۰۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱

ارتش انگلیس به دنبال ساخت سلاح لیزری برای نیروی دریایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  تعدادی از این سلاح‌ها هم برای استفاده خودروهای زرهی ارتش انگلیس تولید خواهند شد. تا مدتی قبل تسلیحات لیزری، سلاح‌هایی پردردسر و غیرقابل اعتماد دانسته می‌شدند. بزرگی این سلاح‌ها و وزن زیاد آنها نی...

ارتش انگلیس به دنبال ساخت سلاح لیزری برای نیروی دریایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  تعدادی از این سلاح‌ها هم برای استفاده خودروهای زرهی ارتش انگلیس تولید خواهند شد.

تا مدتی قبل تسلیحات لیزری، سلاح‌هایی پردردسر و غیرقابل اعتماد دانسته می‌شدند. بزرگی این سلاح‌ها و وزن زیاد آنها نیز مشکل حاد دیگری بود که استفاده از آنها را سخت می‌کرد و باعث می‌شد نصب سلاح‌های مذکور تنها در جت‌های جنگنده ممکن باشد.

با تولید لیزرهای حالت جامد با استفاده از سیم پیچ‌های کابل فیبر نوری که با استفاده از برخی عناصر کمیاب تولید شده‌اند، قدرت آتش سلاح‌های لیزری افزایش یافته و حجم و وزن آنها نیز تا بدان حد کم شده که نصب آنها بر روی جنگ افزارهای دیگر تسهیل شده است.

علت جذابیت سلاح‌های لیزری حرکت آن با سرعت نور است که موجب می‌شود این سلاح‌ها حتی بر موشک‌های مافوق صوت نیز برتری داشته باشند. از سوی دیگر هزینه استفاده از سلاح‌های لیزری پایین است. به عنوان مثال، هر بار شلیک با تسلیحات لیزری تنها یک دلار هزینه دارد و «مهمات» آنها تا زمانی که برق در دسترس باشد، پایان ناپذیر است.

قرار است در قالب برنامه سلاح‌های جدید ارتش انگلیس سه نوع سلاح لیزری تولید شود که قابل نصب بر روی کشتی‌ها، خودروهای زره پوش و کامیون‌ها باشند، بدون آنکه نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در آنها باشد.

یکی از این تسلیحات لیزری بر روی ناوچه تیپ ۲۳ نیروی دریایی ارتش انگلیس نصب می‌شود و از آن برای شناسایی، رهگیری، درگیر شدن و خنثی کردن پهپادها استفاده خواهد شد. سلاح لیزری دوم برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر تهدیدات هوایی بر روی خودروی زرهی پشتیبانی تاکتیکی Wolfhound نصب می‌شود. سلاح لیزری سوم هم بر روی کامیون هایMAN SV ارتش انگلیس نصب می‌شود و از آن برای شناسایی و رهگیری اهداف هوایی، زمینی و دریایی استفاده خواهد شد.

قرار است آزمایش میدانی این تسلیحات از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ انجام شود. انتظار می‌رود این فناوری جدید لیزری انقلابی در نیروهای مسلح انگلیس ایجاد کند.

مطالب مرتبط