۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

ارتش آمریکا رآکتور هسته‌ای متحرک می‌سازد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزارت دفاع ایالات متحده برنامه‌های خود را برای ساخت یک راکتور هسته‌ای متحرک پیش می‌برد و پیش‌نویس بیانیه تاثیرات زیست محیطی(EIS) آن را برای ساخت و نمایش آن در آزمایشگاه ملی “آیداهو” من...

ارتش آمریکا رآکتور هسته‌ای متحرک می‌سازد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزارت دفاع ایالات متحده برنامه‌های خود را برای ساخت یک راکتور هسته‌ای متحرک پیش می‌برد و پیش‌نویس بیانیه تاثیرات زیست محیطی(EIS) آن را برای ساخت و نمایش آن در آزمایشگاه ملی “آیداهو” منتشر کرده است.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا آمده است که این راکتور هسته‌ای به گونه‌ای طراحی خواهد شد که در ازای حداقل سه سال کارکرد، یک تا پنج مگاوات برق تولید کند.

در حال حاضر، وزارت دفاع آمریکا هر سال ۳۰ تراوات برق و روزانه ۱۰ میلیون گالن سوخت مصرف می‌کند. “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا در یک فرمان اجرایی که اوایل سال جاری امضا کرد، خواستار تغییر در مسائل امنیت ملی نیز شد. با برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت برقی شدن حداکثری، انتظار می‌رود تقاضای وزارت دفاع برای انرژی بیشتر شود و به همین دلیل است که این کشور ساخت و توسعه راکتورهای هسته‌ای را به عنوان یک منبع انرژی بدون انتشار کربن دنبال می‌کند.

در همین راستا، وزارت دفاع “پروژه پله”(Pele) را برای توسعه نمونه اولیه راکتور هسته‌ای نسل چهارم که قادر به کار حتی در محیط‌های دور افتاده و دشوار است، راه اندازی کرده است.

وزارت دفاع آمریکا پس از برگزاری یک مسابقه طراحی، دو شرکت به نام‌های “BWXT Advanced Technologies ” مستقر در ویرجینیا و “X Energy “مستقر در مریلند را برگزید. هر دو شرکت در حال حاضر با دفتر قابلیت‌های استراتژیک(SCO) برای توسعه مستقل مفاهیم خود همکاری می‌کنند.

همچنین برای تسهیل حمل و نقل و استفاده سریع، طراحی راکتور باید به گونه‌ای باشد که تا سه روز پس از تحویل قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد و در حداکثر هفت روز غیر فعال و جابجا شود.

بررسی نهایی این طرح‌ها برای اوایل سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است و یکی از این دو شرکت پس از آن برای ساخت نمونه اولیه خود انتخاب می‌شود.

وزارت دفاع همچنین باید قبل از شروع به ساخت نمونه اولیه، یک تجزیه و تحلیل محیطی را تکمیل کند. مطابق با قانون سیاست ملی محیط زیست(NEPA)، پیش‌نویس تاثیرات زیست محیطی که اخیراً منتشر شده است اکنون به مدت ۴۵ روز برای اظهارنظر عمومی باز است تا نهایی شود و در مورد ساخت و آزمایش این راکتور در سال ۲۰۲۲ تصمیم گیری شود.

این پیش‌نویس همچنین آسیب پذیری شبکه‌های برق محلی را دلیل دیگری برای رو آوردن به راکتورهای هسته‌ای قابل حمل ذکر کرده است. با این حال منتقدان اشاره می‌کنند که این راکتورها می‌توانند برای نیروها خطرناک باشند. “ادوین لیمان” مدیر ایمنی انرژی هسته‌ای در اتحادیه دانشمندان نگران به رویترز گفت: همیشه راهی وجود دارد که دشمن بتواند به یک راکتور هسته‌ای آسیب برساند و باعث پراکنده شدن محتوای هسته‌ای آن شود.

طبق اعلام وزارت دفاع آمریکا، نمونه اولیه این راکتور هسته‌ای متحرک در یک مکان ساخته می‌شود، آزمایش می‌شود، سپس به مکان دیگری منتقل می‌شود و دوباره آزمایش می‌شود.

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار