۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۴

آیا سرکه اسید است یا باز؟ + فواید آن در درمان بیماری ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از الو دکتر، سرکه مایعی است که استفادهای متنوعی دارد از جمله در آشپزی، نگه داری از غذاها و تمیز کردن. برخی از سرکه ها، به ویژه سرکه سیب مورد استفاده های پزشکی قرار می گیرند و البته تاثیر ...

آیا سرکه اسید است یا باز؟ + فواید آن در درمان بیماری ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر  و به نقل از الو دکتر، سرکه مایعی است که استفادهای متنوعی دارد از جمله در آشپزی، نگه داری از غذاها و تمیز کردن. برخی از سرکه ها، به ویژه سرکه سیب مورد استفاده های پزشکی قرار می گیرند و البته تاثیر قلیایی بر بدن می گذارند. با وجود این که سرکه یک اسید است افراد زیادی را به شک می اندازد که آیا اسید است یا قلیا؟ این مقاله توضیح خواهد که سرکه اسید است یا باز و چه تاثیری بر سلامتی بدن دارد؟

pH چیست؟

برای این که بدانید ماده ای خاصیت اسید یا بازی دارد باید مفهوم pH را بدانید. pH به معنی پتانسیل هیدروژن می باشد. pH یک مقایس است که با توجه به آن می توان مواد اسیدی و قلیایی را مشخص کرد. محدوده تغییرات pH بین ۰ تا ۱۴ می باشد.

  • از صفر تا ۶.۹ محدوده ی اسیدی
  • ۷ خنثی
  • از ۷.۱ تا ۱۴ محدوده مواد قلیایی

بدن انسان ها در محدوده قلیایی بین ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ قرار دارد. اگر pH بدن شما از این محدوده بالا تر رود خطرناک است و حتی ممکن است که عواقب بدی به همراه داشته باشد. زیرا ممکن است که فرآیند های درون بدن را به طور کلی متوقف کند. بسیار مهم است که بدانید pH بدن تنها در مواقع خاص از جمله هنگام بیماری تغییر می کند و از رژیم غذایی شما تاثیر نمی پذیرد.

آیا سرکه اسید است یا قلیا؟

سرکه را تقریبا می توان از هر نوع ماده ای که حاوی شکر می باشد تهیه کرد از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات. مخمر ها ابتدا شکر را تخمیر و به الکل تبدیل می کنند و سپس توسط باکتری ها به استیک اسید یا سرکه تبدیل می کنند. استیک اسید به سرکه خاصیت اسیدی ملایمی می بخشد و pH آن را بین ۲ تا ۳ تنظیم می کند.

افرادی که رژیم غذایی قلیایی را دنبال می کنند معمولا نگران تاثیر غذاها بر pH بدن شان هستند. به همین دلیل برخی از افراد تست از pH  برای تعیین و تنظیم pH بدن استفاده می کنند. همانند بیشتر غذاهای اسیدی، تحقیقات نشان داده اند که سرکه موجب اسیدی شدن ادرار می گردد.

سرکه سیب نیز همانند دیگر سرکه ها تهیه می شود در مراحل تهیه آن از مخمر و باکتری های استیک اسید استفاده می شود. تنها تفاوت در این است که از سیب استفاده می شود در حالی که در سرکه سفید از الکل رقیق تهیه می شود.

اگرچه سرکه سیب حاوی مواد مغذی قلیایی از جمله پتاسیم، کلسیم و منیزیم می باشد و این ترکیبات در آن نسبت به سرکه سفید بیشتر است. اما این ترکیبات به قدری نیستد که سرکه سیب را تبدیل به یک مایع قلیایی کند. وجود این ترکیبات در سرکه سیب باعث می شود که برخی از افراد فکر کنند که این نوع سرکه قلیایی می باشد.

آیا pH مواد غذایی مهم است؟

در سال های اخیر، رژیم های غذایی قلیایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. ایده این کار از آن جا رقم خورد که مواد غذایی می توانند pH بدن را تغییر دهند. طرفداران این نوع رژیم غذایی بر این باورند که خوردن غذاهای اسیدی موجب اسیدی تر شدن بدن شما می گردد و بنابراین با گذر زمان بیشتر مستعد بیماری ها خواهید شد.

برعکس خوردن غذاهای قلیایی به مقدار زیاد می تواند در درمان بیماری ها کمک کننده باشند از جمله:

درمان پوکی استخوان با سرکه :

طرفداران رژیم غذایی قلیایی عقیده دارند که وقتی بدن به مقدار زیادی اسیدی باشد از مواد معدنی موجود در استخوان برای از خنثی کردن اسیدیته استفاده می کنند. با این وجود، تحقیقات نشان داده اند که ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد.

سرطان:

محیط اسیدی به عنوان محیطی مناسب برای پیشرفت و رشد سلول های سرطانی به شمار می رود بنابراین طرفداران غذاهای قلیایی بر این باورند که استفاده از غذاهای موجب پیشرفت سرطان می شوند. با این وجود شواهد ارتباطی بین این دو موضوع بیان نمی کنند.

از دست دادن عضلات:

شرایط ویژه ای مانند اسیدیته متابولیک نشان داده اند که موجب کاهش عضلات می شوند. اگرچه برخی از افراد بر این عقیده اند که غذاهای اسیدی تاثیری مشابه دارد.

درمان بیماری های گوارشی با سرکه :

مصرف کمتر غذاهای اسیدی ممکن است که به بهبود ناراحتی های معده سیستم گوارشی کمک کنند. در حالی که این گفته صحیح است اما قادر به درمان کامل مشکلات روده ای نخواهد شد.

با این وجود، تاکنون شواهد نشان نداده اند که غذاها می توانند بر سطح pH خون تاثیر بگذارند. اگر pH بدن از محدود خود خارج شود ممکن است که حیات انسان را به خطر بیاندازد و همین امر عاملی است که باید pH خون خود را در محدوده متعادل خود نگه داشت. غذاهای اسیدی می توانند بر اسیدیته ادرار تاثیر بگذارند زیرا اسید اضافی از طریق ادرار از بدن خارج می شوند.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار