۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴

ادامه رویاهای اماراتی با اولین نیروگاه هسته‌ای عرب

[ad_1] برترین‌ها: امارات عربی متحده، روز شنبه یک اوت (۱۱ مرداد) از آغاز فعالیت یک راکتور هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای براکه خبر داد. این نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب است. حماد الکعبی، نماینده امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئی...

ادامه رویاهای اماراتی با اولین نیروگاه هسته‌ای عرب

[ad_1]

برترین‌ها: امارات عربی متحده، روز شنبه یک اوت (۱۱ مرداد) از آغاز فعالیت یک راکتور هسته‌ای در نیروگاه هسته‌ای براکه خبر داد. این نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب است.

حماد الکعبی، نماینده امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی نوشت: «اولین راکتور هسته‌ای امارات در نیروگاه انرژی هسته‌ای براکه نخستین گام حساس خود را برداشت و با موفقیت فعال شد.»

بهره‌برداری از اولین نیروگاه هسته‌ای امارات متحده عربی

وی تاکید کرد که این یک نقطه عطف تاریخی است. آقای الکعبی این موضوع را چشم‌اندازی برای ارائه شکل تازه‌ای از انرژی پاک توصیف کرد.

شرکت نواه که سال ۲۰۱۶ تاسیس شده و در زمینه تامین انرژی فعالیت می‌کند به موجب قراردادی با شرکت انرژی هسته‌ای امارات مسئولیت بهره برداری و نگهداری تجهیزات مرتبط با چهار راکتور این نیروگاه را برعهده دارد.

محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، نائب رئیس امارات و نخست‌وزیر این کشور در توئیتی تاکید کرد این کشور موفق شد بسته‌های سوخت هسته‌ای را بارگیری و آزمایش‌های جامعی را اجرا کند.

وی افزود: «تحقق این دستاورد تاریخی در بخش انرژی و نمایش این نقطه عطف در نقشه راه توسعه پایدار را تبریک می‌گویم.»

بهره‌برداری از اولین نیروگاه هسته‌ای امارات متحده عربی

تاسیسات هسته‌ای براکه در ۳۰۰ کیلومتری غرب ابوظبی، قرار بود در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد، اما دلیل تاخیر در بهره‌برداری از آن ایمنی و مقررات نظارتی عنوان شده است.

این نیروگاه قادر است تا الکتریسیته خانه‌ها و مجتمع‌های تجاری را در سراسر امارات تامین کند.

هدف نهایی این است که این نیروگاه تامین کننده یک چهارم از نیاز‌های این کشور باشد.


جهان عرب به دنبال بلند پروازی‌های علمی

حاکم دوبی در مراسم آغاز به کار این نیروگاه گفت: پیام ما این است که جهان عرب می‌تواند به دنبال بلند پروازی‌های علمی خود باشد.

قرار بود این نیروگاه که در سواحل غربی ابوظبی واقع است در اواخر سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری برسد، اما مقامات در آن زمان الزامات ایمنی و نظارتی را دلیل تاخیر در راه اندازی این نیروگاه اعلام کردند.

نیروگاه براکه توسط کنسرسیومی به ریاست شرکت انرژی الکتریکی (KEPCO) کره جنوبی و با همکاری سازمان انرژی اتمی امارات و با هزینه‌ای حدود ۲۴.۴ میلیارد دلار ساخته شد.

بهره‌برداری از اولین نیروگاه هسته‌ای امارات متحده عربی


یک راکتور از ۴ راکتور فعال شد

ظرفیت این نیروگاه ۵۶۰۰ مگاوات است که ۲۵ درصد از کل نیاز‌های امارات را برآورده می‌کند.

ساخت این نیروگاه که ۴ رآکتور ۱۴۰۰ مگاواتی دارد، در سال ۲۰۱۱ آغاز شد.

امارات در یکی دیگر از موفقیت‌های علمی اخیر خود، ماه گذشته میلادی (ژوئیه) کاوشگر “امید” را به مریخ فرستاد و در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ تمامی چهار رآکتور نیروگاه هسته‌ای را با ظرفیت کامل وارد خط تولید کند.

هزینه ساخت و بهره برداری از این رآکتور‌های هسته‌ای به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

محمد بن راشد ادامه داد:

این پیامی به جهانیان است که اعراب قادرند راه علمی خود را از سر بگیرند و با بقیه ملل بزرگ رقابت کنند. هیچ چیز غیرممکن نیست.

در همین حال، محمد بن زاید نیز در سخنانی گفت: ما به یک دستاورد مهم در بخش انرژی امارات رسیدیم و این گام مهمی در مسیر توسعه پایدار و با شایستگی‌های ملی‌مان بود.

وی افزود: اولین راکتور نیروگاه هسته‌ای صلح آمیز “براکه” عملیات خود را مطابق با بالاترین استاندارد‌های ایمنی بین‌المللی آغاز می‌کند. براکه یک دستاورد تمدنی و توسعه‌ای است که امارات بر فهرست دستاورد‌های بی‌نظیر خود می‌افزاید.

 

منبع: ایسنا، رادیو فردا و یورونیوز

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط