۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۳۰

آمریکا: اولویت ما نسبت به ایران از ۴ ماه پیش تغییر کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن بدون اشاره به خواسته‌ها و زیاده خواهی‌های دولت بایدن در مذاکرات وین مدعی شد: ما در چند ماه اخیر بار‌ها اعلام ...

آمریکا: اولویت ما نسبت به ایران از ۴ ماه پیش تغییر کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن بدون اشاره به خواسته‌ها و زیاده خواهی‌های دولت بایدن در مذاکرات وین مدعی شد: ما در چند ماه اخیر بار‌ها اعلام کرده ایم که برجام در تمرکز ما قرار ندارد. ایران به توافقی که آماده شده بود و از سوی همه مورد تایید بود، پشت کرد.

ایرنا نوشت: وی در ادامه ادعاهایش اضافه کرد: از ماه سپتامبر تمرکز ما حمایت از خواسته‌های مردم ایران و مقابله با همکاری درحال تعمیق ایران با روسیه بوده است. ایرانی‌ها فرصت موجود برای بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از بین بردند.

وی در عین حال مدعی شد: ما همچنان بسیار متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید، آیا توافق را مرده اعلام می‌کنید؟ در کما است؟ ادعا کرد: مطمئناً ایرانی‌ها فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آن‌ها این فرصت را اخیرا در سپتامبر از بین بردند، زمانی که ما فکر می‌کردیم به دستیابی به توافق نزدیک هستیم. ایرانی‌ها عقب نشینی کردند.

پرایس در عین حال افزود: تعهد رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد، بسیار زنده است. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای دستیابی به این هدف و اطمینان از قابلیت راستی آزمایی اقدامات ایران، است. در همین حال ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید اگر آن‌ها برگردند، شما برمی گردید؟ با تکرار مواضع واشنگتن ادعا کرد: ایرانی‌ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام آماده نیستند. آنها، اخیرا در سپتامبر، فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از بین بردند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعای حمایت از مردم ایران و پشتیبانی از ناآرامی‌ها گفت: قاطعانه در کنار مردم ایران که خواهان تحقق حقوق خود هستند ایستاده ایم.

پرایس با ادعای انجام اقداماتی برای توانمندسازی بیشتر مردم ایران، مدعی شد این اقدامات شامل صدور مجوز‌های عمومی است که به شرکت‌های فناوری اجازه می‌دهد سخت افزار و نرم افزار در اختیار مردم ایران قرار دهد تا آن‌ها بتوانند با یکدیگر و جهان در ارتباط باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین به سیاست اعمال فشار دولت بایدن علیه مقامات ایران اشاره کرد و گفت: ما همچنین چندین دور تحریم‌ها علیه کسانی که در سرکوب مردم ایران نقش داشته اند وضع کرده ایم.

وی ادعا کرد: ما با بخش خصوصی برای جذب ایده جهت کمک به مردم ایران همکاری می‌کنیم و از ایده‌هایی که به مردم ایران کمک می‌کند تا با یکدیگر و جهان خارج ارتباط داشته باشند استقبال می‌کنیم و با شرکت‌ها در این زمینه همکاری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در تداوم دخالت در امور داخلی ایران، بازداشت ترانه علیدوستی و برخی هنرمندان، خبرنگاران، دانشجویان، ورزشکاران، و مدافعین حقوق بشر را در پی ناآرامی‌های اخیر محکوم کرد و مدعی شد: این بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ترس و سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز است.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد: از مقامات ایران می‌خواهیم این بازداشت‌های خودسرانه و محروم کردن مردم ایران از حقوق اولیه آن‌ها را متوقف کند.

پرایس همچنین درباره رابطه ایران و روسیه با تکرار هراس واشنگتن از این رابطه گفت: ایران و روسیه یک همکاری دوجانبه دارند. ما در ماه سپتامبر در خصوص ارسال پهپاد‌های ایرانی به روسیه صحبت کردیم و روسیه در مقابل این پهپاد‌ها به ایران پیشنهاد حمایت بی سابقه و گسترده را داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: رابطه ایران و روسیه درحال تبدیل شدن به یک رابطه کاملا دفاعی است. ما در خصوص چالش‌های این مشارکت نه تنها برای اوکراین بلکه برای کشور‌های همسایه ایران در منطقه صحبت کرده ایم.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن، بدون اشاره‌ای به کارشکنی و زیاده خواهی‌های دولت جو بایدن گفت: ما هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک نیز پیش بینی نمی‌کنیم. برجام در تمرکز ما نیستیم. ما چندین ماه پیشرفتی نداشته ایم. برجام درحال حاضر در تمرکز ما قرار ندارد.

وی با دخالت در امور داخلی ایران و نیز تکرار اتهامات پهپادی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: درحالی که ایران به کشتن شهروندان خود و فروش پهپاد به روسیه ادامه می‌دهد، ما دستیابی به یک توافق را در آینده نزدیک نمی‌بینیم. بنابراین، درحال حاضر ما بر روش‌های موثر برای مقابله با ایران در این زمینه‌ها متمرکز شده ایم.

“رابرت مالی” نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ادعا‌های “رابرت وود” دیپلمات آمریکایی را در نشست روز دوشنبه شورای امنیت برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام تکرار کرد و در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد: همانطور که رابرت وود دیروز در سازمان ملل گفت سپتامبر، اولین باری نبود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تایید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد، امید جمعی ما برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام را از بین برد.

رابرت وود دیپلمات آرمریکایی در نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار ادعا‌ها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد: آمریکا کاملا متعهد به حل نگرانی‌ها از طریق دیپلماسی است. ما چندین ماه است که درگیر مذاکرات جدی با هدف بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده‌ایم.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد: با این حال، اقدامات و مواضع ایران دلیل عدم دستیابی به نتیجه بوده است. در ماه سپتامبر، یک توافق در دسترس بود. حتی به نظر می‌رسید که ایران نیز آماده موافقت با این توافق بوده، امادر آخرین لحظه، ایران خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد که خارج از برجام بود.

وی با بیان این ادعا که آمریکا همچنان در خصوص نیت ایران تردید دارد، در ادامه ادعاهایش افزود: ما به صراحت اعلام کرده ایم که در‌های دیپلماسی باز است. متأسفانه اقدامات ایران نشان می‌دهد که این هدف در اولویت آن‌ها نیست.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت با انتقاد از سیاست‌های یکجانبه آمریکا با تاکید بر اینکه فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی‌رسد، خطاب به آمریکا گفت: که فریب را متوقف کنید.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست دوره‌ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام افزود: امروز همانطور که انتظار می‌رفت، اعضای شورا بار دیگر حمایت خود را از احیای برجام ابراز کردند و اجرای کامل آن به عنوان تنها اقدام عملی خواستار شدند. بدیهی است که برجام تنها با پرداختن به ریشه‌های اصلی وضعیت فعلی آن، یعنی خروج آمریکا از توافق در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، قابل بازگشت و احیاء است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی‌رسد. اگر آمریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفتگو و دیپلماسی تاکید می‌کند.

وی افزود: ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که آمریکا متحده اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه حل رضایت بخش باشد و موافقت کند که به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده هایش است. اکنون وقت اقدام است.

 

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار