۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲

اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ از ۱۳ خرداد/ جزئیات اجرای طرح کالابرگ/ با کالابرگ کدام کالاها را می توان خرید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که این مرحله از ۱۳ خرداد ماه سال‌جاری برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی ...

کالابرگ الکترونیک | توزیع کالابرگ الکترونیک از مهرماه برای این قشر از مردم / کارمندان دولت کالابرگ الکترونیک دریافت می کنند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد که این مرحله از ۱۳ خرداد ماه سال‌جاری برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در دهک‌های اول تا سوم اجرایی می‌شود.

در متن این اطلاعیه آمده است: نظر به تعهد دولت مردمی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد، اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از ۱۳ خردادماه آغاز می‌شود و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده کنند.

در این مرحله به منظور حمایت از دهک‌های اول تا سوم، یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و همه مشمولین طرح می‌توانند به صورت اختیاری از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.

در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود، همه کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار در طرح کالابرگ الکترونیک قابل استفاده است و شرط استفاده از افزایش اعتبار کالابرگ، خرید بیش از ۷۰ درصد یارانه معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر است.

شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، ۱۱ قلم کالای اساسی در طرح ملّی کالابرگ الکترونیک است.

۶ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در این طرح مشارکت دارند و در شهرها و روستاهای کوچک نیز برای فروشندگان بارکدخوان نصب می‌شود تا دسترسی مردم و امکان بهره‌مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

همه خانوارهای مشمول دریافت یارانه می‌توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» و یا شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

جزئیات اجرای طرح کالابرگ

علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه «میز اقتصاد» با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از اواسط ماه جاری گفت: در ماه نخست اجرای این طرح به صورت آزمایشی افزایش یارانه را به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌دهیم و در صورت تصمیم نهایی دهک‌های بالاتر را هم شامل می‌شود.

مجری: در این مرحله گفته شده که سه دهک اول درآمدی شامل طرح می‌شوند این چه طرحی است؟

عسگریان: اعلام سراسری کالابرگ چند تا برش داده شده یعنی سه دهک به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته می‌شود، اما الان در ماه اول به صورت آزمایشی این یارانه و افزایش یارانه‌ای را اختصاص می‌دهیم به کمیته امداد یعنی به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی یعنی اگر بخواهم یک تقسیم بندی کنم می‌گویم الان این ماه یعنی از پانزدهم این ماه البته از سیزدهم این ماه شروع می‌کنیم یارانه مربوط به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را با این طرح جدید شارژ خواهیم کرد که در این سه دهک‌اند.

مجری: یعنی بخشی از سه دهک؟

عسگریان: بله، یعنی بخشی از سه دهم، خیلی امیدواریم در ماه‌های آتی سه دهک پوشش پیدا کند و اگر تصمیم گرفته شود به صورت فراگیر حرکت کنیم به طرف دهک‌های بالاتر حتی.

مجری: فرق تعداد نفرات این سه دهک با دهک‌های دیگر چقدر است؟

عسگریان: بین دو میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار خانوارند تقریباً هر دهکی را حدود هشت میلیون نفر ۷.۸ دهم میلیون نفر در نظر بگیرید اگر این موضوعی که با دقت دارم مطرح می‌کنم یعنی یارانه بگیران دهک‌هایمان می‌شوند ۷۸ میلیون نفر.

مجری: این سه دهک را می‌گویم. چقدرشان شامل این طرح می‌شوند؟

عسگریان: این سه دهک هم به همین تناسب اگر هر دهکی را هشت میلیون نفر در نظر بگیریم می‌شود ۲۴ میلیون نفر الان ۲۴ میلیون نفر در این سه دهک مستقرند. کمیته امداد و بهزیستی مجموعاً می‌توانند بین هفت تا هشت و نیم میلیون نفر را پوشش بدهند.

مجری: تقریباً یک سوم سه دهک. در چه قالبی قرار است کالابرگ الکترونیکی به دست افرادی که شامل می‌شوند برسد می‌گویند کارتی است به چه ترتیب است؟

عسگریان: تقریباً یک دهک. هیچ کارتی نیست. پیش فرضم این است که شما یک یارانه بگیری و می‌خواهید بروید یارانه تان را الان بگیرید برایتان تشریح می‌کنم این تشریح خود به خود به سمت مردم حرکت می‌کند و مردم می‌توانند درک بهتری از موضوع داشته باشند. اولاً هیچ کارتی مورد نیاز نیست این طرح کاملاً اختیاری است از این زمان تا هر زمانی که یارانه پرداخت می‌شود پرداخت یارانه به صورت کلی کاملاً اختیاری است دوم این که سرپرست خانوار یعنی مبنایش این است که این پول و این یارانه پرداخت بشود به سرپرست خانوار.

 

مجری: حساب سرپرست خانوار.

عسگریان: حساب سرپرست خانوار. کارت خاصی نمی‌خواهد داشته باشید سرپرست خانوار هر کارتی که داشته باشد می‌تواند در این موضوع مورد استفاده قرار بگیرد. مراجعه کردم به یک مغازه یک نفره، خانواده یک نفره یا خانواده چهار نفره را تشریح می‌کنم خود به خود موضوعات و خیلی از سوالات روشن می‌شود. اگر من به عنوان یک نفر مراجعه بکنم به یکی از مغازه‌ها و شروع کنم به خریدن برای این که آن ۸۰ هزار تومان شارژ بشود نیازمند خرید ۷۰ درصد یارانه من است یعنی این که یارانه من ۴۰۰ هزار تومان است یک اعتبار بالای این ۴۰۰ هزار نفر وجود دارد این اعتبار چه زمانی ملحق می‌شود به یارانه ام، زمانی که ۳۲۰ هزار تومان از این یازده قلم خرید کنم. اگر این را خرید کنم ۸۰ هزار تومان شارژ می‌شود برای من ۸۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومانم باقی می‌ماند این هم ۸۰ هزار تومان فرصت ۱۶۰ هزار تومان دارم که بروم به صورت نقدی خرید کنم پس من برای این که مشمول ۸۰ هزار تومان اعتبار جدید بشوم بایستی ۳۲۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان یارانه ام را مصرف کنم.

مجری: حداقل ۳۲۰ هزار تومان.

عسگریان: بله، آن هم از یازده قلمی که این یازده قلم تأیید شده اند سبد غذایی هستند برای بهداشت و سلامت جامعه. این بحث مفصل دارد.

مجری: یازده قلم را بگویید.

عسگریان: شیر کم چرب بطری، پنیر UF، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، گوشت مرغ، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر و ماست پرچرب، این‌ها یازده قلمند که در واقع قرار است این یازده قلم سفره مردم را تقویت کنند و هم پروتئین به آن‌ها برسند و هم ریزمغذی هایشان را تغذیه کنند یک جریان بین نسلی ایجاد شود که این یازده قلم به محروم‌ترین اقشار رسیده شود دهک‌های اول حالا هرچقدر که سبد غذایی و سلامت مردم را تا یک حد مشخصی بتوانیم تأمین کنیم.

مجری: در واقع الان چه میزان در نظر گرفتید و چه قیمتی دارد را مشخص نکردید؟

عسگریان: مشخص شده، هر کدام از این‌ها یک میزان خاصی به عنوان مبنا در نظر گرفته شده، اما الان با این مبلغ مخصوصاً در این شرایط فعلی یک نسبتی از تورم را پوشش می‌دهیم یعنی می‌گویم که اگر بخواهم میزان این‌ها را توضیح بدهم فرض کنید یکی دو تا مثال بزنم خدمت تان فرض کنید شیر را سه لیتر به صورت ماهانه در نظر بگیرید یا مثلاً فرض کنید لبنیات را حدود ۴۰۰ گرم به صورت ماهیانه برای هر نفر در نظر بگیرید این تا آخر می‌رود یک حجمی از این بیرون آمده یک حجمی که بیرون آمده یک مبلغی را دارد اگر مشمول تورم بشود در حال حاضر دولت نسبتی از این تورم را پوشش می‌دهد اصلش بر این است که خودش را نزدیک کند به تمامی تورمی که در سطح جامعه است، اما در حال حاضر قسمتی از این تورم را پوشش می‌دهد.

مجری: چه نسبتی است، مشخص است؟

عسگریان: چه نسبتی است مشخص است بالاخره این حساب کنید الان مثلاً تورم در سطح جامعه مان نسبت به سال ۱۴۰۱ چقدر است پس این یازده قلم چه قیمتی بوده الان چه قیمتی است این نسبت تا حدود قابل قبولی پوشش داده شده و قابل افزایش هم است این پوشش قطعاً قابل افزایش است این سیاست‌های دولت سیاست‌های دقیق دولت مبنی بر این است که حمایت بکند از سفره مردم در حد توانش حمایت کند یعنی این که سفره مردم را در توانش بتواند از تورم جدا کند برای این تمام قوای خودش را تجمیع می‌کند که بتواند این حجم کمک را خرید سبد غذایی افزایش بدهد.

مجری: تورم ۵۵ درصد است سالانه، نقطه به نقطه در نظر بگیریم. چقدرش را پوشش می‌دهید.

عسگریان: از مرکز آمار تورم را می‌گیریم. به نظرم قسمت قابل قبولی از تورم را پوشش می‌دهد، اما در مورد این تعداد قلم‌ها می‌گویم امکان دارد تورم حرکت کند صد، صد و بیست قلمی که در زندگیم از نظر پوشاک و خوراک را تحت پوشش قرار دهد فقط قلم‌های تغذیه‌ای هستند یازده قلم مشمول می‌شوند که این دولت تا جایی که ممکن است تحت پوشش خودش قرار دهد پس تورم به صورت عمومی یک موضوع است این که متمرکز شدم با یک برش روی سبد غذایی مردم برای این که فقط این را پوشش بدهم این یک موضوع دیگری است این ۴۸۰ هزار تومانی که دارد اضافه می‌شود این ۴۰۰ هزار تومان به علاوه ۲۰ درصد جدید می‌شود ۴۸۰ هزار تومان فقط متمرکز روی سبد معیشتی مردم یازده قلم.

مجری: این یازده قلم کالا اجباری است که مثلاً خرید از همه اش باید انجام شود یا اینکه می‌شود بخش یارانه را از یک قلم خرید؟

عسگریان: مردم کاملاً اختیاری است یارانه کاملاً اختیاری است یک شرط دارد شما می‌توانید این ۴۰۰ هزار تومان را اقلام یارانه‌ای نخرید اگر نخرید آزادید مصرفش کنید نقدی هم می‌توانید بگیرید، ولی مشمول آن ۸۰ هزار تومان شارژ نمی‌شوید می‌توانند بروند یک قلم خرید کنند به شرط این که ۳۲۰ هزار تومان خرید کنند مثلاً من فرض کنید خودم تولیدکننده ام فرض کنید شیر و گوشت در خانه خودم تولید می‌شود در یکی از روستاها، می‌توانم همه ۳۲۰ هزار تومان که می‌شود ۷۰ هزار تومان آن ۴۰۰ هزار تومان یارانه را همه را روغن بخرم یا فرآورده لبنی خرید کنم یا یک جا مرغ بخرم پس من اختیار کامل دارم می‌توانم نسبتی از این سبد را تأمین کنم یک قلم دو قلم سه قلم حتی یازده قلم اختیار با من است، اما اگر ۳۲۰ تومان خرید کنم ۸۰ هزار تومان شارژ می‌شود این‌ها تأکیدات مانند.

مجری: حالا این ۸۰ هزار تومان شارژ شد فردی که این اتفاق برایش افتاده می‌تواند این ۸۰ هزار تومان را به صورت نقدی بگیرد یا حتماً باید آن را خرید کند.

عسگریان: من با شما گفتگو می‌کنم من جامعه کشوری را در نظر گرفتم می‌گویم برای تغذیه شما نیازمند است که یازده قلم پروتئین‌ها و ریزمغذی‌ها را خرید کنید شرطش این است که ۸۰ هزار تومان به عنوان یارانه جدید به شما اضافه بشود این است که شما ۳۲۰ هزار تومان از این سبد خرید کنید همین که خرید کردید ۸۰ هزار تومان بالای سر این یارانه‌ها شارژ می‌شود شما اختیار دارید ۸۰ هزار تومان را بردارید و ۸۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان باقی مانده معدلش می‌شود ۱۶۰ هزار تومان که در اختیار شماست می‌توانید خرید کنید می‌توانید مستقیم بردارید و این در اختیار شماست.

مجری: بلافاصله آن ۸۰ هزار تومان شارژ می‌شود.

عسگریان: اگر ۳۲۰ هزار تومان باشد قطعاً این طوری است از سیزدهم همین ماه یعنی از روز شنبه یارانه بگیران کمیته امداد، کمیته امداد حضرت امام و بهزیستی ۴۰۰ هزار تومان یارانه شأن شارژ می‌شود ۸۰ هزار تومان هم علاوه بالای سر این ۴۰۰ هزار تومان متوقف می‌شود یعنی در واقع ۴۶۰ هزار تومان اعتبار برایشان شارژ می‌شود.

مجری: علاوه بر یارانه ماهانه شأن؟ این اعتبار است؟

عسگریان: یارانه ماهانه شأن ۴۰۰ هزار تومان است. پانزدهم تا هفدهم هر ماه یارانه مردم شارژ شده وارد حساب‌هایشان می‌شود فقط روی مددجوی کمیته امداد و بهزیستی صحبت می‌کنیم بعد سایر مردم یعنی دهک‌های مختلف هم سر موعد معینش؛ موعد معینش پانزدهم تا هفدهم است یارانه سه دهک پایین به علاوه یارانه سایر دهک‌ها که می‌شود شش دهک بالا همه شارژ می‌شود یک ماه جلوتر هم شارژ می‌شود در مورد مددجویان نه تنها یک ماه جلوتر شارژ می‌شود ۸۰ هزار تومان هم اضافه شده یعنی ۲۰ درصد هم اضافه می‌شود که بر اساس ضوابطی باید خرج شود.

مجری: این ۳۲۰ هزار تومان یک جا باید خرید انجام شود یا در طی یک ماه چقدر زمان دارند؟

عسگریان: قاعدتاً فرد یک ماه فرصت دارد می‌تواند ۵۰ هزار تومان را الان خرید کند از این سبد می‌گویم مثلاً رفتم مغازه روزی دو تا شیر می‌گیریم این همین طور حرکت می‌کند به مدت یک ماه فرصت دارد که این ۳۲۰ هزار تومان را خرید کند اگر ۳۲۰ هزار تومان از پانزدهم هر ماه یعنی ۱۲ ظهر پانزدهم هر ماه که کارتابل‌ها می‌آیند بالا تا ساعت ۱۲ روز پانزدهم ماه بعد این ۳۲۰ هزار تومان را اگر خرید بکند ۸۰ هزار تومان شارژ می‌شود اگر نکند ۸۰ هزار تومان حذف می‌شود ماه دیگر دوباره شروع می‌شود دوباره برای مددجوها و ان شاء الله دهک‌های دیگر هم باشند ۴۸۰ هزار تومان شارژ می‌شود این ۴۸۰ هزار تومان بر اساس ضوابط دوباره پرداخت می‌شود حتماً باید خرید کند از یازده قلم.

مجری: رئیس مجلس هم صحبت کردند که شرایط فعلی آن تورم را نمی‌تواند پوشش بدهد آن چیزی که من الان از صحبت با شما متوجه شدم قرار است در مراحل و در گام‌های بعدی هم برای پوشش این تورم هم این ۸۰ هزار تومانی که الان است ۲۰ درصد تغییر کند و هم دهک‌ها، درست است؟

عسگریان: بله، او این که قطعاً نسبت قابل توجهی از تورم را دارد پوشش می‌دهد، اما چه بسا که کفایت نکند در آینده هم نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد ان شاء الله که تورمی نداشته باشیم و بتوانیم تورم را کنترل کنیم، اما اگر تورم به صورت طبیعی حرکت کند دولت حواسش جمع است که کمک کند مخصوصاً از دهک‌های پایین و از اقشار ضعیف به طرف دهک‌های بالا و آن نسبت تورم را تا جایی که در توانش است بتواند پوشش بدهد.

مجری: موردی را خدمت تان بگویم الان مثلاً در جدول شما مرغ را ۷۳ هزار تومان در نظر گرفتید مرغ با قیمت ۷۳ هزار تومان همه جا نیست یا مثلاً الان قیمت لبنیات قرار است که تغییر کند با توجه به این که قیمت شیر خام تغییر کرده این‌ها را در نظر گرفتید؟

عسگریان: ما در ماه اولیم این همه قیمت‌هایی که در نظر گرفته شده برای اردیبهشت ماه همین ماه است یعنی انتهای اردیبهشت ماه.

مجری: آمدیم تا آخر ماه تغییر کرد لبنیات قطعاً چند روز آینده تغییر می‌کند. این مبلغ شما هم تغییر می‌کند؟

عسگریان: قرار اصلی بر این است که همراه با تورم حرکت کنید اگر تورم ایجاد شود یک قسمت قابل قبولیش را پوشش بدهیم تعبیر حرفم چی می‌شود تعبیر این است که دولت سعی اش بر این است که این میزان را افزایش بدهد یا دهک‌های بیشتری را درگیر کند این به توان ما برمی گردد به توان دولت برمی گردد که بتواند چه نسبتی از تورم را پوشش بدهد خیلی امیدوارم که همه تورم را بتواند پوشش بدهد یا این که نسبت قابل قبولی از آن را بتواند پوشش بدهد مخصوصاً سبزد یازده قلمی.

مجری: کسی که نمی‌خواهد از طرح استفاده کند مجاز است و می‌تواند برود به صورت نقدی کما فی السابق مبلغ را بگیرد و استفاده کند.

عسگریان: اگر کسی نخواهد استفاده کند می‌تواند برود هر جایی که می‌خواهد مصرف کند ۸۰ هزار تومان اعتبار وجود دارد که دارای شروطی است شروطش شرح داده شد.

مجری: در این جا فروشگاه‌ها مهمند کدام فروشگاه‌ها الان به این طرح متصلند؟

عسگریان: امکان دارد سوالات زیادی برای مردم مطرح شود دو تا را به صورت سلسله‌ای می‌گویم. اول این که امکان دارد مردم بگویند ما به کی مراجعه کنیم به چه فروشگاهی مراجعه کنیم تقریباً شش تا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خیلی بزرگ الان در این طرح مشارکت فعال دارند مشارکت فعال دارند یعنی این که سامانه شرکت‌های پرداخت الکترونیکی شأن توانستند این را به سامانه‌های مان وصل کنند یعنی فرد برود آنجا می‌تواند ده قلم را ببیند ده قلم را خرید کند به راحتی رتق و فتق امورات کند امکان دارد کسی بپرسد که فروشگاه کم است یا موجود نیست یا در روستایم یا در دهستانم این جا فروشگاه‌های خیلی زیادی برایتان بارکدخوان در کنار پوزشان نصب شده، چون این بارکدها روی آن‌ها انتقال دادیم ما ۲۰۰ هزار بارکد را انتقال دادیم می‌تواند این‌ها را بخواند و بر اساس آن عمل کند پس می‌توانند به فروشگاه‌هایی که بارکدخوان دارند فروشگاه‌های مجازی که بارکدخوان دارند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنند فروشگاه‌های بارکدخوان مان حدود نزدیک ۴۵ تا ۴۸ هزار تاست الان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مان شعبات شأن بین ۹ هزار تا ۱۱ هزار خیلی امیدواریم که در این چند روز آتی این تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شعبات شأن به نزدیک ۱۵ هزار تا برسد خیلی هم امیدواریم با تلاشی که داریم می‌کنیم تعداد فروشگاه‌هایمان فروشگاه‌های فردی مان منحصر به فردمان تعدادشان به ۵۵ هزار تا برسد.

مجری: فهرست این فروشگاه‌ها کجا در دست مردم است.

عسگریان: پیشنهاد می‌کنم نه فقط برای فروشگاه‌ها به خاطر استفاده متعددی که می‌شود انجام داد این حق شما را نصب کنند اون سامانه در واقع گفتگوی مفصلی را با مردم ساماندهی می‌کند چطور؟ وقتی شما واردش بشوید به راحتی از روی بازار یا مارکت این را نصب کنند یا می‌توانند بروند روی سایت فارا نصبش بکند یا سایت وزارت رفاه این را نصب کنند دارای پنجره‌های مختلفی است مهمترین موضوعاتش این است که اعتبار خودتان را می‌توانید هر دفعه با رفتن روی این اپلیکیشن می‌توانید اعتبار خودت را دربیاری.

مجری: اپلیکیشن چی بود؟

عسگریان: شما هم این که در بازار بزنید به راحتی سایت فارا می‌آید بالا. همچنین در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزنی می‌آیی بالا. هم این که می‌توانند به راحتی فروشگاه‌ها را ببینند آنجا که زده فروشگاه‌ها، فروشگاه‌ها باز می‌شود و موقعیت فروشگاه‌ها را می‌بینند و می‌توانند به آن مراجعه کنند این سامانه برای فروش و نصبش برای فروشگاه‌ها تقریباً الزامی است، چرا؟ چون فروشگاه‌ها اولاً همه تراکنش‌های خودشان را در انتهای هر روز می‌توانند ببینند کل اعتباری که جذب کردند می‌توانند ببینند سعی می‌کنند موقعیت خودشان را درست تنظیم کنند، ولی برای عموم مردم یک ابزار قدرتمندی است که شما بالاخره ماها همه سرآشفته نشویم یعنی چی یعنی بدانیم کجا برویم به چه فروشگاهی مراجعه کنیم اعتبار خودمان را چک کنیم و الی آخر.

مجری: سوالی که زیاد مطرح می‌شود این که نشان تجاری خاصی باید خرید شود در این اقلامی که اعلام کردید.

عسگریان: نه اصلاً، این بارکدها داده شده یک مبنای مقداری و عددی وجود دارد یک سبد یازده قلم می‌تواند انواع و اقسام برندها باشد مثالی می‌زنم فرض کنید یک برند یک شیری را خریدید ۱۸ هزار تومان یک برند دیگر دارد ۱۵ هزار تومان این جا فقط کاری که انجام می‌دهید که سامانه پایه را در نظر می‌گرید ما به التفاوت را از اعتبار کسر می‌کند امکان دارد سوالی مطرح شود که اگر تفاوت قیمتی زیادی بین برندهای مختلف باشد چیست؟ این کالاهایی که این یازده قلم کالایی که این جا شمارش شده و بارگذاری شده کالاهایی هستند که قیمت مصوب دارند تنظیم بازار نگاه تعزیراتی دارند یعنی تعزیرات به این‌ها در حال بررسی است.

مجری: تنظیم بازاری است، خارج از این‌ها اصلاً شامل این طرح نمی‌شود آن شیری که شما در این جدول آوردید آن را نمی‌خواهد.

عسگریان: این اقلامت تقریباً همه شأن تعزیراتی اند و امکان دارد شما بگویید گوشت گرم هم تعزیراتی است نه این جا گفتیم گوشت منجمد، ولی مرغ تعزیراتی است پنیر تعزیراتی است حبوبات می‌تواند طیف وسیعی باشد، اما پایه اش در نظر گرفته شده و الی آخر.

مجری: آن پایه‌ای که در نظر گرفته شده باید خرید بشود. مثلاً شما این جا می‌گوئید شیر کم چرب حتماً باید شیر کم چرب باشد. چه طوری؟

عسگریان: یک نسبتی از این فاصله را جبران می‌کند بر اساس همین طرح رفتم شیر خریدم ۲۲ هزار تومان تعزیرات این شیر را اعلام کرده ۱۸۵ هزار تومان آن فرد امکان دارد گران فروشی کرده باشد یا برند خاصی اگر گران فروشی کرده باشد تعزیرات باید حتماً باید برود حتماً پیگیری کند، اما به هر دلیلی که باشد ما این پایه را در نظر می‌گیریم این پایه می‌شود پایه درک ما.

مجری: یعنی قیمت شیر مهم نیست. همان قیمتی که خودتان تعیین کردید و قیمت تعزیراتی است. مثال می‌گویم شیری که در نظر گرفته اید شیر کمک چرب یک لیتری من خواستم شیر پرچرب یک و نیم لیتری بخرم. این الان شامل این طرح می‌شود یا نه؟

عسگریان: قیمت شیر مهم است قیمت شیر تعزیراتی است. شیر کم چرب یک لیتری همه جا باید قیمتش یکی باشد مبنا شیر کم چرب یک لیتری است ببینید یک شیر یک سری کیفیت‌های پروتئینی و ویتامینی و … دارد در شیر کم چرب همه این‌ها تأمین می‌شود شیر پرچرب که می‌تواند به صورت‌های مختلطی هم باشد می‌تواند قیمتش بالاتر باشد پایه می‌شود شیر کم چرب یک لیتری.

مجری: یعنی پرچرب را خرید کنیم شامل طرح می‌شود. ما به التفاوت را خود شخص می‌دهد.

عسگریان: شامل طرح می‌شود، اما مبنای خریدش را شیر کم چرب قرار می‌دهیم. ۴۰۰ هزار تومان یارانه ام است رفتم از این ۴۰۰ هزار تومان کالا را گرفتم روی میز کالایم را گذاشتم آن فروشنده کالاها را بارکدها را زده کالاها را خوانده الان می‌گوید ۱۵۰ هزار تومان از این ۴۰۰ هزار تومان شما از این سبد خریداری کرد یعنی از اعتبارات است ۲۰۰ هزار تومانش هم به صورت نقدی باید پرداخت کند اگر من اوکی بدهم اگر من تأیید کنم همان جا این ۱۵۰ هزار تومان از اعتبارم کسر می‌کند از اعتبار ۴۸۰ هزار تومانی ۲۰۰ هزار تومان هم به آن پرداخت می‌کنم این همین طوری با این کالا حرکت می‌کند تا به مرز ۳۲۰ هزار تومان برسم خرید ۳۲۰ هزار تومان آن جا ۸۰ هزار تومانش شارژ می‌شود یعنی در واقع روشن است شما امکان دارد بگویید هر روز چطور بفهمم چه میزان اعتبار دارم این خیلی ساده است همین الان روی همان موبایل خودتان ستاره ۵۰۰ ستاره ۱۴۶۳ مربع را بزنید اگر ایرانسل باشید و همراه اول یک پنجره بالا می‌آید این پنجره می‌گوید کد موقت می‌توانم به شما بدهم یا می‌گوید اعتبارتان را چک می‌کنم یعنی اگر بزنید خیلی ساده است. شما می‌زنید این پنجره می‌گوید کد ملیت را به من بده تا به خودت بگویم اعتبارت چقدر است تا کد ملی را بدهید می‌گوید این قدر اعتبار داری هر چقدر مصرف کرده باشد این قدر اعتبار داری من ۳۰۰ هزار تومان در خرید اولم مصرف کردم از ۴۸۰ هزار تومان ۱۸۰ هزار تومانش مانده این به شما می‌گوید ۱۸۰ هزار تومان اعتبار داری.

عسگریان: یک سوال سخت‌تر فرض کن خانواده سه نفره اید ۴۰۰ هزار تومان شما به این سه دهک و کمیته امدادی هستی ۴۰۰ هزار تومان یارانه تان را دریافت می‌کنید می‌شود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر یارانه که دریافت کردید هر ۴۰۰ هزار تومان ۸۰ هزار تومان بالای سرش است یعنی مجموعاً ۲۴۰ هزار تومان هم شما اعتبار جدید دارید تا این جا محفوظ است شما می‌روید خرید می‌کنید به ازای هر ۳۲۰ هزار تومان خرید یعنی محاسبه فردی است به ازای هر ۳۲۰ هزار تومان خرید ۸۰ هزار تومان شارژ می‌شوی شما رفتید از یک میلیون و ۲۰۰ تومان ۶۴۰ هزار تومان خرید کردید ۱۶۰ هزار تومان شارژ شده رفتید از کل آن سه تا ۳۲۰ هزار تومان خرید کردی کشیده ۹۶۰ هزار تومان تمام ۸۰ هزار تومان ۲۴۰ هزار تومانی شارژ می‌شود نکته اش این جاست به ازای هر نفر ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر ۸۰ هزار تومان شارژ می‌کنیم.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار