۰۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸

آیا برای مقابله با کرونا باید از مصرف سردیجات خودداری کرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،خدیجه رحمانیدرباره مواد غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، گفت:« برای اینکه بدنمان مقاومت خوبی در برابر ویروس ها و باکتری ها و به طور اخص در برابر کووید-۱۹ داشته باشد باید بدن از سیستم ایمن...

آیا برای مقابله با کرونا باید از مصرف سردیجات خودداری کرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،خدیجه رحمانیدرباره مواد غذایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، گفت:« برای اینکه بدنمان مقاومت خوبی در برابر ویروس ها و باکتری ها و به طور اخص در برابر کووید-۱۹ داشته باشد باید بدن از سیستم ایمنی کافی برخوردار باشد یعنی برنامه غذایی طوری طراحی شود که بتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.هرقدر مقاومت سیستم ایمنی بدن ما بالاتر باشد احتمال مرگ و میر پایین تر می آید. برای اینکه یک سیستم ایمنی خوبی داشته باشیم لازم است از الگوی غذایی سالم و متعادل پیروی کنیم که این برنامه غذایی باید تمامی گروه های اصلی غذایی را دارا باشد.»

وی در ادامه گفت:« در بین گروه های اصلی غذایی یک گروه که در بحث سیستم ایمنی بدن خیلی اهمیت دارد مصرف گروه سبزی ها و میوه ها است که توصیه می شود روزانه ۵ واحد از این گروه مصرف شود یعنی سه واحد سبزی و دو واحد میوه باشد که این مقدار بیشترین ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدن را تامین مورد نیاز بدن را تامین می کنند. رنگدانه های موجود در میوه ها و سبزی ها در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با استرس بسیار مهم هستند که به آنها فیتوکمیکال می گوییم که اهمیت زیادی در بحث سلامتی و حتی مقابله با بیماری های مزمن دارند.»

وی افزود:«در مورد سبزی ها هر یک واحد سبزی در حد نیم لیوان سبزی پخته است. جذب آنتی اکسیدان های سبزی های پخته خیلی بالاست به همین دلیل تاکید می کنیم در هر وعده غذایی سبزی های پخته مصرف شود مثل کلم بروکلی یا فلفل دلمه ای های رنگی که این مواد رنگی آنتی استرس غذایی هستند که خیلی به سلامت کمک می کنند. یک واحد سبزی خام مثل یک لیوان سالادی که درشت خرد شده است،می باشد. در بحث میوه ها اگر میوه ها مرکبات باشد روزانه یک عدد متوسط مصرف شود اگر میوه های ما درشت باشد مثل سیب و پرتغال درشت باید نصف آن را مصرف کرد چون دو واحد حساب می شود و نباید این دو واحد را همزمان بخورید. بهتر است میوه ها در میان وعده ها مصرف شود که هم به حفظ قند خون کمک کند و از گرسنگی جلوگیری کند و هم از طرفی نیازهای بدن به ویتامین ها و فیتوکمیکال ها را تامین کند.»

وی تاکید کرد:« بهتر است در این ایام سعی شود بیشتر از میوه هایی که قابل پوست گیری است استفاده کنند و میوه ها و سبزیجاتی که شسشتوی آنها سخت است را کمتر مصرف کنند و سبزی هایی که دارای برگ ریز هستند و شستشوی آنها سخت را سعی کنند به صورت پخته مصرف کنند.»

رحمانی خاطرنشان کرد:«مطالعات نشان داده است که کمبود ریزمغذی های متعدد در کاهش سیستم ایمنی بدن نقش دارد بخصوص در افرادی که دچار سوء‌تغذیه هستند. مثل سلنیوم، آهن، مس ، اسیدفولیک،ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین C که وقتی ما یک الگوی غذایی سالم و متعادل داشته باشیم تمام این مواد در یک نسبت مناسبی برای بدن تامین می شود و هیچ نیازی به مصرف مکمل ها نیست. »

وی افزود:«همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید منابع پروتئینی کافی را دریافت کنیم که می توان آن را از انواع گوشت ها، تخم مرغ و حبوبات دریافت کرد و مجموعه اینها باید روزانه مصرف شود. البته گوشت ها و تخم مرغ با توجه به شیوع کووید-۱۹ باید به صورت کاملا پخته مصرف شود تا مشکلی برای سیستم ایمنی بدن ایجاد نکنند. تاکید می شود از ماهی دو بار در هفته استفاده شود، هم به لحاظ تامین پروتئین و هم تامین امگا۳ مورد نیاز بدن، علاوه بر این ماهی حاوی ویتامین D است لذا در گروه گوشت ها باید حتما ماهی مصرف شود.»

رحمانی در ادامه گفت:« گروه دیگر که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها از جمله کرونا اهمیت دارد مصرف شیر و لبنیات است. شیر کامل ترین ماده غذایی از نظر تامین مواد مغذی است البته میزان ویتامین C و آهن موجود در آن کم است ولی همه مواد مغذی لازم را دارد بنابراین مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات کم چرب و حاوی پروبیوتیک توصیه می شود. پروبیوتیک ها از جمله عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند و شاید یکی از دلایلی که سالمندان بیشتر در معرض مشکل کرونا هستند این است که گوارش آنها ضعیف است و برای آنها مصرف پروبیوتیک ها اهمیت بیشتری دارد.»

وی خاطرنشان کرد:« بحث نمک هم اهمیت دارد و باید غذاهای کم نمک مصرف شود مطالعات اخیر در کووید ۱۹ نشان داده بحث نمک اهمیت دارد لذا باید غذاها را به صورت کم نمک مصرف کرد.»

این کارشناس تغذیه گفت:« از دیگر مواد غذایی مورد نیاز برای تقویت ایمنی بدن گروه نان و غلات است که انرژی کافی را برای بدن تامین می کند. هر سلولی که می خواهد سنتز شود نیاز به یک منبع انرژی دارد که بهترین منبع انرژی می تواند از گروه نان و غلات باشد که البته تاکید بر مصرف غلات سبوس دار یا به عبارتی کربوهیدرات های کمپلکس است و حتی المقدور باید از مصرف کربوهیدرات های ساده پرهیز شود مثل هر فرآورده ای که از آرد سفید تهیه شده است که نباید مصرف شود.»

وی در ادامه گفت:« بحث روغن هم به عنوان مکمل انرژی مطرح است. روغن ها منبع تامین ویتامین های محلول در چربی هستند و بعلاوه اسیدهای چرب ضروری را تامین می کنند به شرط اینکه از چربی های سالم استفاده شود. بهترین نوع روغن، روغن های گیاهی است که روغن زیتون در اولویت است و سپس روغن کانولا و سایر روغن های گیاهی است. از مصرف روغن جامد در این ایام باید به شدت پرهیز شود.»

وی خاطرنشان کرد:« در کنار اینها روزانه از مغزهای سالم و بی نمک در حدود ۳۰ گرم یا یک مشت بسته مصرف شود. تخمه کدو و تخمه افتابگردان از نظر ریزمغذی های اشاره شده منبع خوبی هستند و بهترین منبع طبیعی ویتامین E و سلنیوم و اسیدفولیک و منیزم و عناصر مفید دیگر هستند.در کنار اینها باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات مصرف شود.»

وی تاکید کرد:« افراد باید به صورت منظم غذا بخورند یعنی سه وعده اصلی غذایی صبحانه و ناهار و شام را مصرف کنند و دو وعده میان وعده بخورند و به هیچ عنوان نباید وعده های اصلی غذایی حذف شود بخصوص وعده صبحانه به شرطی که در صبح اول وقت مصرف شود. باید  شکر و قندهای مصنوعی از برنامه غذایی حذف شود و از منابع قندی طبیعی مثل خرما ، توت خشک، انجیر و کشمش مصرف شود. شکر و فرآورده های تهیه شده از شکر از جمله انواع شیرینی ها ، شکلات ها ، دسرها ، ژله ها و مرباها را باید حذف کرد. اگر نیاز به مصرف مکمل باشد به هیچ عنوان نباید خودسرانه مکمل مصرف شود چون اگر مازاد نیاز بدن باشد مورد استفاده ویروس قرار گرفته و باعث رشد ویروس کرونا می شود.»

وی در مورد مصرف متعادل ویتامین ها و عدم مصرف خودسرانه مکمل ها گفت:« مصرف زیاد از حد ویتامین ها در بدن تبدیل به رادیکال آزاد می شود در مورد آهن چنین است یا B12  اگر در بدن زیادی باشد مورد استفاده باکتری ها قرار می گیرد لذا مصرف مواد غذایی به صورت متعادل اهمیت زیادی دارد.»

وی افزود:« در کنار برنامه غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن چند نکته مهم است:‌عدم استرس که از طریق ورزش یا یوگا و برنامه های مدیتیشن و عبادت ها به خوبی می توان استرس را برطرف کرد. همچنین افراد باید خواب کافی داشته باشند چون مطالعات نشان داده خواب کافی در تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش عمده ای دارد و ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب را باید داشته باشیم. بحث دیگر پرهیز از استعمال دخانیات است چون دستگاه تنفسی را درگیر می کند که مهمترین هدف کووید-۱۹ است.»

وی در مورد مصرف سردیجات و لزوم حذف آن از برنامه غذایی برای مقابله با کرونا، گفت:« از نظر متخصصین تغذیه عدم مصرف سردیجات برای مقابله با کرونا علمی نیست و مطالعات مبتنی بر شواهد علمی در این زمینه وجود ندارد ولی اگر افرادی معتقد به گرمی و سردی هستند غذاهای سرد را با مکمل آن مصرف کنند یعنی اگر شیر طبع سرد دارد شیر را با خرما یا عسل بخورند. ماست بهترین پروبیوتیک است که باید در وعده های غذایی وجود داشته باشد که افراد می توانند همراه آن از چاشنی های گرم مثل نعناع خشک، آویشن ، سیر، پودر مغزها مثل پودر گردو استفاده کنند ولی مصرف غذاهای دارای طبع سرد را نباید حذف کنند.»

مطالب مرتبط