۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶

اردو ماجرای نت است

فرهنگی

اردو ماجرای من است| نمونه سوالات اردو ماجرای من است + فیلم

مجموعه کتاب اردو، ماجرای من است نوشته حامد تقدیری است. این کتاب انواع اردوهای تربیتی ماجرامحور را بررسی می‌کند و به مربیان و معلمان کمک می‌کند تا از اردو در جهت آموزش استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مجموعه کتاب اردو، ماجرای من است نوشته حامد تقدیری است. این کتاب انواع اردوهای تربیتی ماجرامحور را بررسی می‌کند و به مربیان و معلمان کمک می‌کند تا از اردو در جهت آموزش استفاده کنند. برای اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان گذارید.

درباره مجموعه کتاب اردو، ماجرای من است

تربیت یکی از مهم‌ترین وظایف انسان است.این تربیت گاهی نسبت به فرزند است و گاهی نسبت به دیگر افراد جامعه گاهی نقش ما پدر و مادری است، گاهی برادر و خواهری و گاهی به عنوان دوست یا مربی وارد این عرصه می‌شویم. مباحث بسیاری در تربیت اثر گذار است و ما برای اثر گذاری بیشتر می‌بایست از قالب‌های جذاب اثرگذار و ماندگار بهره ببریم.

این کتاب در دو بخش تدوین شده که بخش اول «تبیین اردو و تربیت» و بخش دوم «انواع اردوهای ماجرا محور» می باشد.

پیش گفتار
مقدمه
بخش اول: تبیین اردو و تربیت
مبانی نظری تربیت
تعریف اردو
ویژگی ها و کارکردهای اردو
اهداف…
اهداف کلان
اهداف عملیاتی
اهداف اردویی
انواع اردوهای تربیتی
تقسیم بندی اردو بر اساس زمان و مکان
تقسیم بندی اردو بر اساس اهداف
تقسیم بندی اردوی بر اساس ماجرای اردو
اردوهای ماجرا محور
اردوهای غیر ماجرا محور
برنامه های اردویی
بخش دوم: انواع اردوهای ماجرا محور
اردوهای شناسایی، گزینش و جذب
اردوهای علمی
اردوهای تربیت شهروندی یا سبک زندگی اجتماعی
اردوهای غفلت زدایی از زندگی روزمره و تذکر نسبت به داشته ها
اردوهای هویت دینی و ملی
اردوهای ورزشی
اردوهای تفریحی
اردوهای استقامتی
اردوهای شهامتی
اردوهای آشنایی با شخصیت ها
اردوهای خدماتی، جهادی
اردوهای زیارتی
اردوهای سبک زندگی فردی
اردوهای طبیعت
اردوهای تشکیلاتی
اردوهای ارتباطات بین الملل

اردو یکی از این قالب‌های ماندگار و اثرگذار است.

ما نیز در فعالیت های تربیتی خود جهت رشد و اعتلای آینده سازان جامعه توجه ویژه‌ای به این قالب کردیم و پس از مطالعه بسیار بر روی انواع اردوهای تربیتی در داخل و خارج از کشور و تجربه نمودن بسیاری از آنها به این نتیجه رسیدیم که تاکنون از این قالب ماندگار و موثر به خوبی استفاده نکرده‌ایم و به عنوان برنامه‌ای درکنار صدها برنامه تربیتی به آن نگاه می‌کنیم و نه یک برنامه مهم و تاثیر گذار تربیتی.

درحالیکه اردو به تنهایی می‌تواند راهبردی جدی و موثر جهت فعالیت‌های گسترده تربیتی باشد.این امر مهم گروهی از مربیان و طلاب توانمند را به قالبی نو از اردو رساند که نام آن را اردو های ماجرا محور گذاشتند.

این کتاب تلاش می‌کند تعریفی نسبت به اردو و آثار آن در تربیت ارائه کند و در ادامه بعضی از انواع اردوهای ماجرا محور را به صورت اجمال تبیین نماید. این تبیین موجب می‌شود نگاهی جدید نسبت اردو در ذهن مربیان و فعالان عرصه تربیت شکل گیرد و از این برنامه بیش از قبل در مسیر تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی بهره گیرند.

مرکز پیش آهنگی جهانی که توسط انگلستان و ایالت متحده آمریکا شکل گرفت و در کشورهای گوناگونی گسترش پیدا کرد،با تعریف ساختاری که در آن، اردو نقش مهمی دارد میلیون‌ها نفر را تحت پوشش فعالیت‌های مستمر خود قرار داده است. ساختاری که تلاش می‌کند افکار و ذهنیات انسان‌ها را به سوی اهداف مطلوب خود سوق دهد. این نوشتار در تلاش است

با تبیین و تحلیل این سازمان، شناخت خوبی به فعالان عرصه تربیت بدهد تا دریابند جبهه‌ای که دشمن در مقابل آنها ایجاد کرده تا چه اندازه گسترده و تخصصی است.

خواندن کتاب اردو، ماجرای من است را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام معلمان و مربیان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب اردو، ماجرای من است (دفتر چهارم)

»جمبوری جهانی پیشاهنگ‌ها» بزرگ‌ترین رویداد کمپینگ در جهان است که توسط جنبش پیشاهنگی برنامه‌ریزی می‌شود و هر چهار سال یکبار، بیش از ۲۰ هزار پیشاهنگ را از ۱۶۵ سازمان ملی پیشاهنگی از کشورهای مختلف جهان، گرد هم می‌آورد

سازمان جهانی پیشاهنگی هدف جمبوری را این‌گونه بیان می‌کند: «جمبوری جهانی پیشاهنگ‌ها» در وهله اول، یک رویداد آموزشی است که جوانان جهان را گردهم می‌آورد تا به ترویج صلح و درک متقابل پرداخته و قدرت رهبری و مهارت‌های زندگی خود را توسعه دهند. جمبوری جهانی پیشاهنگ‌ها شامل گستره وسیعی از فعالیت‌های ماجراجویانه در فضای باز است که تأکید شدیدی بر زندگی روزانه و تعامل اجتماعی میان فرهنگ‌های مختلف دارد، که در طول برنامه‌ها در محل کمپ پیشاهنگی تجربه میشود.

البته آنچه که به عنوان محتوا در بخش مهمی از فعالیت‌های جمبوری قابل مشاهده است، آموزش مفاهیم رایج سازمان‌های بین‌المللی به روشی جذاب است، به طوری که شرکت کنندگان نسب به ترویج این مطالب در محیط زندگی خود تشویق می‌شوند.

تحقیقات علمی ثابت کرده است که برخلاف تصور اغلب دانش‌آموزان، مطالعه‌ی مکرر متن کتاب‌های درسی یا جزوه‌ها، موثرترین راه برای یادگیری نیست. روانشناسان حوزه‌ی آموزش در طی سال‌های گذشته انواع مختلفی از روش‌های مطالعه‌‌ی علمی را معرفی کرده‌‎اند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این روش‎‌ها، «تمرین بازیابی» است.

اما هنگامی می‌توان به بازیابی اطلاعات آموخته شده پرداخت که انواع سوالات در اختیار شما قرار بگیرند. این تمرین‌ها و سوالات را خودتان می‌توانید طرح کنید. همچنین می‌توانید از منابع موجود مانند کتب کمک آموزشی یا سرویس آموزش مبتنی بر تمرین «هم‌درس» بهره ببرید. بهره‌گیری از این نمونه سوالات و تمرین‌ها فواید زیادی برای افزایش سطح یادگیری شما دارند. از جمله‌ی این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با بهره‌گیری از سوالات مشخص می‌شود که درک دانش‌آموزان از مطالب درسی به چه میزان است.
استفاده و تمرین با نمونه سوال، راهی برای درگیر شدن دانش‌آموزان با مباحث درسی است که موجب حفظ توجه و تقویت مشارکت آن‌ها در هنگام یادگیری می‌‎شود.
سؤالات می‌توانند موجب مرور مطالب مهم درسی، بیان دوباره‌ی آن‌ها‌، تأکید بر مباحث مهم یا خلاصه‌وار آموختن مطالب شوند.
سوالات باعث تحریک بحث و تفکر خلاق و انتقادی در میان دانش‌آموزان می‌شود که این موضوع فرآیند یادگیری را برای آن‌ها تسهیل می‌کند.
پرسش‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا با نگارش مباحث خوانده و آموخته شده در قالب کلمات، مطالب درسی را بهتر به حافظه بسپارند.

ملاحظاتی برای طرح و استفاده از سوالات موثر

استفاده از سوال برای تمرین بازیابی اطلاعات درسی و افزایش سطح یادگیری، منوط به درک ویژگی سوالات موثر است. با بحث در مورد سؤالات به صورت گروهی، دانش‌آموزان فرصت یادگیری از دیدگاه‌های مختلف را دارند. پس به کارگیری سوال در روند آموزش در کلاس درس نیز، کمک شایانی به افزایش توجه و درک دانش‌آموزان می‌کند.

اما باید دید سوالات موثر برای تقویت حافظه، ارتباط بخشیدن میان مفاهیم مختلف درسی و تمرین مناسب دارای چه ویژگی‌هایی هستند:

سوالات موثر برای دانش‌آموزان معنادار و قابل درک هستند.
سوالات موثر دانش‌آموزان را به چالش می‌کشند، اما آنقدر دشوار نیستند که حل چالش ناممکن به نظر برسد.
سوال‌های بسته، مانند سؤالاتی پاسخ بله/خیر یا چند گزینه‌ای دارند، می‌توانند به سرعت درک مطلب را بررسی کنند.
پرسش‌های باز با پاسخ تشریحی، تفکر و پردازش اطلاعات گسترده‌ای را بررسی می‌کنند و برمی‌انگیزند.

اثرات منفی سوالات بی‌نتیجه

در ادامه چند نمونه از ویژگی‌های سوالات بی‌نتیجه نیز ذکر شده‌اند که نشان می‌دهند استفاده از سوالات غیرموثر چه آفاتی در پی دارد:

سوالات مبهم بی‌نتیجه هستند. دانش‌آموزان از آنچه در مورد آن پرسیده می‌شود، مطمئن نیستند و ممکن است از تلاش برای پاسخ دادن خودداری کنند.
سوالاتی که اطلاعات بیش از اندازه‌ای در خود جا داده‌اند، موثر نیستند. شاگردان ممکن است حدس بزنند که شما چه می‌خواهید بگویند نه اینکه به شما بگویند خودشان به چه فکر می‌کنند.

سوالات بی‌نتیجه فقط شامل سوالات آزمون‌های درسی نیستند.

همانطور که ذکر شد معلم‌ها می‌توانند با طرح سوالات خوب در روند آموزش هم توجه دانش‌آموزان را جلب کنند.

اما پرسیدن سوالاتی مانند «آیا کسی سوالی دارد؟» یا «آیا همه درس را متوجه شدند؟» تاثیر مثبتی در پی ندارد. اکثر دانش‌آموزان پاسخی به این سوالات نمی‌دهند حتی اگر پاسخ دهند، پاسخ آن‌ها فقط گزارش ارزیابی خودشان از درک مطلب است.

درحالی که سوالات معلم باید به سمتی سوق پیدا کند که خودش به شکل غیرمستقیم متوجه شود دانش‌آموزان درس را به خوبی فهمیده‌اند یا هنوز برایشان جا نیفتاده است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط