروگاه های حرارتی و تشدید آمصرف برق با استخراج ارزهای دیجیتال است. قطع منظم برق در دوره‌های اوج تقاضای زمستانی در سال ۲۰۲۰ به شدیدترین حالت خود رسید، قطعی که عمدتا به دلیل کاهش بارندگی و منابع برق آبی که حدود ۱۶ درصد از ظرفیت تولید ملی را تشکیل می‌ دهد، رخ داد. تاثیر طولانی مدت تغییرات آب و هوایی می تواند این مشکل را دائمی و مزمن کند. با این حال، حتی در آینده نزدیک، این موضوع به دلیل مدیریت ضعیف آب، محدود کردن جمع‌آوری و امکان آلوده شدن آب سدها تشدید می‌شود.

مقامات برای نادیده گرفتن دلایل تحت کنترل خود، قطع برق را به استخراج ارزهای دیجیتال مرتبط می کنند، زیرا ایران به دلیل یارانه های بالای انرژی و این واقعیت که به دلیل تحریم های ایالات متحده تا حد زیادی از سیستم مالی متعارف جهانی محروم شده است، از عرصه رمز ارز به به عنوان یک راهکار برای ارتباط جهانی استفاده می کند. در واقع، ارز دیجیتال تاثیر کمتری نسبت به برخی عوامل دیگر دارد اما با توجه به اینکه دولت در طول کمبود برق تابستان در ماه مه یک ممنوعیت چهار ماهه برای استخراج ارزهای دیجیتال اعمال کرد، بنابراین ممنوعیت های بیشتر در زمستان ۲۰۲۱ محتمل است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار