۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴

ابداع لباس‌های محافظ با الهام از پوسته یک موجود دریایی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تصور کنید لباس‌های محافظ که معمولا نرم و راحت هستند، در صورت لزوم فورا سفت شوند. این موضوع با به دست آوردن درک جدیدی در مورد پوسته یک حیوان کوچک، ممکن است روزی امکان‌پذیر شود. “بازوپایانR...

ابداع لباس‌های محافظ با الهام از پوسته یک موجود دریایی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تصور کنید لباس‌های محافظ که معمولا نرم و راحت هستند، در صورت لزوم فورا سفت شوند. این موضوع با به دست آوردن درک جدیدی در مورد پوسته یک حیوان کوچک، ممکن است روزی امکان‌پذیر شود.

“بازوپایان” (Brachiopods)، موجودات دریایی کوچکی هستند که شباهت زیادی به نرم‌تنان دارند. یکی از بازوپایان آفریقایی موسوم به “Discinisca tenuis”، ویژگی‌های جالبی دارد. پوسته بیرونی آن در آب، نرم و انعطاف‌پذیر است اما پس از خشک شدن، سفت می‌شود.

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان، از روشی موسوم به “کرایو توموگرافی” (cryo-tomography) برای تجزیه و تحلیل برخی از این پوسته‌ها استفاده کردند که ضخامت آنها تنها به نیم میلی‌متر می‌رسد. نتایج این بررسی نشان داد که این پوسته‌ها، ساختاری شبیه به دیوار آجری دارند. آجرهای این پوسته‌ها در واقع، نانوکریستال‌های یک ماده معدنی موسوم به “فلوراپاتیت” (Fluoroapatite) هستند. ملاتی که این آجرها را به یکدیگر متصل می‌کند، از مولکول‌های آلی مانند “کیتین” (chitin) و چندین پروتئین تشکیل شده است.

هنگامی که ملات خشک می‌شود، آجرها را محکم کنار یکدیگر نگه می‌دارد. ملات به محض خیس شدن، به سرعت نرم می‌شود و امکان لغزیدن به جلو و عقب را برای آجرها فراهم می‌کند. شبکه منافذ درون پوسته نیز به هدایت آب در ملات و تسهیل این روند کمک می‌کند.

دانشمندان باور دارند که این قابلیت، به Discinisca tenuis برای زنده ماندن در زیستگاه جزر و مدی آنها کمک می‌کند. هنگامی که این موجودات در زمان جزر و مد در معرض هوا قرار می‌گیرند، پوسته آنها سفت می‌شود تا به محافظت در برابر شکارچیان کمک کند.

دانشمندان امیدوارند که فناوری الهام گرفته شده از این مکانیسم را بتوان در لباس‌های محافظ مانند کلاه‌های ورزشی به کار گرفت.

این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسیده است.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار