۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵

آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۵ خرداد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۵ خرداد را در اندیشه معاصر بخوانید. همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نز...

همسان سازی حقوق بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ، آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۵ خرداد را در اندیشه معاصر بخوانید. همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود، حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود. بر این اساس در سال ۹۸ به میزان ۱۳ درصد و سال ۹۷ معادل ۱۶/۵ درصد مشمول قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نشدند و سال گذشته نیز ۱۰درصد مشمول این قانون نمی‌شوند. در ماده ۹۸ قانون خدمات کشوری آمده است چنانچه ضریب جدول مستخدمین رسمی شاغل تغییر کند، دولت مکلف است، به نسبتی که هزینه زندگی موجب این تغییر شده است، حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران را ترمیم کند. براین اساس در برنامه‌های توسعه‌ای چهارم، پنجم و ششم توسعه بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان تاکید شده و دولت مکلف است هرساله با تعریف منابع در بودجه سنواتی، این امر را در دستور کار قرار دهد. حقوق بازنشستگان طبق قانون باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز آن باشد، اما برخی بازنشستگان نسبت به این موضوع گلایه دارند که برخلاف آنچه تصور می‌کردند، حقوق‌شان زیاد نشده است. صندوق‌های بازنشستگی با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال صندوق نفت با صندوق وزارت آموزش و پرورش تفاوت زیادی دارد و مسلما زمانی که بحث افزایش حقوق مطرح می‌شود، به دلیل اختلاف در میزان پرداختی پایه حقوق در این صندوق‌ها، میزان افزایش هم متفاوت خواهد بود. ضمن این‌که رتبه علمی، مدرک تحصیلی و موارد دیگر نیز در رتبه‌بندی شغلی تاثیرگذار است.

راهکار مهم در شفاف سازی ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

فعال صنفی بازنشستگان یک راهکار مهم مطرح کرد که روش محاسبه وزارت کار در متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را شفاف می کند.

احمد قاسمی گفت: برای پرداخت ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی باید شفاف‌سازی کنند مثلاً احکام سه سال متوالی (۹۹.۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) را جدا جدا بزنند که هیچگونه شبهه‌ای باقی نماند.

احمد قاسمی ، فعال صنفی بازنشستگان در گفتگو با ایلنا، با اشاره به وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌گوید: دولت بدهی سنگین خود به تامین اجتماعی را نمی‌پردازد آن وقت بازنشستگان مجبورند با افزایش ناچیز حقوق سر کنند!

به گفته وی، افزایش ۲۷ و ۲۱ درصدی مزد و مستمریِ ۱۴۰۲ بدون رضایت و اجماع کارگران و نمایندگان کارگری تعیین شده و کارگران مجبور شده‌اند پایین مصوبه امضا بگذارند لذا این مزد غیرقانونی است و باید ابطال شود.

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

قاسمی دولت را مسئول اصلی ناتوانی پرداخت و کمبود نقدینگی در سازمان تامین اجتماعی می‌داند و می‌گوید: دولت ۲۶ گروه خاص از قبیل خادمان مساجد، قالیبافان، رانندگان، مداحان و… را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده و بر خلاف مصوبات قانونی، حق بیمه آن‌ها را نمی‌پردازد؛ در واقع از صندوق بین النسلی و اشتراکیِ تامین اجتماعی برای افرادی برداشت می‌شود که صاحبان صندوق نیستند؛ در این شرایط برای بازنشستگان و سهامداران صندوق پول نیست!

این فعال صنفی بازنشستگان مطالبات اصلی بازنشستگان کارگری را برمی‌شمارد: اول اجرای مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری‌ها به اندازه‌ی هزینه‌های زندگی، ماده۴۱ قانون کار مخصوص شاغلان است و ارتباطی به بازنشستگان ندارد. دوم، چون نتوانسته‌اند تورم را مهار و کنترل کنند باید اجازه دهند مزد و مستمری به اندازه تورم واقعی افزایش یابد.

او «رفع ابهام از اجرای باقیمانده همسان سازی ۱۴۰۰» را یه مطالبه دیگر می‌داند و می‌گوید: برای پرداخت ۲۵درصد باقیمانده متناسب‌سازی باید شفاف‌سازی کنند مثلاً احکام سه سال متوالی (۹۹.۱۴۰۱ و ۱۴۰۲) را جدا جدا بزنند که هیچگونه شبهه‌ای باقی نماند و بدانیم چگونه و با چه فرمول‌هایی محاسبات انجام شده است. باید بدانیم پایه چقدر بوده و آیا ۳۸ درصد ۱۴۰۰و۲۱ درصد ۱۴۰۲ اعمال شده یا نه.

قاسمی در پایان اضافه می‌کند: باقیمانده متناسب‌سازی مربوط به سال ۱۴۰۰ است و باید مشخص کنند معوقات ۲۴ماه را چه زمانی و چگونه می‌خواهند پرداخت کنند.

 

فیلم| اصلاح حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

8 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

علی

۰۵ خرداد ۱۴۰۲


در صدی اضافه کردن حقوق ها به ضرر کسانی است که حقوق پایین دارند مثلا کسی که ده سال بیمه تامین اجتماعی دارد وسن بالای شصت سال الان دو میلیون حقوق میگیرد۲۷ درصد دومیلیون در این گرانی ها مگر چقدر اضافه میشودچرا فکری به حال قشر ضعیف جامعه نمیکنیدوقانون ها همیشه به نفع قشر مرفع جامعه استاگر تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد بودم حقوق بهتر وبالاتری نسبت به حقوقی کهتامین اجتماعی میدهد می گرفتم

بهرامی

۰۵ خرداد ۱۴۰۲


دوست عزیز صندوق بازنشستگی یه صندوق قدر السهمی است یعنی هر چه آورده بیشتری داشته باشی، سهم بیشتری میبری. تمام پول این صندوق متعلق به بازنشستگان است طبیعی است کسی که مثل بنده سی و یکسال بیمه پردازی با مبالغ بالا دارم بایستی حقوق بیشتری بگیرم از کسی‌ که فقط ده سال بیمه پرداخته و اونهم حداقل بیمه...

موسوی

۰۵ خرداد ۱۴۰۲


۳۱سال به تأمین اجتماعی پول همچنین روزهایی را پس انداز می‌کردم که محتاج کمک کسی نباشم درموقع بازنشستگی مبلغ ۶۴میلیون تومان بابت ۴/سخت وزیان آور از من گرفتن در موقع بازنشستگی مبلغی به عنوان حقوق بخور و نمیر برایم احتساب کردند الان بعد از گذشت ۸سال حقوق دریافتی سخت و زیان آور ۷میلیون ب ۴نفر ۲فرزند که بیکار و مستاجر بودن ۷میلیون تومن که امسال اجرا شد قبلاً ۵میلیون وششصد بود زجر زندگی را می چشیدیم اکراین ۳۱سال پولها را در بانک می گذاشتم و سودشان را می بردم حساب کنید چقدر می شد ویک زندگی شرافتمندانه داشته و زندگی مرفهی می کردم. .

حسن

۰۵ خرداد ۱۴۰۲


احسنت آقای قاسمی پیشنهاد این است که تعیین حقوق بازنشسته ها ازشورای عالی کارجداشود این شورا سازوکارش برای شاغلین است که هم کارفرما باید هزینه کند وهم حداقل حقوق مربوط به جوانی است که اول کاراست نه بازنشسته با ۳۰سال سابقه پرداخت ودارای نوه پسری ودختری

بازنشسته

۰۵ خرداد ۱۴۰۲


باسلام آقای وزیری فرماید50همت یا70همت نهتنهایکریال اصافه برداخت نشدبلکه حق وحقوق باابهام کاستی فقطرفع تکلیفی انجام شده بعاز2سال انتظاربازنشسته سای سطوح مگرمابدون حق سرسفرتامین نشسته ایم بس بیش از30سال حق بیمه ماچه شده است که امروزدولت باسازولقمه لقمه آیسا می کند وبیش ازعمل حرف میزند

حسن

۰۵ خرداد ۱۴۰۲


اقای قاسمی مگر نه این است که همسان سازی حقوق مربوط به حقوقهای پایین میگردد چرا فقط سایر سطوح مشمول میشوند بایدهرکه با ۳۰سال سابقه به بالا راشامل گردد

عباس مرادی

۰۶ خرداد ۱۴۰۲


خدا لعنتشون کنه مگه باید همیشه ظلم را تحمل کنم روزی رسید که پایه حکومت بی صاحب واژگون گردد دیر نیست

رزمنده

۰۶ خرداد ۱۴۰۲


دورود برآقای قاسمی: البته درداگردردمنو ناله اگرناله توست /آن چه البته به جایی نرسد فرياد است

نظرات بسته شده است

آخرین اخبار