۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷

آیا خداوند مى تواند جسم عظیمى بیافریند که نتواند آن را حرکت دهد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از هدانا، اگر بگوئیم مى تواند، قبول کرده ایم که نمى تواند آن را حرکت دهد یا نابود کند، و اگر بگوئیم نمى تواند، باز هم قدرت او را انکار کرده ایم! در مسائل ریاضى گاهى به مسأله اى برخورد مى ک...

آیا خداوند مى تواند جسم عظیمى بیافریند که نتواند آن را حرکت دهد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر و به نقل از هدانا، اگر بگوئیم مى تواند، قبول کرده ایم که نمى تواند آن را حرکت دهد یا نابود کند، و اگر بگوئیم نمى تواند، باز هم قدرت او را انکار کرده ایم!
در مسائل ریاضى گاهى به مسأله اى برخورد مى کنیم که مى گویند «صورت مسأله غلط است» یعنى مسأله اصلاً پاسخ ندارد، مثلاً اگر کسى بگوید: «ده متر پارچه داریم که مى خواهیم آنها را میان پنج نفر تقسیم کنیم به طورى که بر هر کدام کمتر از پنج متر نرسد»، فوراً مى گوئیم صورت مسأله غلط است و اول و آخر آن ضد و نقیض است، زیرا در آغاز مى گوئیم ده متر پارچه بیشتر نداریم و در آخر مى گوئیم بیست و پنج متر داریم بدیهى است چنین مسأله اى اصلاً جواب ندارد.

سؤالات بالا درباره قدرت پروردگار عیناً همین گونه است. زیرا: در آغاز که مى گوئیم «خدا جسمى را بسازد» یعنى آن جسم مخلوق باشد، و طبعاً هر مخلوق بالاخره محدود است (و نامحدود تنها خداست) و در آخر که مى گوئیم «نتواند آن را حرکت دهد» مفهومش این است که آن جسم نامحدود باشد، بنابراین صورت سؤال به این شکل در مى آید که: آیا خدا مى تواند جسمى را بسازد که محدود باشد و نامحدود باشد؟!

بدیهى است این صورت مسأله اصلاً از نظر جمله بندى و طرح سؤال غلط و نادرست است و چنین سؤالى اصلاً جواب ندارد.

و یا اینکه در سؤال آخر وقتى مى گوئیم موجودى را بسازد یعنى; حادث باشد نه ازلى، و هنگامى که مى گوئیم مثل خودش باشد یعنى; ازلى باشد، و روى هم رفته سؤال به این شکل در مى آید: «آیا خداوند مى تواند موجودى بسازد که هم حادث باشد و هم ازلى و غیر حادث!».

آیا چنین سؤالى نیاز به جواب دارد؟… مسلماً نه!(۱)

براى توضیح بیشتر مى توانید به کتاب «خدا را چگونه بشناسیم» مراجعه کنید.(۲)


پی نوشت:

۱. پاسخ به پرسش های مذهبی، حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی.

۲. نوشته حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط