۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷

آیا سرطان ریه فقط افراد سیگاری را درگیر می‌کند؟

عفت رفیعی در رابطه با علل بروز سرطان ریه، اظهار کرد: استعمال سیگار، قرار گرفتن در معرض اشعه رادون، قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد سیگاری، استعداد ژنتیکی، پرتودرمانی، گازهای ناشی از سوخت‌های دیزلی، گازهای ناشی از پخت و پز (در کشورهای د...

آیا سرطان ریه فقط افراد سیگاری را درگیر می‌کند؟

عفت رفیعی در رابطه با علل بروز سرطان ریه، اظهار کرد: استعمال سیگار، قرار گرفتن در معرض اشعه رادون، قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد سیگاری، استعداد ژنتیکی، پرتودرمانی، گازهای ناشی از سوخت‌های دیزلی، گازهای ناشی از پخت و پز (در کشورهای در حال توسعه) و آزیست (پنبه نسوز)، کادمیوم و آرستیک، از جمله عوامل بروز سرطان ریه است.

وی در رابطه با علائم هشداردهنده سرطان ریه که باید افراد آن را جدی بگیرند، افزود: کاهش وزن ، خروج خون هنگام سرفه، عفونت در قفسه سینه، سرفه طولانی مدت، احساس درد هنگام تنفس، بی‌اشتهایی، خستگی مداوم و تنفگی نفس مداوم از جمله علائم ابتلا به سرطان ریه است.

این پزشک با بیان اینکه سرطان ریه فقط سیگاری ‌ها را درگیر نمی‌کند، تصریح کرد: ۱۸ درصد مبتلایان به سرطان ریه هرگز سیگاری نبودند و ۲۱ درصد سیگاری هستند و ۶۱ درصد در گذشته سیگار می‌کشیدند. گفتنی است سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار آمریکایی به سرطان ریه مبتلا می‌شوند، با وجود اینکه هرگز سیگاری نبودند و افراد سیگاری که سیگار را ترک کرده‌اند، همچنان در معرض خطر ابتلا به این نوع از سرطان هستند.

فوق‌تخصص ریه، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی و جراحی را از جمله راه‌های درمانی سرطان ریه دانست و خاطرنشان کرد: بیشترین موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از استعمال دخانیات است. گرچه افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، یک مطالعه نشان داده است که زندگی در مناطق دارای مقادیر بالای گازهای دی‌اکسید نیتروژن که بیشتر از دود اتومبیل و سایر وسایل نقلیه تولید می‌شود، خطر ابتلا به سرطان ریه را حدود ۳۳ درصد افزایش می‌دهد. گفتنی است برخی مواد مانند آزیست، سیلیس و کادمیوم و ترکیب ژنتیکی نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار