۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶

نحوه کار با سایت گوگل اسکولار Google Scholar + ثبت نام و جستجوی مقالات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نرم افزار گوگل اسکولار که از زیرشاخه های گوگل است خود به تنهایی می تواند همه نیازهای یک محقق را برطرف کند. گوگل اسکولار دارای امکانات منحصر به فردی است که نحوه کار با آن را باید فرابگیرید که ما ان...

نحوه کار با سایت گوگل اسکولار Google Scholar + ثبت نام و جستجوی مقالات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، نرم افزار گوگل اسکولار که از زیرشاخه های گوگل است خود به تنهایی می تواند همه نیازهای یک محقق را برطرف کند.
گوگل اسکولار دارای امکانات منحصر به فردی است که نحوه کار با آن را باید فرابگیرید که ما اندیشه معاصری ها امروز به آموزش کامل نحوه کار با سایت اسکولار پرداخته ایم.

برای شروع کار با نرم افزار گوگل اسکولار چکار کنیم:

۱- نحوه ایجاد پروفایل گوگل اسکولار

• وارد وب‌سایت Google Scholar شوید و روی لینک My Profile در بالای صفحه سمت چپ کلیک کنید.

• در پنجره‌ای که باز می‌شود، اطلاعات مربوط به دانشگاه‌ (Affiliation) و آدرس ایمیل دانشگاهی خود را وارد کنید تا گوگل اسکولار بتواند اکانت شما را تأیید کند. می‌توانید کلیدواژه‌های مرتبط با زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه‌ی خود را نیز اضافه کنید تا دیگران بتوانند هنگام جست‌وجو درباره‌ی این موضوعات، پروفایل شما را پیدا کنند. اگر دانشگاه یا آزمایشگاه شما وب‌سایت دارد، لینک آن را وارد کنید.

• در این مرحله اگر با فرد دیگری تشابه اسمی داشته باشید، ممکن است مقالات آن‌ها هم برای شما نمایش داده می‌شود؛ اما نگران نباشید. با خیال راحت آن‌ها را به پروفایل خود اضافه کنید، چون تا در مرحله‌ی بعدی می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

• روی Next کلیک کنید. اکانت ساده‌ی گوگل اسکولار شما ساخته شده است. حالا وقت آن است به آن مقالات منتشرشده‌ی خود را اضافه کنید.

۲- نحوه اضافه کردن مقالات منتشرشده در گوگل اسکولار

• در این مرحله گوگل اسکولار گروهی از مقالاتی که فکر می‌کند نوشته‌ی شما باشد، نشان می‌دهد. هر گروهی که متعلق به شما است، انتخاب کنید. اگر مقاله‌ی خود را در گروهی نمی‌بینید، روی Search articles کلیک کنید تا مقالات خود را به نوبت، به‌طور دستی جست‌وجو و اضافه کنید. روی پیکان آبی سمت چپ بالای صفحه کلیک کنید تا به مرحله‌ی بعدی بروید.

• اگر مقاله‌ای متعلق به شما نیست یا نمی‌خواهید در پروفایل شما نمایش داده شود، می‌توانید بعد از ساخت اکانت آن‌ها را به‌طور دستی حذف کنید.

• حالا می‌توانید با کلیک روی آواتار کنار اسم و اطلاعات پروفایل، عکس خود را اضافه کنید و پروفایل خود را که در حالت پیش‌فرض خصوصی است، عمومی (Public) کنید.

۳- نحوه عمومی کردن پروفایل در گوگل اسکولار

روی آیکون مداد کنار اسم خود کلیک کنید و در پنجره‌ی بازشده، باکس «Make my profile public» را تیک بزنید. اگر بعدا خواستید پروفایل خود را خصوصی کنید، می‌توانید دوباره از طریق همین آیکونِ مداد و برداشتن تیک باکس اقدام کنید.

۴- نحوه اضافه کردن هم‌نویسندگان در گوگل اسکولار

بخش Co-authors را از سمت راست پروفایل درست زیر نمودار پیدا کنید. روی EDIT در سمت راست Co-authors کلیک کنید. در پنجره‌ی بازشده می‌توانید اسامی افرادی که در نوشتن مقاله با شما همکاری داشته‌اند و در گوگل اسکولار دارای پروفایل هستند، جست‌وجو کنید.

۵- نحوه اضافه کردن مقالات ایندکس‌نشده در گوگل اسکولار

ممکن است گوگل اسکالر به‌طور خودکار تمام مقالات شما را نمایش ندهد؛ اما جای نگرانی نیست. می‌توانید این مقالات را خودتان به‌طور دستی به پروفایل اضافه کنید.

• روی دکمه‌ی «+» در نوارابزار خاکستری بالای فهرست مقالات خود کلیک کنید.

نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار

خوشبختانه جست‌وجو در گوگل اسکولار به همان راحتی و سرراستی جست‌وجو در گوگل است. همین حالا می‌توانید به وب‌سایت گوگل اسکولار بروید، موضوع مورد نظر خود را در نوار جست‌وجو تایپ و نتایج را مشاهده کنید.

جست‌وجو در گوگل اسکولار بسیار آسان است؛ اما بررسی نتایج نمایش داده‌شده ممکن است به کمی راهنمایی نیاز داشته باشد. بیایید این موارد را مثلا با موضوع «machine learning» (یادگیری ماشین) بررسی کنیم:

خط آبی عنوان مقاله است و خط سبزرنگ زیر آن به ترتیب این اطلاعات را نمایش می‌دهد:‌ نویسنده(ها)، مجله یا کتابی که مقاله در آن به چاپ رسیده است، سال انتشار و ناشر.
با کلیک روی لینک عنوان، به صفحه‌ی ناشر هدایت می‌شوید که در آنجا می‌توانید به اطلاعات بیشتری درباره‌ی مقاله، از جمله چکیده و گزینه‌های دانلود مقاله به‌صورت PDF دسترسی پیدا کنید.

نحوه دسترسی سریع به کل مقاله

گوگل اسکولار در سمت راست برخی مقاله‌ها، لینکی برای مشاهده‌ی مقاله به‌طور کامل (به‌صورت PDF یا HTML) قرار داده است. در این مثال، گوگل امکان دانلود PDF نسخه‌ی کامل مقاله را که به‌طور رایگان در وب‌سایت umich.edu موجود است، در کنار لینک مقاله قرار داده است. با کلیک روی این لینک می‌توانید مقاله را در کامپیوتر خود ذخیره کنید. البته توجه داشته باشید که این فایل ممکن است همان نسخه‌ی نهایی که در مقاله به چاپ رسیده است، نباشد.

در خط آخر هر نتیجه‌ی جست‌وجو، تعدادی لینک کاربردی مشاهده خواهید کرد:

با کلیک روی علامت ستاره می‌توانید مقاله را به کتابخانه‌ی پروفایل خود اضافه کنید تا بعدا آن را بخوانید.

کلیک روی آیکون علامت نقل قول به شما رایج‌ترین فرمت‌های ارجاع نظیر MLA، شیکاگو، APA، هاروارد و ونکوور را نشان می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را در مقاله‌‎ی خود کپی کنید. البته ممکن است داده‌های ارجاعات گوگل کامل نباشد؛ بنابراین خوب است این اطلاعات را با کلیک روی عنوان مقاله، با منبع اصلی مقایسه کنید.

نحوه دانلود مقاله از گوگل اسکولار

در بالا در اندیشه معاصر تا اینجا با نحوه‌ی جستجوی مقاله در گوگل اسکولار آشنا شدیم؛ اما گاهی متن کامل این مقالات به‌طور رایگان در دسترس نیست. در این بخش شما را با دانلود رایگان این مقالات آشنا خواهیم کرد.

برخی از مقالات در خود گوگل اسکولار لینک دانلود دارند که در سمت راست عنوان نمایش داده می‌شود. این لینک یا به‌صورت صفحه‌ی وب (HTML) موجود است یا به‌صورت فایل PDF روی کامپیوتر شما دانلود خواهد شد.

امکان نصب گوگل اسکولار برای اندروید؟

اپلیکیشن رسمی گوگل اسکولار چه برای گوشی‌های اندرویدی و چه آیفون در حال حاضر موجود نیست؛ اما گوگل استفاده از این وب‌سایت را برای جست‌وجو و خواندن مقالات روی گوشی موبایل به‌حدی آسان کرده است که دیگر نیازی به نصب اپلیکیشن نیست.

می توان گفت وب‌سایت گوگل اسکولار را روی مرورگر گوشی هوشمند باز کنید. با کلیک روی نتیجه‌ی جست‌وجو، پیش‌نمایش سریعی از آن قابل مشاهده است. همچنین می‌توانید گزینه‌های مربوط به دانلود، ارجاعات و مقالات مرتبط را در دسته‌بندی‌های مرتب در انتهای صفحه پیدا کنید.

اگر با اکانت گوگل یکسان روی گوشی و کامپیوتر لاگین شده باشید، می‌توانید مقاله‌های مورد علاقه‌ی خود را با فشار دادن آیکون ستاره به کتابخانه اضافه کنید تا بعدا مطالعه بخوانید.

همجنین می‌توانید افزونه‌ی گوگل اسکولار را روی مرورگرهای وب کروم و فایرفاکس نصب کنید تا به‌سرعت از هر وب‌سایتی به این موتور جست‌وجو دسترسی داشته باشید.

در پایان امیدواریم با آموزش حاضر به کمک گوگل اسکولار مقالات خود را بتوانید به راحتی جستجو و دانلود نمایید زیرا نوشته های علمی، استنادات، نویسندگان و مقالات را مورد جستجو قرار داد و رویدادهای علمی اخیر در حوزه های تحقیقاتی مختلف را دنبال کرد. نویسندگان مقالات می توانند در گوگل اسکولار پروفایل عمومی تهیه نمایند و مقالاتی را که به مقاله آنها استناد نموده اند را مشاهده کنند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار