۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

اتصال ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت خبر داد. به گزارش ایسنا، امروز  در نخستین افتتاح پروژه‌های دولت سیزدهم به مناسبت گرامی‌داشت ...

اتصال ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت خبر داد.

اتصال ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات

به گزارش ایسنا، امروز  در نخستین افتتاح پروژه‌های دولت سیزدهم به مناسبت گرامی‌داشت بهار انقلاب اسلامی، آیین رونمایی از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات با حضور عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حضور ویدئو کنفرانسی جمعی از استانداران، فرمانداران، مقام‌های محلی و مدیران کل ارتباطات استانی برگزار شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از ارتباط تصویری نمادین با دو روستای محمد تقی کندی از توابع شهرستان گرمی استان اردبیل و شهرک غدیر از توابع بخش سیاخ دارنگون شهرستان شیراز استان فارس، دستور اتصال ۱۰۰۰ روستا در سراسر کشور را به شبکه ملی اطلاعات صادر کرد.

زارع‌پور در این مراسم گفت: می‌دانیم زندگی بشر با ارتباطات و فناوری اطلاعات گره‌ خورده است و امروز می‌توان گفت که تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات غیرقابل‌باور است. به همین دلیل داشتن زیرساخت ارتباطی مناسب در زندگی مردم تبدیل به یک ضرورت شده و مردم خوب می‌دانند که با آمدن ارتباطات به روستاها سایر خدمات اولیه هم می‌آید، به همین دلیل به طور مستمر پیگیر اتصال روستاهایشان به شبکه ارتباطی هستند.

۴۰۰۰ روستا فاقد ارتباط بودند

وی ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت ارتباطی در کشور، یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم است؛ اقدامی که البته از دولت گذشته آغاز شده و در این دولت با سرعت ادامه ۴۰۰۰ روستا فاقد هر نوع ارتباطی هستند؛ اما با بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که تعدادی از روستاهایی که پیش‌ از این به شبکه ملی اطلاعات متصل شده بودند کیفیت ارتباطی مطلوبی ندارند، بنابراین حدود ۳۵۰۰ روستا به آمار گذشته اضافه شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کار اجرایی تعدادی از سایت‌هایی که امروز افتتاح می‌کنیم، به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان، از ابتدای سال و پیش از دولت سیزدهم شروع‌ شده بود اما اتمام و بهره‌برداری آن امروز اتفاق افتاد. امروز حدود ۵۰۰ سایت جدید به سایت‌های موجود اضافه شد که در مجموع ۷۸۰ روستا را تحت پوشش ارتباطی قرار می‌دهد تا مردم این روستاها از امروز و برای نخستین‌بار صاحب ارتباطات اینترنتی و به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. همچنین ارتباطات حدود ۲۵۰ روستا هم به نسل‌های جدید ارتباطات پایدار و پرسرعت ارتقاء یافته است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: در کنار برقراری ارتباطات نباید از فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات فناورانه‌ پایه غفلت کنیم چون این خدمات بستر توسعه و آبادانی روستاها را فراهم می‌آورد. با فراهم کردن زیرساخت‌های خدماتی می‌توانیم شاهد رونق گردشگری، توسعه مشاغل فناورانه‌ پایه و کشاورزی و دامداری هوشمند و به دنبال آن افزایش جذابیت زندگی در روستاها باشیم.

وی افزود: تحقق این کار، نیازمند کار و تلاش مضاعف همه دستگاه‌ها، چه در دولت و چه در مجموعه نظام است. بخش‌هایی از آن در اختیار وزارت ارتباطات است که طبیعتاً ما در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پلتفرم‌ها و سکوهای ارائه‌دهنده خدمات فناورانه‌ پایه هستیم تا به همه هم‌وطنان در اقصی‌ نقاط کشور ازجمله روستاها خدمت‌رسانی شود. با این‌ حال بخش‌های دیگری از دولت و نظام هم باید پای‌ کار بیایند تا از این زیرساخت ارتباطی پایدار به‌عنوان زیرساخت توسعه استفاده کنیم و خدمات مختلفی بر بستر این شبکه به مردم ارائه دهیم.

رونمایی از اقدامات فرهنگی وزارت ارتباطات در روز «خانواده و فضای مجازی»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: در مباحث فرهنگی نیز دغدغه‌های جدی ما حفاظت از حریم خانواده‌ها از طریق توسعه اقدامات فرهنگی بر بستر فضای مجازی است، زیرا معتقدیم اقدامات فرهنگی در این بستر اثربخشی بیشتری دارد. اقدامات متعددی را با کمک دستگاه‌های دیگر شروع کرده‌ایم و در دهه فجر که یک روز «خانواده و انقلاب» داریم، یک روز را هم با عنوان «خانواده و فضای مجازی» نام‌گذاری کرده‌ایم از مجموعه این اقدامات رونمایی خواهیم کرد.

زارع‌پور بیان اینکه رونمایی از اتصال ۱۰۰۰ روستا به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت، نخستین گام دولت سیزدهم در حوزه توسعه ارتباطات روستایی است، گفت: افتتاحیه‌های پروژه‌های وزارت ارتباطات از امروز آغاز شده و تا ۴ اسفندماه ظرف یک ماه ادامه خواهد داشت. در صورتی که نمایندگان همراهی کنند و در صورت تامین بودجه، تا پایان ۱۴۰۱ در سه مقطع اردیبهشت، شهریور و دهه فجر همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد. ما ۹ پروژه بزرگ داریم که ظرف یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد، از جمله پنجره واحد دولت الکترونیک و فاز اول فیبر نوری.

بر اساس آمارهای اخذ شده تاکنون ۳۲ هزار روستا و به عبارتی ۸۱ درصد روستاهای کشور به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت متصل شده‏‌اند. از مجموع روستاهای کل کشور، اینترنت ۳۵۰۰ روستا کیفیت مناسبی ندارد و ۴۰۰۰ روستای دیگر هیچ اتصالی به شبکه ملی اطلاعات ندارند.

طبق اعلام، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم در ۷۸۰ روستا از ۱۰۰۰ روستای مذکور سایت جدید راه‌اندازی شده و سایت‌های بقیه روستاها نیز به نسل‌های جدیدتر ارتقا یافته است تا شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت در ۱۰۰۰ روستای کشور برقرار شود. روند اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار همچنان تا پایان سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

دسترسی عادلانه به شبکه‌های ارتباطی نوین، علاوه بر تقویت نظام اقتصادی روستاها و ارتقای سطح رفاه روستاییان به توقف روند مهاجرت از روستاها به شهرها کمک می‌کند و در برخی از نمونه‌ها حتی منجر به مهاجرت معکوس شده است.

بر همین اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه زیرساخت‏ های پایدار و باکیفیت ارتباطی و فناوری اطلاعات در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور را هم در دستور کار قرار داده است.

بر اساس ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف شده است زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی را با سرمایه‌گذاری توسعه دهد تا روستاییان بتوانند به مانند سایر ایرانیان دست‌کم از چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت در حوزه‏ های سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی استفاده کنند.
ضرورت توسعه ارتباطات روستایی وقتی بیشتر عیان می‌شود که بدانیم پنج میلیون و ۹۰۳هزار و ۶۴۵ خانوار در روستاها زندگی می‌کنند و جمعیت آن‌ها از ۲۰میلیون نفر عبور کرده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار