۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸

احمدی‌نژاد و هاشمی کاری کردند که روحانی در سال ۹۶ رئیس‌جمهور شود

کم‌تر از چهار ماه دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی مانده و همه جریان‌های سیاسی کشور به دنبال آماده کردن خود برای شرکت در این ماراتن هستند، ماراتنی که بیست‌وچهار فرآیند از بیست‌وپنج فرآیند آن الکترونیکی برگزار خواهد ش...

احمدی‌نژاد و هاشمی کاری کردند که روحانی در سال ۹۶ رئیس‌جمهور شود

کم‌تر از چهار ماه دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی مانده و همه جریان‌های سیاسی کشور به دنبال آماده کردن خود برای شرکت در این ماراتن هستند، ماراتنی که بیست‌وچهار فرآیند از بیست‌وپنج فرآیند آن الکترونیکی برگزار خواهد شد.

موضوع انتخابات ۱۴۰۰ و حواشی آن باعث شد که به سراغ یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری و قائم مقام سازمان برنامه و بودجه دولت نهم و نماینده این روزهای مجلس شورای اسلامی یعنی غلامحسین رضوانی رفته و درباره مسائل مختلف از او بپرسیم.

مدل انتخاباتی جبهه پایداری شبیه به مدل انتخاباتی مجلس یازدهم است

باسلام؛ درباره مدل انتخاباتی جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ توضیح دهید.

رضوانی: مدلی که جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در دست دارد تفاوت چندانی با مدل انتخابات مجلس یازدهم ندارد، یعنی ما معتقدیم که نیرو‌های انقلاب همگی باید سطحی از وحدت را بپذیرند تا در انتخابات بتوانند به پیروزی برسند؛ البته بهتر است که وحدت کامل حاصل شود، اما معمولا به سبب ملزوماتی که وحدت دارد به صورت صد در صدی حاصل نخواهد شد، اما در عین حال مدلی که داریم اینگونه است که امکان نزدیک شدن به وحدت به صورت قدم به قدم بیشتر است تا در نهایت وحدت کامل حاصل شود.

منظورتان از قدم به قدم چیست؟

رضوانی: ما باید به این موضوع به صورت گفتمانی وارد شویم و گفتمان همه باید پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی شکل بگیرد و به هر میزان که به این گفتمان نزدیک شویم به موضوع وحدت نزدیک‌تر خواهیم شد. برای مثال ما مدلی را در انتخابات مجلس پیشنهاد کردیم که یک مدل چهار مرحله‌ای بود. در این مدل اینگونه ذکر شده بود که در مرحله اول هیچ کدام از نیرو‌های انقلاب یکدیگر را تخریب نکنند که این حداقل وحدت است. در مرحله دوم تلاش این بود که بتوانیم به یک وحدت در معیار برسیم یعنی معیار‌هایی را که برای انتخاب اصلاح در نظر داریم به هم نزدیک کنیم. در مرحله سوم هم قرار بر این شد که تلاش کنیم بر اساس معیار‌های مورد توافق به مصادیق دست پیدا کنیم. در بهترین حالت هم این بود که بتوانیم در انتخاب مصادیق به یک وحدت تمام برسیم،البته در انتخابات ریاست جمهوری چون نامزد نهایی یک نفر خواهد بود باید تلاش کنیم که این وحدت بین نیرو‌های انقلاب حاصل شود و همه به یک مصداق اصلح برسند و بر روی آن توافق کنند.

همه باید هدفشان حمایت از نامزد اصلح جبهه انقلاب باشد

گفته شد که جبهه پایداری یک سبد انتخاباتی را برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است. آیا این موضوع صحت دارد؟

رضوانی: باید واقع بین بود که وقتی قرار است انتخابات ریاست جمهوری انجام شود امکاناتی برای همه نامزد‌ها فراهم می‌شود تا نظرات خود را در قالب طرح و برنامه ارائه دهند و اگر آن مصداق فردی باشد که به جبهه انقلاب متعلق باشد بتواند گفتمان انقلاب را نمایندگی و از آن دفاع کند طبیعتا وقتی که این فرصت بین همه نامزد‌های انتخابات تقسیم می‌شود بهتر است که سبدی از نام نامزد‌های جبهه انقلاب معرفی شود که در صدد دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی باشند و در مقابل شبهه افکنی‌هایی جبهه دور از انقلاب پاسخگو بوده و روشنگری‌های لازم را در جامعه انجام دهند تا به امید خدا نامزد اصلی جبهه انقلاب در انتخابات پیروز شود.

البته این نباید تنازع را در جبهه انقلاب دامن بزند یا اینکه همه نامزد‌ها بخواهند تا لحظه آخر بر روی ماندن خود در صحنه پافشاری کنند و باید بنا بر این باشد که همه افرادی که نامشان در بین سبد نیرو‌های انقلاب در انتخابات حضور می‌یابد به این متعهد باشند که از نامزد اصلح حمایت کنند.

آیا از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری هم فردی برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم حضور دارد؟

ممکن است که اینگونه بوده و مصداقی هم به جبهه پایداری متعلق باشد و به عنوان یکی از افراد درون سبد نیرو‌های انقلاب معرفی شود، اما همه نیرو‌های انقلاب چه افرادی که نامزد می‌شوند و چه افرادی که نامزد نمی‌ شوند باید هدفشان حمایت از نامزد اصلح جبهه انقلاب باشد.

گذشته از انتخابات آینده، موضع شما درباره برجام چیست؟

رضوانی: برجام از ابتدا به گونه‌ای پیش رفته که مقام معظم رهبری با صراحت درباره آن گفته اند که چون عده‌ای مسئولان در دولت قبلی (احمدی نژاد) و فعلی (روحانی) گفته اند که راه حل مشکل اقتصادی مذاکره است به صراحت در پاسخ به این ادعا و درخواست مسئولان دولت قبلی و فعلی این اجازه را بیان کردند که مذاکره فقط و فقط در موضوع هسته‌ای انجام شود تا مشکلات اقتصادی برطرف شود.

اما همانطور که می‌دانید حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی و مسئولان دولت فعلی با صراحت اعلام کرده‌اند که در زمان انجام این مذاکرات تحریم‌ها برداشته خواهد شد تا جایی که روحانی ادعا کرد که همه تحریم‌ها به صورت یک جا برداشته خواهند شد و برای این موضوع جشن به راه انداخته و مسئولان دیپلماسی تیم خود را قهرمان نامیدند و بعد هم ما شاهد این بودیم که نه تنها تحریم‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه در همان زمان دولت اوباما بر تعداد افزوده شد.

همان فردای امضای برجام به تحریم‌ها افزوده شد. بنابراین اینکه گفته می‌شود در زمان ترامپ این تحریم‌ها افزایش پیدا کرد و تعمدا نام ترامپ را پیش می‌کشند این فرار از واقعیت است، زیرا در زمان اوباما هم تحریم‌ها کاهش پیدا نکرد، لذا معتقدم که به عنوان یک مطالبه اساسی در ابتدا باید در خواست مردم ایران این باشد که وقتی مسئولان ادعای شفافیت دارند در ابتدا باید بعد از ۵ سال متن مذاکرات را در اختیار مردم قرار دهند. متن صورت جلساتی که درباره آن مذاکره شد و اینکه چگونه نتیجه این شد باید در اختیار مردم قرار بگیرد تا ما از تجربه تاریخی خود استفاده کنیم. چنانچه متن مذاکرات برجام در اختیار مردم قرار بگیرد همه متوجه خواهند شد که چرا مذاکره کردیم. هم امتیاز دادیم و هم تحریم‌ها همچنان پا برجا ماند و اضافه هم شد.

اینکه گفته می‌شود که این سند محرمانه است، با توجه به اینکه دشمنان ما یعنی آمریکا، اسرائیل و تیمی که همراه آنهاست مثل فرانسه و انگلیس و آلمان وقتی همگی می‌دانند که در مذاکرات چه اتفاقی افتاده است چرا مردم ما نباید در جریان قرار بگیرند و چرا ما بعد از ۵ سال هنوز نمی‌دانیم که چه مسائلی بین نیرو‌های ما و طرف مقابل مطرح شده و چگونه نتیجه مذاکرات به جای لغو تحریم‌ها به افزایش تحریم‌ها منجر شده است.

سران اصلاحات با احمدی نژاد در تفاهم کامل قرار دارند

شما شاهدید که وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که متاسفانه وزیر خارجه مطرح می‌کند که هدف ما از مذاکرات اصلا اقتصادی نبوده و این نتیجه کتمان مذاکرات است. در دوران مذاکرات هم فکت شیت‌هایی توسط آمریکا منتشر شد که معنایش همین حرف ظریف بود، اما برخی از دولتمردان ما ادعا کردند که این‌ها دروغ است، از همین رو نیز مقام معظم رهبری اعلام کردند که فکت شیت‌های حقیقی را منتشر کنید، اما هرگز این اتفاق رخ نداد و چه بسا آن فکت شیت‌ها حقیقی بوده است، زیرا معنایشان این بود که تحریم‌ها نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه افزایش هم می‌یابد. در همان زمان هم آمریکایی‌ها در کنگره اعلام کردند که هیچ تعهدی برای کاهش تحریم‌های ایران نداریم و حتی گفته شد که اگر درباره تحریم‌های هسته‌ای هم تخفیف دهیم مانعی ندارد که به بهانه‌های مختلف مجددا آن‌ها را برقرار کنیم.

با توجه به اینکه شما در دولت نهم قائم مقام سازمان برنامه و بودجه بوده‌اید تا چه میزان ورود محمود احمدی نژاد به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را پیش بینی می‌کنید؟

رضوانی: مطمئنا صلاحیت احمدی نژاد تایید نخواهد شد و این گفته ما هم بر اساس پیش گویی نیست، بلکه بر اثر اطلاعاتی است که از روند کار شورای نگهبان داریم. احمدی نژاد از اینکه عده‌ای گفته بودند ممکن است رد صلاحیت شود بسیار برآشفته شده بود، در حالی که در عالم سیاست هرکس قادر به پیش بینی خواهد بود و دلیلی برای ناراحتی هم وجود ندارد، این موضوع هم دلیل بی منطقی اوست. با توجه به پارامتر‌هایی که قبلا وجود داشته و منجر به عدم صلاحیت او شده است نه تنها این پارامتر‌ها از بین نرفته بلکه پارامتر‌های تازه‌ای هم به عدم صلاحیت او اضافه شده است.

من به عنوان فردی که قبلا این موضوعات را دنبال کردم می‌گویم که قطعا صلاحیت او رد خواهد شد. کمااینکه او اخیرا بر ضد سیاست‌های رسمی نظام هم معرکه گرفته است، بنابراین خودش هم قطعا می‌داند که صلاحیتش رد خواهد شد.

ورود او به انتخابات هم در سال ۹۶ و هم امسال به این سبب نیست که واقعا می‌خواهد نامزد شود، بلکه در صدد یک ایفای نقش است و این ایفای نقش هم به نظر من در باره وحدتی استراتژیک است که با غرب باوران پیدا کرده و این هم مسبوق به سابقه است، زیرا در سال ۹۰ او ریل باور‌های سیاسی خود را تغییر داده و با غرب باوران به یک وحدت استراتژیک رسید و حتی با افرادی که در ظاهر رو در رویش بودند هم به وحدت رسیده است.

اگر دقت کنید در سال ۹۶ هم نقش او مکمل نقش هاشمی بود، به این مفهوم که هاشمی مطمئن بود صلاحیتش رد خواهد شد و احمدی نژاد هم مطمئن بود که نامزدش یعنی مشایی رد خواهد شد و هر دوی این افراد با علم به این موضوع مسیری را دنبال کردند که باعث پیروزی روحانی شد. در جبهه‌های نظامی هم برای اینکه بخواهند دشمن را منحرف کنند از یک منطقه دیگر حمله می‌کنند.

با شواهد فراوانی این موضوع قابل اثبات است که احمدی نژاد از سال ۹۰ با افرادی که به صورت ظاهری در مقابلش بودند به وحدت رسید. معتقدم که الان سران اصلاحات با احمدی نژاد در تفاهم کامل قرار دارند، ولی بدنه اصلاحات اقبالی به احمدی نژاد ندارند و صرفا نقش احمدی نژاد این است که در انتخابات اینده به نحوی نقش ایفا کند که صحنه به نفع غرب باوران رقم بخورد.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار