۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

کلیپ سلامت

آشنایی با کبد حیاتی ترین اندام داخلی بدن + ویدیو

کبد یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن انسان است که وظیفه تصفیه خون و دفع مواد زاید بدن، فرآوری مواد مغذی و بسیاری عملکرد دیگر را به عهده دارد.این اندام مهم که 24 ساعت شبانه روز مشغول کار است سنگین‌ترین اندام بدن است و با 1.4 کیلوگرم وزن از پس انجام این کارهای مختلف بر می‌آید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کبد(جگر) انسان به عنوان دومین اندام بزرگ داخلی نقش مهمی در پاکسازی بدن از سموم دارد. از اهمیت این عضو همین قدر بس که به تنهایی بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی را انجام می‌دهد.

کبد چیست؟

از این عضو به عنوان یکی از حیاتی‌ترین اندام‌های داخلی بدن یاد می‌شود. بدون آن قادر نیستید بیشتر از دو یا سه روز زندگی کنید. این اندام رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز دارد. اگر بتوانید آن را لمس کنید، ظاهری کشسانی و لغزنده را حس خواهید کرد.

آشنایی با کبد حیاتی ترین اندام داخلی بدن

آشنایی با کبد حیاتی ترین اندام داخلی بدن

آناتومی کبد چگونه است؟

اگر بخواهیم آناتومی کبد را به زبان ساده بیان کنیم، باید گفت این اندام دارای دو بخش اصلی است که به آنها لوب گفته می‌شود. هر لوب به تنهایی به هشت قسمت کوچکتر تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها نیز حدود هزار کیسه کوچک (لوبول) هستند. هر لوبول نیز یک مجرای کوچک ( داکت) دارد که به مجرای اصلی هپاتیک متصل است.

سرطان کبد

انواع مختلفی از سرطان برای این عضو وجود دارد که از شایع‌ترین آنها می‌توان به کارسینوم سلول‌های کبدی اشاره کرد. سرطان کلانژیوکارسینوم داخل کبدی و هپاتوبلاستوم، کمتر شایع هستند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

این عضو در هضم چربی‌ها نقش دارد. مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب می‌تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود. همچنین باید بدانید مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی، سلامت این اندام حیاتی را تهدید می‌کند.

سخن آخر

کبد عضو پیچیده‌ای در بدن است. بدون آن قادر به زندگی نخواهید بود. البته این موضوع به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. از پیوند کبد به عنوان آخرین راه برای درمان یاد می‌شود. با این حال سبک زندگی سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند از بروز بیماری های کبد پیشگیری کند.  در اندیشه معاصر ببینید

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

منبع : تابناک

مطالب مرتبط