۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵

ادعاهای وزارت خارجه آمریکا درباره همکاری ایران و چین در ساخت پهپاد + فیلم

  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، یک روز بعد از تحریم یک شبکه چینی توسط وزارت خزانه‌داری این کشور، به دلیل پشتیبانی از ساخت و ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، از شناسایی یک شبکه تدارکاتی گسترده چینی دیگر و تحریم قریب‌الوقوع آن در ...

ادعاهای وزارت خارجه آمریکا درباره همکاری ایران و چین در ساخت پهپاد + فیلم

 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، یک روز بعد از تحریم یک شبکه چینی توسط وزارت خزانه‌داری این کشور، به دلیل پشتیبانی از ساخت و ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، از شناسایی یک شبکه تدارکاتی گسترده چینی دیگر و تحریم قریب‌الوقوع آن در همین‌باره خبر داد.

‎بلینکن، جمعه ۱۹ اسفند در تویٔیتر نوشت: «شرکت‌هایی در جمهوری خلق چین قطعات هواپیماهای بدون سرنشین را به ایران می‌فروشند. ما در حال شناسایی شبکه تدارکات مستقر در جمهوری خلق چین برای این فعالیت‌ها هستیم.»

‎وزیر خارجه ایالات متحده پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند نیز در توییتی از تصمیم وزارت خزانه‌داری این کشور برای تحریم شبکه پولشویی و قاچاق نفت ایران، حمایت کرد.

‎آمریکا تنها در دو روز چهارشنبه، هفدهم و پنج‌شنبه هجدهم اسفندماه، سه بسته تحریمی جدید را علیه مقام‌ها، نهادها و شرکت‌های بین‌المللی که با جمهوری اسلامی برای انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و خرابکارانه آن در منطقه و جهان همکاری می‌کنند، اعمال کرده است.

‎بخشی از این تحریم‌ها شبکه‌ای متشکل از یک فرد و پنج شرکت مستقر در چین تحریم شدند که طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، «این شبکه از تلاش‌های ایران جهت دسترسی به قطعات لازم برای صنایع پهپادی آن پشتیبانی می‌کند.»

‎این تحریم‌ها در پی افزایش نگرانی و انتقاد دولت‌های غربی از همکاری روسیه، ایران و چین در جریان تهاجم روسیه به اوکراین صورت می‌گیرد.

‎پیش‌تر پس از آن‌که واشینگتن، پکن را به تلاش برای فرستادن سلاح به روسیه متهم کرد، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان به چین هشدار داد که از ارسال تسلیحات به روسیه خودداری کند.

مطالب مرتبط