۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷

آخرین خبر رتبه بندی معلمان| در خواست معلمان از مجلسی‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همچنان از سوی معلمان پیگیری می شود. بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، آنها خواهان اجرای صحیح رتبه بندی معلمان هستند و برای این موضوع پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده اند. آنها طی نامه ای به مجلسی ...

آخرین خبر رتبه بندی معلمان| در خواست معلمان از مجلسی‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، همچنان از سوی معلمان پیگیری می شود. بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، آنها خواهان اجرای صحیح رتبه بندی معلمان هستند و برای این موضوع پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده اند. آنها طی نامه ای به مجلسی ها مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد اعلام کرده اند. آنها درخواست کرده اند که کف حقوقی متناسب،جلوگیری از سابقه محوری در اخذ رتبه ها و نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی در اجرای نظام رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شود. جزئیات درخواست معلمان به قرار زیر است:

  • تعیین کف حقوق مکفی متناسب با شان معلم
  • جلوگیری از سابقه‌محوری در اخذ رتبه‌ها و حذف شرط دوسال سابقه برای ورود به رتبه‌بندی
  • تغییر نحوه افزایش حقوق از ضریب درصدی به امتیاز مکتسبه،تا افزایش حقوق هر رتبه با توجه به شایستگی‌ها صورت پذیرد
  • در نظر گرفتن ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی مطابق رتبه‌بندی طبق سند تحول در بازه ۳ ساله (به علت کمبود بودجه)
  • ایجاد نظام پرداخت جدا همانند اعضای هیات علمی؛ زیرا قانون خدمات کشوری پاسخگوی اجرای نظام رتبه بندی طبق سند تحول نیست

 

خبر رتبه بندی معلمان

در خواست معلمان از مجلسی‌ها

 

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به تازگی گفته است فرهنگیان با مدارک کارشناسی، مارشناسی ارشد و دکتری توانایی بکسان ندارند و رتبه بندی فرهنگیان می خواهد معلمان را متناسب با ظرفیت‌ها و تحرک علمی‌شان، شبیه قوانین دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی کند. در دانشگاه استاد مراحل مختلفی را طی می کند مراحل آن شامل نربی تا استادی است و بر اساس فعالیت های خود امتیاز کسب می کند. در این صورت معلمان دارای امتیازات مختلفی خواهند شد. البته او گفته هدف از رتبه بندی امتیاز بندی نیست بلکه ارتقای صلاحیت ها است. وزیر آموزش و پرورش همچنین گفته : اجرای رتبه‌بندی از ابتدای فروردین ۱۴۰۰پیش‌بینی و منابع مورد نیاز بر اساس این لایحه در بودجه ۱۴۰۰ اختصاص داده شده است. بنابراین پس از تصویب و ابلاغ این قانون به آموزش و پرورش، بلافاصله دستورالعمل اجرایی آن را به دولت تقدیم خواهیم کرد و امیدواریم سریع‌تر بتوانیم آن را اجرایی کنیم. لایحه رتبه بندی معلمان هفته در صحن علنی مجلس با ۲۲۷ رای به تصویب رسید.

در این میان دیروز علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این که دلیلی بر کارآمدی معلمان با سابقه از معلمان جدید تحصیل کرده در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد گفته نومعلمان از بدو ورود شامل طرح رتبه بندی می شوند. او همچنین گفته همکاران ستادی که تدریس دارند و معلم هستند نیز شامل رتبه بندی می‌شوند و این مسئله نباید برای معلمان شاغل در کادر اداری آموزش و پرورش نگرانی ایجاد کند. با این حال همچنان نیروهای خدماتی‌‎ها و اداری‌ها شامل رتبه بندی نمی‌شوند.

سه شنبه هفته گذشته کلیات رتبه بندی معلمان در صحن مجلس به تصویب رسید. با این حال معلمان معتقدند لایحه رتبه بندی معلمان تصویب شده ایراداتی دارد که باید رفع شود. البته این لایحه به صورت دو شوری به تصویب رسیده است  امکان اصلاح ایرادات آن از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد.

تعدادی از ایرادات اساسی لایحه رتبه‌بندی به شرح ذیل است که فرهنگیان کشور خواهان رفع ایرادات هستند.

۱-مشخص نمودن دقیق ضرایب افزایش حقوق برای هر رتبه

۲-باقی ماندن رتبه های قبلی و اعمال رتبه بندی مطابق آن.

۳- در نظر گرفتن سابقه تجربی و مدرک تحصیلی به جای آزمون

۴- حذف آزمون و هر گونه مدارک دست نیافتنی برای اخذ رتبه

۵- اعمال امتیاز تعجیل در مناطق محروم

۶- حذف بازه ی زمانی سه ساله و اجرای لایحه به طور کامل از فروردین ۱۴۰۰

۷.اختصاص بودجه ۳۰ هزار میلیارد برای اجرای کامل لایحه رتبه بندی

۸.امکان دستیابی همه معلمان به رتبه بندی بدون شرط سابقه  و عدم محرومیت معلمان از دریافت رتبه های بالا

۹.عدم محرومیت همکاران آموزشی شاغل در پست اداری از رتبه‌بندی

۱۰_ کاهش زمان انتظار برای دریافت هر رتبه از ۶ سال به ۴ سال

 

اخبار رتبه بندی معلمان

 

دو شوری بودن لایحه رتبه بندی معلمان یعنی چه؟

پس از تصویب کلیات لایحه رتبه‌ بندی معلمان،  بحث دو شوری بودن آن سوال بسیاری از فرهنگیان بود. زمانی که طرح یا لایحه‌ای مطرح می‌شود، ابتدا کلیات آن توسط موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار می‌گیرد.در شور اول این سوال بین نمایندگان  به رای گذاشته می‌شود که آیا در این حوزه و موضوع  نیاز به قانون‌ گذاری، اصلاح قانون، اضافه کردن قانون، حذف و اضافه برخی مفاد قانونی یا قانون‌گذاری جدید وجود دارد یانه. پس از تایید در این مرحله اگر کلیات آن طرح یا لایحه تایید شد، پس از آن جزئیات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که اصطلاحا به آن شور دوم می گویند.

نمایندگان وارد شور دوم شده و ماده به ماده و تبصره به تبصره، ورود پیدا کرده و پیشنهادهای مختلف نمایندگان مطرح می کند و موافقان، مخالفان، نمایندگان دولت، همگی، جزء به جزء نسبت به جزئیات مد نظر خود صحبت می‌کنند تا اینکه نهایتا کار بررسی به اتمام برسد.در این مرحله نیز پس از ارائه پیشنهادها و نظرات مختلف و اعمال تغییرات مورد نظر، رای‌گیری انجام گرفته و در صورت تایید، در اختیار شورای نگهبان برای بررسی و تصویب نهایی قرار می‌گیرد.شور دوم برای ایجاد تغییرات و رفع ایرادات بسیار مهم است و نیازمند پیگیری فرهنگیان و رایزنی نمایندگان آنان است.

 

رتبه بندی فرهنگیان

در خواست معلمان از مجلسی‌ها

 

پیگیری رتبه بندی معلمان توسط معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان طی هفته های گذشته در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسید.بر اساس مصوبه این کمیسیون قرار است  این لایحه به صورت دو شوری در مجلس بررسی می‌شود. با این اقدام کمیسیون آموزش اگر پیش از پایان دولت دوازدهم این لایحه به تصویب نرسید نیازی به ارجاع دوباره آن به دولت نیست.

پس از تصویب لایحه در کمیسیون آموزش مجلس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود با تصویب این لایحه از سوی مجلس رتبه بندی معلمان از فروردین ۱۴۰۰ بر حقوق معلمان اعمال می‌شود. همچنین هفته گذشته  جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و فراکسیون فرهنگیان مجلس برگزار شد و نتیجه این جلسه این بود که نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا در نظر گرفته شده و بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. عمچنین باید مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم انجام شود.

تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته  باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است. معلمان در اطلاعیه‌ای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسان‌سازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کردند.

هفته گذشته علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره لایحه رتبه بندی گفته براساس لایحه جدید رتبه‌بندی، معلمان از بدو استخدام مشمول طرح رتبه بندی خواهند شد. علاوه بر این کارکنان ستادی آموزش و پرورش که تدریس و حکم معلمی دارند مشمول رتبه بندی می شوند اما نیروهای خدماتی که تدریس نمی کنند، رتبه بندی نمی شوند. علاوه بر این مدرک تحصیلی و سابقه آنها در رتبه بندی موثر است. چندی پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود رتبه بندی معلمان فقط مربوط به معلمان شاغل است و شامل بازنشستگان نمی شود.این در حالی است که پیش یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود.

 

آخرین خبر رتبه بندی معلمان

در خواست معلمان از مجلسی‌ها

 

سابقه طرح رتبه بندی معلمان

طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کرده‌اند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز می‌شد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساخت‌ها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١۴٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار