۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶

اختلال سلوک چیست؟+ درمان اختلال سلوک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، الهام اصغرزاده در یادداشت علمی در ارتباط اختلال سلوک نوشت: آیا می دانید اختلال سلوک چیست؟ و اینکه درمان اختلال سلوک به چه شکل و شیوه ای است؟ اختلال سلوک یک نوع نافرمانی است، اختلال سلوک به قصد آزا...

اختلال سلوک چیست؟+ درمان اختلال سلوک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، الهام اصغرزاده در یادداشت علمی در ارتباط اختلال سلوک نوشت: آیا می دانید اختلال سلوک چیست؟ و اینکه درمان اختلال سلوک به چه شکل و شیوه ای است؟ اختلال سلوک یک نوع نافرمانی است، اختلال سلوک به قصد آزار و اذیت دیگران است و از روی عمد صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر اختلال سلوک یک نوع نافرمانی است اختلال سلوک به قصد آزار و اذیت دیگران است و از روی عمد صورت میگیرد.به عبارتی شیطنت های خیلی شدید در دوران نوجوانی مثل نزاع با والدین، دزدی، تمایل به آزار و اذیت دیگران را اختلال سلوک می گویند.
در ادامه با ما همراه باشید تا با اختلال سلوک بیشتر آشنا شوید.

اختلال سلوک چیست؟

به مجموعه ای از مشکلات رفتاری که همراه با نادیده گرفتن اطرافیان است را اختلال سلوک می گویند. کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک رفتارهای تند و زننده همراه با خشونت دارند.اختلال سلوک در سال های اول زندگی کودک به شکل ضربه زدن به هم نوعانش یا هل دادن آن ها می باشد. نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک علائمشان به صورت رفتارهای خطرناکتر می باشد مثل دزدی، آزار اذیت حیوانات ،فرار از خانه و…
اختلال سلوک مختص قشر یا گروه خاصی نیست و ممکن است در همه نوع قشری باشد.

دلایل بروز اختلال سلوک

مجموعه ای عوامل زیستی، ژنتیکی، محیطی، روانی و اجتماعی می‌تواند در به وجود آمدن اختلال سلوک نقش داشته باشد.

وجود نقص و اختلال در بعضی از نقاط مغز و تنظیم نبودن مواد شیمیایی مغز به عنوان دلیلی برای بروز اختلال سلوک اشاره می‌کنند. همچنین سابقه بروز این اختلال و نیز سایر اختلالات اضطرابی، خلقی و شخصیتی در سایر افراد خانواده را با بروز اختلالات سلوک بی ارتباط نیست.

هم چنین اختلال سلوک در کودکانی که یکی از والدین یا مراقبین آنها به اختلال شخصیت ضد‌اجتماعی، وابستگی به الکل، اختلالات خلقی، اسکیزوفزنی مبتلا هستند یا در کودکی اختلال بیش‌فعالی همراه با عدم توجه یا اختلال سلوک داشته اند، بیشتر است.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین، فقر، تحصیلات پایین والدین و احـساس ناامنی در محیط خانواده و مدرسه، از جمله عوامل اجتماعی موثر در شدت گرفتن این اختلال است.

میزان شیوع اختلال سلوک در کودکان

احتمالا ۲ تا ۱۶ درصد از کودکان در ایالات متحده آمریکا دارای اختلال سلوک هستند و میزان ابتلا در پسران شایع تر از دختران است و بیشتر در اواخر دوران کودکی یا اوایل نوجوانی رخ می دهد.

درمان اختلال سلوک

درمان اختلال سلوک ، به عوامل مختلف مانند سن کودک، شدت علائم و شرکت کودک در جلسات درمانی بستگی دارد و معمولا شامل ترکیب موارد زیر می باشد:

روان درمانی: 

روان درمانی سعی دارد روش های مناسب ابراز و کنترل خشم و هیجانات را به کودک مبتلا به اختلال سلوک آموزش دهد.نوعی از درمان به نام درمان شناختی-رفتاری (CBT) است. درمان شناختی رفتاری در جهت تغییر شکل تفکر و شناخت کودک برای بهبود مهارت های حل مسئله، مدیریت خشم، مهارت های استدلال اخلاقی و کنترل تکانه ها انجام می شود. خانواده درمانی نیز ممکن است برای کمک به بهبود تعاملات خانوادگی و ارتباط بین اعضای خانواده مورد استفاده قرار گیرد. برای آموزش تغییر رفتار های والدین در خانه به سمت رفتار های مثبت، از درمان تخصصی به نام آموزش مدیریت والدین (PMT) استفاده می شود.

دارو درمانی: 

برای درمان اختلال سلوک و درمان برخی از علائم ناراحت کننده مانند پرخاشگری، خلق و خوی نامنظم و سایر بیماری ها مانند ADHD و اختلالات یادگیری که شاید با اختلال سلوک همراه باشند، از دارو استفاده می شود.

نویسنده: الهام اصغرزاده

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط