۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات .نگرانی جدید مستمری‌بگیران/ حقوق بازنشستگان کاهش می‌یابد؟  ...

جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1402

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات .نگرانی جدید مستمری‌بگیران/ حقوق بازنشستگان کاهش می‌یابد؟  مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: «دولت نیازمند بحث کارشناسی فرابخشی برای اجرای مصوبه اعلامی افزایش حقوق بازنشستگان است»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیرامون آخرین تحولات درباره افزایش حقوق بازنشستگان و شایعات مطرح شده درخصوص مذاکرات غیررسمی برای کاهش میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران گفت: ما هیچ مذاکره‌ای را در قالب کانون‌های غیر رسمی و افراد درباره افزایش حقوق بازنشستگان نداشتیم و تنها در این رابطه با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی مذاکره رسمی شده است و در این رابطه کسانی که اظهارنظر می‌کنند خود باید پاسخگوی شایعات باشند.

وی با اشاره به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی که در آن گفته شده «مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حالتی نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد»، اظهار کرد: اهل فن می‌دانند معنای ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی چیست و ما براساس این دو ماده مصوبات خود را اعلام کردیم./ اقتصاد آنلاین

واکنش رسمی سازمان تامین اجتماعی به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نسبت به احتمال کاهش مستمری کارگران بازنشسته واکنش نشان داد. این احتمال در روزهای گذشته و بعد از انتشار مخالفت دولت با افزایش مزد کارگران قوت یافت.

میرهاشم موسوی اظهار کرد: ما هیچ مذاکره‌ای را در قالب کانون‌های غیررسمی و افراد درباره افزایش حقوق بازنشستگان نداشتیم.

میرهاشم با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: تنها در این رابطه با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی مذاکره رسمی شده است و در این رابطه کسانی که اظهارنظر می‌کنند خود باید پاسخگوی شایعات باشند.

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی راجع به افزایش مستمری ۱۴۰۱ جمع‌بندی لازم انجام و در قالب مصوبه به هیات دولت ارسال شد. همچنین سازمان در جلسات کارشناسی کمیسیون‌های دولت از مصوبات با استدلال‌ دفاع کرد.

موسوی تاکید کرد: دولت نیازمند بحث کارشناسی فرابخشی برای اجرای مصوبه اعلامی افزایش حقوق بازنشستگان است.وی ادامه داد: طبق قانون مصوبه افزایش مستمری به هیئت دولت رفت، سازمان طبق قانون موظف به اجرای نظر نهایی هیئت دولت است، فعلا هم به جز این اتفاق هیچ رویداد دیگری وجود نداشته و مذاکره‌ای صورت نپذیرفته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: وفق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حالتی نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

وی افزود: اهل فن می‌دانند معنای ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی چیست و ما براساس این دو ماده مصوبات خود را اعلام کردیم. البته سنواتی وجود داشته است که عدد پرداختی کمتر از این عدد مطابق با این مواد قانون بوده است/ تجارت

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

افزایش حقوق تامین اجتماعی به خرداد موکول شد؟

بازهم سازمان تامین اجتماعی در پایان دومین ماه سال مستمری کارگران بازنشسته را علی الحساب پرداخت کرد. وزیر کار از افزایش مستمری کارگران بازنشسته برای خرداد ماه خبر می‌دهد. در مقابل اما افزایش حقوق شامل حال کارمندان بازنشسته شد.
بالاخره در پایان اردیبهشت ماه افزایش سالانه حقوق بازنشستگی، شامل حال کارمندان بازنشسته شد اما کارگران بازنشسته یکبار دیگر به افزایش حقوق نرسیدند.

صندوق بازنشستگی کشوری از روز پنجشنبه مستمری کارکنان بازنشسته دولت را پرداخت کرد. این پرداختی براساس افزایش ۱۰ درصدی حقوق سال ۱۴۰۱ بود و علاوه بر آن مابه التفاوت فروردین ماه امسال نیز پرداخت شد.

براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، پرداخت حقوق اردیبهشت ماه کارکنان سابق دولت تا دیروز ادامه یافت و در حال حاضر از مجموع ۱٫۶ میلیون بازنشسته این صندوق کسی بابت افزایش حقوق سالیانه طلبکار نیست.

این بازنشستگان در عین حال منتظر موافقت سازمان برنامه و بودجه برای صدور مجوز متناسب سازی حقوق امسال خود هستند.

براساس قانون، ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی مستمری کارمندان پیشین دولت کنار گذاشته شده است. این اعتبار براساس سابقه و رتبه بازنشستگان توزیع می‌شود اما تا به این لحظه مجوزی از سوی سازمان برنامه صادر نشده است.

افزایش حقوق تامین اجتماعی به خرداد موکول شد

با وجود افزایش یافتن حقوق کارکنان بازنشسته دولت، کارگران بازنشسته یکبار دیگر از افزایش حقوق جاماندند. قرار بود سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان را از ۵۷ درصد برای حداقل بگیران تا ۳۸ درصد برای سایر سطوح افزایش دهد.

این افزایش وفق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی انجام شد. طبق تشریفات اداری، افزایش نهایی حقوق سالانه کارگران بازنشسته به مصوبه هیات دولت نیاز دارد و برای همین از روز ۱۰ اردیبهشت این موضوع در دستور کار هیات دولت قرار دارد.

به دلیل طولانی شدن زمان تصویب این مصوبه، حقوق اردیبهشت ماه کارگران بازنشسته یک بار دیگر به صورت علی الحساب پرداخت شد. به بیان دیگر در پایان اردیبهشت ماه امسال، سازمان تامین اجتماعی به نرخ سال گذشته مستمری نزدیک به ۴ میلیون بازنشسته را پرداخت کرد.

در خصوص اعلام زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داد که با تصویت موضوع افزایش مستمری تامین اجتماعی، افزایش حقوق کارگران بازنشسته از خردادماه اجرا خواهد شد.

در صورت به تصویب رسیدن این موضوع، مابه التفاوت افزایش ماه‌های فروردین و اردیبهشت حقوق افراد بازنشسته از خرداد ماه پرداخت خواهد شد. علاوه براین هنوز وضعیت اجرای فاز بر زمین مانده متناسب سازی مستمری کارگران بازنشسته روشن نیست.

اجرای متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته بخشی از قانون برنامه ششم توسعه بود. ۷۵ درصد این افزایش تا سال گذشته اتفاق افتاد. اجرای ۲۵ درصد باقیمانده این طرح به امسال موکول شده است اما هنوز دستور العملی در این خصوص صادر نشده است./خبر آنلاین

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

افزایش حقوق بازنشستگان

درباره افزایش حقوق بازنشستگان نظر ما اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است/ منتظر نظر دولت هستیم/ بعضی سال‌ها افزایش حقوق کمتر از عدد قانونی بوده است

میرهاشم موسوی اظهار کرد: ما هیچ مذاکره‌ای را در قالب کانون‌های غیررسمی و افراد درباره افزایش حقوق بازنشستگان نداشتیم.

میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) پیرامون آخرین تحولات درباره افزایش حقوق بازنشستگان و شایعات مطرح شده درخصوص مذاکرات غیررسمی برای کاهش میزان افزایش حقوق مستمری به خبرنگار ایلنا گفت: ما هیچ مذاکره‌ای را در قالب کانون‌های غیر رسمی و افراد درباره افزایش حقوق بازنشستگان نداشتیم و تنها در این رابطه با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی مذاکره رسمی شده است و در این رابطه کسانی که اظهارنظر می‌کنند خود باید پاسخگوی شایعات باشند.

وی اضافه کرد: ما به‌عنوان مسئولان سازمان تامین اجتماعی و براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی باید جمع‌بندی خود را اعلام و مصوبه خود را براساس جمع‌بندی در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی انجام می‌دادیم که این اقدام صورت گرفت و مصوبه خود را به دولت ارسال کردیم. همچنین در جلسات کارشناسی کمیسیون‌های دولت نیز حضور یافته و از مصوبات سازمان با استدلال‌های خود دفاع کردیم.

نگرانی تازه برای بازنشستگان درباره احتمال کاهش حقوق ها

طولانی شدن افزایش حقوق سازمان تامین اجتماعی،احتمال بازنگری در مزد کارگران شاغل و بازنشسته را تقویت کرد. سازمان به این خبر واکنش نشان داد.

میرهاشم موسوی اظهار کرد: ما هیچ مذاکره‌ای را در قالب کانون‌های غیررسمی و افراد درباره افزایش حقوق بازنشستگان نداشتیم.

میرهاشم با اعلام این مطلب گفت: تنها در این رابطه با کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی مذاکره رسمی شده است و در این رابطه کسانی که اظهارنظر می‌کنند خود باید پاسخگوی شایعات باشند.

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی راجع به افزایش مستمری ۱۴۰۱ جمع‌بندی لازم انجام و در قالب مصوبه به هیات دولت ارسال شد. همچنین سازمان در جلسات کارشناسی کمیسیون‌های دولت از مصوبات با استدلال‌ دفاع کرد.

موسوی تاکید کرد: دولت نیازمند بحث کارشناسی فرابخشی برای اجرای مصوبه اعلامی افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی ادامه داد: طبق قانون مصوبه افزایش مستمری به هیئت دولت رفت، سازمان طبق قانون موظف به اجرای نظر نهایی هیئت دولت است، فعلا هم به جز این اتفاق هیچ رویداد دیگری وجود نداشته و مذاکره‌ای صورت نپذیرفته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: وفق مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حالتی نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.

وی افزود: اهل فن می‌دانند معنای ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی چیست و ما براساس این دو ماده مصوبات خود را اعلام کردیم. البته سنواتی وجود داشته است که عدد پرداختی کمتر از این عدد مطابق با این مواد قانون بوده است. / برنا

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

میزان افزایش حقوق‌ها کاهش می‌یابد؟

موسوی با تاکید بر اینکه «دولت نیازمند بحث کارشناسی فرابخشی برای اجرای مصوبه اعلامی افزایش حقوق بازنشستگان است» ادامه داد: ما بنابر قانون مصوبه خود را به هیئت دولت فرستادیم و طبق قانون موظف به اجرای نظر نهایی هیئت دولت هستیم، اما موضع مورد دفاع در هیئت دولت همان است که خود در مجموعه سازمان تامین اجتماعی مصوب شده است. فعلا هم به جز این اتفاق هیچ رویداد دیگری وجود نداشته و مذاکره‌ای صورت نپذیرفته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی که در آن گفته شده «مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حالتی نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد»، اظهار کرد: اهل فن می‌دانند معنای ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی چیست و ما براساس این دو ماده مصوبات خود را اعلام کردیم. البته سنواتی وجود داشته است که عدد پرداختی کمتر از این عدد مطابق با این مواد قانون بوده است، اما نتیجه اعلامی کار کارشناسی ما این بوده است که همان عدد مطابق با مواد قانونی باید پرداخت شود. اجرای این جمع‌بندی کارشناسی ما البته منوط به تصمیم هیئت دولت است و هرچه این هیئت تصویب کند، ما در نهایت موظف به اجرای همان مصوبه نهایی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف احیای شورای عالی تامین اجتماعی بیان کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی در فروردین‌ماه از سوی مقام معظم رهبری، نظرات کارشناسی مختلفی برای ایجاد یک سازوکار هماهنگی و تصمیم‌گیری در یک سطح بالاتر از مجموعه‌های کوچک‌تر مطرح شد. البته بنده در زمینه اینکه آیا مجلسی‌ها پیشنهاد رسمی داده‌اند یا دولت برنامه‌ای در این زمینه برای ارسال به مجلس دارد، اطلاعی ندارم. برخی معتقدند همان ساختار نظام جامع رفاه می‌تواند به‌تنهایی این هماهنگی را انجام دهد و برخی کارشناسان عقیده دارند که نیاز به یک نهاد هماهنگ کننده بالادستی کاملا مستقر را پیشنهاد می‌دهند و برخی نیز بحث احیای شورای عالی تامین اجتماعی را مطرح کردند. البته این پیشنهاد نیز مطرح است که یک نهاد فراتر از سه قوه در زمینه هماهنگی سیاست‌های تامین اجتماعی لازم است که آن نیز بحث کارشناسی دیگری است، اما به هرحال ما نیاز به یک اجماع تجربی درباره مسیر لازم در هماهنگی سیاست‌های تامین اجتماعی داریم.

موسوی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره خصوصی‌سازی‌ها و وعده‌های مربوط به انجام مطالبات دولت نسبت به سازمان تامین اجتماعی از طریق واگذاری‌ها در دور جدید خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: آنچه دولت متعهد به اجرای آن بوده اعطا و فروش سهام ۹۰هزار میلیارد تومان از شرکت‌های دولتی است که تاکنون ۷۳هزار میلیارد تومان آن از شرکت‌های غیرزیان‌ده واگذار شده است. البته دورنمای واگذاری‌ها برای انجام تعهدات دولت می‌تواند بیشتر از رقم ۹۰هزار میلیارد تومان باشد اما ما باتوجه به شرایط موجود کشور فعلا به تحقق همان ۹۰هزار میلیارد تومان (۱۷هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های باقی مانده) نیز راضی هستیم./ ایلنا

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

انتقاد نماینده مجلس نسبت به تاخیر در موضوع افزایش حقوق بازنشستگان

عضو فراکسیون کارگری مجلس گفت: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هرچه سریع‌تر باید در هیئت دولت تصویب شود و از دولت سیزدهم خواستار تسریع در روند رسیدگی به این موضوع هستیم.

فاطمه محمدبیگی در قزوین با تأکید بر لزوم حمایت جدی دولت از اقشار کارگری و بازنشستگان اظهار داشت: عدم تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در هیئت دولت و بلاتکلیفی این موضوع مدت‌هاست که موجب دغدغه این قشر و تجمع اعتراض‌آمیز این عزیزان شده است.

وی اضافه کرد: این بلاتکلیفی در حالی است که این موضوع در شورای عالی کار و طبق مواد ۹۶ و ۱۱۱ سازمان تامین اجتماعی به تصویب مدیرعامل و هئیت مدیره این سازمان رسیده و به هیئت دولت هم ارسال شده است.

محمدبیگی ادامه داد: به همین جهت از دولت محترم خواستار تسریع در روند رسیدگی به این موضوع هستیم تا بعد از تصویب در هیئت دولت هر چه زودتر جهت اجرا به وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی ابلاغ و خبر خوش آن موجب دلگرمی حدود ۴ میلیون مستمری بگیر و بازنشسته این سازمان شود.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه یکی از مهمترین تأکیدات رئیس جمهور محترم جمهور در دولت سیزدهم توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه است، گفت: بنابراین با توجه به فرآیند مردمی‌سازی یارانه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این موضوع بسیار حائز اهمیت است تا فشار مالی ایجاد شده در جراحی بزرگ اقتصادی کمتر اقشار ضعیف و متوسط جامعه به ویژه کارگران و بازنشستگان را آزار دهد.

محمدبیگی با اشاره به تأکیدهای مهم رهبر معظم انقلاب برای ارتقای معیشت، افزایش مستمری‌ها و همچنین ایجاد رفاه مطلوب برای اقشار مختلف مردم افزود: در دیدار اخیر معظم له با جمعی از کارگران و بازنشستگان به مناسبت روز کارگر هم ایشان از به حق بودن برخی از این مطالبات گفتند و این موضوع دغدغه ما در مجلس هم به شمار می‌رود.

وی افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید را از جمله قوانین مجلس یازدهم برشمرد و ادامه داد: در مجلس یازدهم این مطالبه مهم قشر بازنشستگان را به صورت ویژه پیگیر هستیم و از دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اجرای هر چه زودتر حقوق قانونی آنها را مطالبه داریم./ جدیدپرس

پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان به محض تصویب در دولت

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: مابه‌التفاوت مربوط به ماه فروردین‌ماه در ماه‌های خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌شود. بازنشستگان نگران نباشند، آمادگی کامل داریم و به محض تصویب موضوع در هیئت وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان پرداخت می‌شود.

میرهاشم موسوی در دیدار با اعضای کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی که به‌منظور بررسی مسائل مختلف بازنشستگان برگزار شد، اظهار کرد: مابه‌التفاوت مربوط به ماه فروردین‌ماه در ماه‌های خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌شود. بازنشستگان نگران نباشند، آمادگی کامل داریم و به محض تصویب موضوع در هیئت وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: نمایندگان بازنشستگان به‌طور دقیق و با رویکرد منطقی و حرفه‌ای مطالبات و مسائل این قشر عزیز را از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کنند. تعامل مطلوبی میان سازمان تأمین‌اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی به عنوان نمایندگان بازنشستگان برقرار است. از ابتدای سال جاری چهار جلسه ویژه مسائل بازنشستگان با حضور این عزیزان برگزار شده است؛ زیرا واقف هستیم در تعامل حداکثری، به یکدیگر کمک می‌کنیم و رشد و اعتلا برای همه ارکان سازمان اتفاق می‌افتد و این همان سه‌جانبه‌گرایی و مشارکت همه ذینفعان برای رشد و هم‌افزایی است.

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

حضور مؤثر بازنشستگان از ابتدای انقلاب در صحنه‌های مختلف کشور

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه بازنشستگان از ابتدای انقلاب در صحنه‌های مختلف کشور حضوری مؤثر داشته‌اند و همواره از نظام و انقلاب حمایت کرده و می‌کنند، ادامه داد: درحال‌حاضر، در گام دوم انقلاب بازنشستگان همچنان نقش مؤثر خود را برای اعتلای میهن اسلامی ایفا می‌کنند. بازنشستگان کشور هوشیار و متحد هستند و مطالبات خود را از راه قانونی مطرح می‌کنند و این رویکرد حرفه‌ای آنها موجب شکست توطئه‌های دشمنانی می‌شود که قصد دارند از مطالبات قانونی آنها سوء‌استفاده کنند و تنش و تشنج بیافرینند.

وی تصریح کرد: از زمان تصویب میزان افزایش سالانه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار، سازمان تأمین‌اجتماعی و نمایندگان بازنشستگان، دغدغه افزایش حقوق بازنشستگان را داشته‌اند و تاکنون درحال پیگیری موضوع هستند. همه ما یک حرف می‌زنیم و با یکدیگر هم‌فکر هستیم و هدف مشترک‌مان ارتقای کمی و کیفی سطح خدمات است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا امروز یک عده می‌خواهند التهاب ایجاد کنند و با القای یأس و نومیدی به جامعه بازنشستگان، این گونه وانمود کنند که سازمان و دولت به فکر آنها نیستند. دولت درحال‌حاضر درگیر کارهای بزرگ از جمله جراحی اصلاح نظام اقتصادی و مردمی‌سازی و عادلانه کردن یارانه‌ها است؛ برنامه‌ای که سالیان سال به تأخیر افتاده و دولت می‌خواهد مردم از یارانه‌ها به شکلی عادلانه منتفع شوند.

برنامه‌ریزی درخصوص مسائل مختلف بازنشستگان

موسوی با بیان اینکه پیشنهاد این سازمان درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان طبق مواد قانون ۹۶ و۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، هفتم اردیبهشت به دولت ارسال شده است، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون این چهارمین جلسه است که درخصوص مسائل بازنشستگان و با حضور اعضای کانون عالی بازنشستگان تشکیل شده است. بازنشستگان در همه جلسات مشارکت داشتند و با هم‌فکری، پیشنهاد افزایش حقوق به دولت ارسال شد. این مصوبه در کمیسیون مربوطه دولت هم مطرح شده است، اعضای کمیسیون سوالاتی را مطرح کردند و با منطق حرفه‌ای به آنها پاسخ دادیم و امید است به‌زودی با تصویب آن در هیئت دولت و ابلاغ آن به سازمان، مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: مسائل بازنشستگان، محدود به افزایش مستمری نیست بلکه موضوعات سفرهای زیارتی و سیاحتی، بیمه تکمیلی و رفاهی و سلامتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران را در دستور کار داریم. مسائل رفاهی از ضروریات زندگی بازنشستگان است و سازمان تأمین اجتماعی نیز درحال طراحی برنامه‌های خوبی با استفاده از ظرفیت‌های درونی سازمان است که به محض نهایی شدن، اطلاع‌رسانی می‌شود.

طبق افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در سال جاری علاوه بر افزایش ۵۷.۴ درصد حداقل‌بگیران، سایر سطوح ۳۸ درصد به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد و از اردیبهشت‌ماه این افزایش اعمال خواهد شد./ ایمنا

افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی خار چشم چه کسانی است؟

به نظر می‌رسد بخشی از دولت مخالف جدی افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی دستمزدهای سال ۱۴۰۱ باشد. در نتیجه این مخالفت‌ها، افزایش مستمری‌های تامین اجتماعی برای دو ماه معطل مانده است و حقوق بازنشستگان علی‌الحساب پرداخت می‌شود.

سومین ماه از سال ۱۴۰۱ شروع شد اما سازمان تامین اجتماعی در دو ماه گذشته حقوق بازنشستگان را علی‌الحساب پرداخت کرده است. حقوق کارگران بازنشسته چرا زیاد نشد؟

در اخبار رسمی دلیل این تاخیر بوروکراسی اداری عنوان می‌شود. به ادغان خود سازمان تامین اجتماعی، هیات‌مدیره این سازمان افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ را تصویب کرده و برای اجرا معطل تصویب در هیات دولت است. اما آیا علت واقعی همین است و پای مخالفتی از ناحیه دولت با این افزایش در میان نیست؟

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

تجربه تکراری تاخیر در افزایش حقوق بازنشستگان

این توجیه رسمی، یعنی کشدار شدن تشریفات اداری مربوط به تصویب افزایش حقوق بازنشستگان اتفاقی سابقه‌دار است. بازنشستگان قدیمی یادشان هست که برخی سال‌ها اعمال افزایش مستمری گاهی تا سه ماه هم طول می‌کشید.

با این حال، سال ۱۴۰۱ اتفاقاتی در حوزه افزایش دستمزد افتاد که باعث شد، این توجیه زیر سوال برود. به صورت مشخص حالا این فرضیه مطرح است که شاید تاخیر در افزایش مستمری تامین اجتماعی با انتقادها به افزایش دستمزد کارگران ارتباط دارد.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری دراین باره به تجارت نیوز می‌گوید: دلیل عدم افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ نه بحران صندوق‌های بازنشستگی است و نه مشکل تامین منابع مالی ربط دارد. موضوع اصلی، مخالفت بخشی از دولت با افزایش حداقل دستمزدهای امسال است.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که مبنای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، دستمزد جدید کارگران شاغل است، بدیهی است که تصویب افزایش حقوق در هیات دولت کشدار و طولانی شود. می‌دانیم غیر از وزیر کار، عمده اعضای دولت از مصوبه افزایش مزد شورای عالی کار دلخورند و تلاش دارند تا مزد به اندازه حقوق کارمندان افزایش یابد.

صادقی گفت: نتیجه این وضعیت از یک‌سو نقض مصوبه افزایش مزد شورای عالی کار در مورد کارگران بخش دولتی است و از سوی دیگر معطل شدن کارگران بازنشسته برای افزایش مستمری است.

برای سال ۱۴۰۱ حداقل مزد کارگران از ۳۸ درصد برای سایر سطوح‌بگیران و تا ۵۷ درصد برای حداقل‌بگیران زیاد شد و همین میزان، مبنای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شد. اما به موازات این افزایش، اتفاقات دیگری هم افتاد و موجی به راه افتاد از معترضان جدید افزایش دستمزد کارگران. باور این گروه نوظهور تاثیرات منفی افزایش بر امنیت شغلی خود کارگران بود.

در ادامه این تحولات، رئیس کمسیون اقتصادی مجلس هم به این موج پیوست و خواستار کاستن از افزایش دستمزد کارگران شد. هرچند پاسخ رسمی دولت به این درخواست منفی بود اما درست لحظه‌ای که گمان می‌رفت، همه چیز پایان یافته و ابطال مصوبه افزایش مزد کارگران منتفی است، اتفاق دیگری افتاد.

زمزمه‌های مخالفت از درون دولت 

در واقع معلوم شد که این بار در خود دولت همنوایی چندانی با وزارت کار و بخشنامه افزایش مزد آن وجود ندارد. چرا که کارگران شاغل در دستگاه‌های مختلف دولتی به نرخی متفاوتی مزد دستمزد گرفتند.

در حالت طبیعی زیرپا گذاشتن مصوبه افزایش دستمزدهای وزارت کار تخلف از قانون است و قابلیت پیگری دارد، اما در وضع موجود مبنای این تخلف مصوبه خود هیات وزیران است.

پانزدهم اردیبهشت، هیات وزیران تصویب کرد که برای سال ۱۴۰۱، دستمزد کارگران شاغل در بخش دولتی به اندازه حقوق کارمندان افزایش یابد. به بیان دیگر مبنای پرداخت دستمزد این گروه از کارگران نه افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی دستمزد که مصوبه ۱۰ درصدی افزایش حقوق کارکنان دولت است.

در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که تصویب و ابلاغ افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تا بیش از دو ماه طول بکشد. با این حال مقامات سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صف طولانی موضوعات در دست بررسی هیات دولت را دلیل تاخیر معرفی می‌کنند./ جدیدپرس

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

خبر جدید مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره زمان افزایش حقوق بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، به تشریح برنامه ها و اقدامات سازمان در راستای حمایت از بیمه شدگان تأمین اجتماعی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میر هاشم موسوی در نشست خبری که در محل سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، گفت: در قالب طرح پوشش همگانی در سال گذشته بیش از یک میلیون بیمه شده جدید داشتیم و ۷۰۰ هزار نفر آنان در نیمه دوم سال گذشته تحت پوشش قرار گرفتند.

وی در مورد هوشمند سازی خدمات، افزود: در راستای تسهیل امور بیمه شدگان شاهد کاهش مراجعات حضوری بودیم.

موسوی ادامه داد: سامانه جدیدی برای ثبت لیست‌های بیمه‌ای کارفرمایان راه اندازی شده که اعتراضات را به حداقل می‌رساند. همچنین ابلاغ‌های کارفرمایان در سامانه جدید در صندوقی واحد انجام می‌شود.

وی افزود: یکپارچگی در سامانه‌های بیمه‌ای، بانکی و مالیاتی به زودی انجام می‌شود و سامانه جدید افقی روشن در این زمینه است که شرایط را برای ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان و کارفرمایان فراهم می‌کند.

موسوی با عنوان این مطلب که بیش از یک میلیون کارگاه در سامانه جدید ثبت نام کرده اند و تعداد کمی باقی مانده که بزودی انجام می‌شود، گفت: کار بزرگی بود که با صدای کم اجرا شد اما دستاوردهای زیادی داشت.

وی افزود: این اقدام در راستای شفافیت و تعارض منافع انجام شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه از پرداخت ۷۳ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به این سازمان در قالب واگذاری شرکت‌های سودده خبر داد و در خصوص پوشش دارویی بیماران خاص، گفت: یکی از ریسک‌های مهم و خدماتی که به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهیم، ارائه خدمات درمانی و دارویی به بیماران خاص است که در این بخش دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم؛ یکی توسعه کمی و کیفی خدمات و دیگری کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان است به طوری که قصد داریم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه در بخش درمانی مستقیم تقریباً صفر است و در بخش غیرمستقیم سعی می‌کنیم با نظارت‌ها، رویکرد را به سمتی ببریم که پرداختی‌ها از جیب کم شود.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر بیماران خاص در درمان مستقیم هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند، گفت: خدمات تخصصی و تکمیلی در درمان نازایی زوج‌های نابارور تماماً تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بیش از ۶۲۰۰ نفر در این بخش خدمات تخصصی دریافت کرده‌اند که هزینه آن حدود ۷,۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: داروهای جدیدی تحت پوشش بیمه قرار گرفته که اخیراً شورای عالی بیمه نیز تعدادی دارو را مصوب کرده البته در بخش دارو مشکلاتی وجود دارد که در حال رصد آن هستیم، تمام تلاش ما این است که این مشکلات برطرف شود و باری را از دوش مردم برداریم. گاهی برخی داروخانه‌ها به علت قطعی برق و غیره بیمه شدگان را ناچار می‌کنند آزاد بپردازند که در تلاشیم با رصدهای حضوری این مشکلات را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص بدهی بیمه‌ای کارگاه‌های تحت پوشش به تأمین اجتماعی گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی کارگاه و معوقات داشتیم و توانستیم آن را وصول کنیم که این مورد اتفاق خوبی بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ هزار کارگاه معوقات بیمه‌ای به تأمین اجتماعی دارند، گفت: بر اساس اجرای قانون بخشودگی جرایم در سال گذشته، توانستیم ۳,۰۰۰ میلیارد تومان از معوقات کارفرمایان را دریافت کنیم که در مجموع بیش از ۱۵۰ هزار کارگاه از بخشودگی جرایم استفاده کردند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بدهی دولت به تأمین اجتماعی گفت: قرار بود در سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان در قالب سهام به تأمین اجتماعی واگذار شود که تاکنون حدود ۷۲ هزار میلیارد تومان آن عملیاتی شده است.

به گفته وی، در گذشته برخی از شرکت‌های زیان‌ده به ما واگذار شد که با تعاملات با دولت جدید، توانستیم یکی از شرکت‌های زیان‌ده را شناسایی و شرکت‌های در قالب پتروشیمی و نفت و گاز را جایگزین آن کنیم که به ما واگذار شد.

موسوی در پاسخ به این سوال که وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان چه زمانی مشخص می شود، افزود: منتظر ابلاغ دولت هستیم که افزایش حقوق بازنشستگان را از خرداد ماه در فیش آنها اعمال کنیم./ خبر آنلاین

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1401 + جزئیات

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / خبر فوری افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ + جزئیات

دولت افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار قرار دهد

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تعیین تکلیف اجرای مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ را زودتر در دستور کار قرار دهد.

سید کریم حسینی یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هفتم اردیبهشت ماه در نشست هیات امنای این سازمان به تصویب رسید.

وی ادامه‌ داد: پس از تصویب افزایش حقوق بازنشستگان و مدنظر قرار دادن افزایش ۲۵درصدی همسان‌سازی حقوق این قشر، مصوبه مذکور برای تصویب نهایی در تاریخ دهم اردیبهشت به هیات دولت ارسال شد اما با گذشته سه هفته از تاریخ این مصوبه، افزایش حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف نشده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به اعمال افزایش حقوق مستمری بگیران کشوری و لشگری در حقوق فروردین ماه اشاره کرد و گفت: پرداخت نشدن به موقع حقوق بازنشستگان کارگری (افزایش حقوق بازنشستگی) توان مالی این قشر را تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی تاکیدکرد: از رئیس جمهور خواسته می‌شود تا ضمن بررسی موضوع، هرچه سریعتر در رابطه با اعمال افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اقدامات اساسی را در دستور کار قرار دهد.

وی یادآورشد: بهتر این بود که سازمان تامین اجتماعی تا پیش از مصوبه هیات وزیران مبنی بر تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت حقوق این قشر اقدام می‌کرد.

بر اساس این گزارش، ۶۵ درصد جامعه‌ حدود چهار میلیون نفری بازنشستگان کارگری (حدود ۲.۵ میلیون خانواده)، حداقل‌بگیران یا حتی زیرِ حداقل‌بگیران هستند./ ایرنا

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

س.ح.ت

۰۵ خرداد ۱۴۰۱


فرابخشی دیگه چه صیغه ای است؟ میگردن لغت یابی می کنن!! وزسر که سه ماهه میگه تصویب شد، نشد، وقت نکردیم، مطرح شد، نشد، ماه دیگه و.....مدیر عامل هم که معلوم نیست چی میگه، یکبار هم نشنیدیم بگه رفتم کمیسیون و یت پیش وزیر و غیره تو دفترش نشسته نسکافه میا می کند شعار می دهد....دولت هم معلوم نیست سرش کجا گرمه؟ سایت ها هم که دائم اخبار تکراری دو ماه گذشته را رنگشو عوض میکنه و پخش میکنه..ما هم که سر کاریم، یعنی سیاست و تبحر اربابان حلقه ضد مردم بودن و دور زدن و اخبار کدب برای پیچوندن انتشار دادنه، کی وقت میکنن به مملکت و اوضاع مردم رسیدگی کنن؟ شاید هم هنوز ناهار نخوردن و فقط شام می خورن!!

نظرات بسته شده است