۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

اثر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جمال میرزایی متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند ، گفت: مقاله‌ای چند روز گذشته در خصوص نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا منتشر شده که در آن بر روی ۱۸ هزار نفر تحق...

اثر ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به کرونا چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جمال میرزایی متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند ، گفت: مقاله‌ای چند روز گذشته در خصوص نقش ویتامین D در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا منتشر شده که در آن بر روی ۱۸ هزار نفر تحقیق انجام شده است. در این تحقیق افرادی که تست بیماری آن‌ها مثبت شده با افراد دارای تست منفی بیماری؛ مورد مقایسه قرار گرفته اند.

 

او در ادامه افزود: در واقع این تحقیق سطح ویتامین D افراد را قبل از دوره پاندمی و همزمان با دوره پاندمی بررسی و در ادامه سطح ویتامین را با ابتلا به ویروس کرونا مقایسه کرده است. نکته جالب این مقاله در مقایسه با سایر مقالاتی که بر نقش پیشگیرانه ویتامین D تاکید کرده بودند این است که عوامل مختلفی مانند سن، جنس، نژاد، شاخص توده بدنی و اعتیاد یا عدم اعتیاد به مصرف سیگار که در کنار سطح ویتامین D می‌توانند موثر باشند مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

این متخصص عفونی بیان کرد: نتیجه جداسازی و یکسان سازی گروه‌ها این شد که ویتامین D نقش بسیار حیاتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا نداشته است. به عنوان مثال در قسمتی از مقاله نوشته شده کسانی که BMI یا توده بدنی بالایی دارند؛ به طور طبیعی ویتامین D کمتری را دارا هستند و این موارد عوامل مداخله گر هستند که سوگرایی در تحقیق ایجاد می‌کنند. در نتیجه باعث می‌شود فکر کنیم ویتامین D نقش مستقل در کاهش یا افزایش ابتلا به بیماری کرونا داشته باشد.

 

میرزایی تصریح کرد: در واقع زمانی که در این مقاله عوامل مداخله گر ذکر شده را حذف کردند، مشخص شد ویتامین D به طور مستقل نقشی در ابتلا یا کاهش ابتلا به ویروس کرونا نداشته است.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار