۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹

آخرین اخبار از رتبه‌ بندی معلمان/ معاون وزیر آموزش و پرورش: ترمیم شاخص‌های رتبه‌ بندی ضروری است/ معیار بازنگری رتبه بندی معلمان/ وعده جدید آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، طرح رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات پرچالشی است که چند سال اخیر محافل آموزشی و تربیتی را به خود مشغول کرده است. در این خصوص احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش در حاشیه دیدار خود با فرهنگیان ش...

رتبه بندی معلمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، طرح رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات پرچالشی است که چند سال اخیر محافل آموزشی و تربیتی را به خود مشغول کرده است.

در این خصوص احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش در حاشیه دیدار خود با فرهنگیان شیراز گفت: نظام رتبه بندی در آموزش و پرورش نهادینه و به افزایش کیفیت آموزشی و پرورشی منجر خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: موضوع بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بسیار مهم و سرمایه نظام است زیرا آینده نظام جمهوری اسلامی در مدارس رقم می خورد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش افزود: در بحث سند تحول اغلب موارد به نیروی انسانی مربوط می شود لذا این موضوع به خوبی در سند دیده شده است.

محمودزاده تصریح کرد: چنان که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند، هنوز ورود موثر به سند تحول صورت نگرفته است زیرا موضوع سخت افزاری هنوز حل نشده است.

وی ادامه داد: در کشورهای دیگر رتبه بندی صرفا برای دانشگاه ‌ها وجود دارد نه معلمان، لذا کار رتبه بندی معلمان بسیار کار مشکلی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شاخص‌های رتبه بندی چنان که باید کامل و جامع نیست لذا ضروری است با تعاملی بین دولت و مجلس، شاخص‌های نظام رتبه بندی ترمیم و اصلاح شود.

محمودزاده اضافه کرد: دولت تلاش دارد تا این طرح را به سرمنزل مقصود برساند و به صورت کامل اجرایی شود و فرهنگیان نیز برای تسهیل در اجرای رتبه بندی با دولت همکاری کنند.

معیار بازنگری رتبه بندی معلمان

سرپرست آموزش و پرورش اعلام کرد: بررسی اعتراض‌های اعلام شده از سوی فرهنگیان و نتایجی که از پایش رتبه‌ها به دست می‌آید معیار اصلاح رتبه بندی معلمان قرار خواهد گرفت.

بررسی رتبه بندی معلمان با الویت بندی صورت می‌گیرد و به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش ۲ گروه هستند که رسیدگی به پرونده آن‌ها تقدم دارد.

رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته است: «اولویت ما در موضوع رتبه‌بندی دو مسئله است.

وی درباره نخستین الویت گفت: معلمانی که فاقد رتبه هستند در اولین الویت رسیدگی قرار دارند.

صحرایی همچنین گروه دیگری را نیز در الویت رسیدگی قرار داد و افزود: دومین الویت ما معلمان معترض به رتبه‌ها هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرایند رسیدگی به اعتراضات آغاز شده است  گفت: کارگروه‌های ارزیاب به ارزیابی مدارک معلمان می‌پردازند.

وی همچنین تاکید کرد:همزمان موضوع بازنگری آیین نامه رتبه‌بندی معلمان هم شروع شده است و موضوع پایش رتبه‌های اهدا شده و وضعیت آن‌ها در حال انجام است تا با نتایجی که از رسیدگی به اعتراضات به دست می‌آید بتوانیم آیین نامه را اصلاح کنیم».

آئین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی  معلمان نیازمند بازنگری کامل است

احسان ارکانی، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در گفتگو با نبض بازار هم در این باره گفت: ارزیابی‌ها به جای کیفی باید کمی و عددی باشد و براساس اسناد اعداد امتیاز بندی انتخاب شود.

رتبه بندی معلمان | وضعیت بودجه برای اجرای رتبه بندی و همسان سازی حقوق بازنشستگان + زمان واریز

آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان

وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش آتی باید با مجلس در بحث رتبه‌بندی به نقطه مشترک برسد و درباره فوق‌العاده ویژه معلمان نیز که از مطالبات آن‌ها است مناسب عمل کند. فوق‌العاده ویژه معلمان آیتمی است که از ۵ تا ۵۰ درصد به کارکنان اختصاص می‌یابد که تاکنون به معلمان اختصاص نیافته و اکنون هم که بحث رتبه‌بندی اجرایی شده است پرداخت فوق‌العاده ویژه از مطالباتی است که وجود دارد و جزو موضوعاتی است که باید تعیین تکلیف شده و به پاسخ قانع‌کننده و منطقی در مجلس برسیم.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در گفتگو با نبض بازار با بیان اینکه اجرای نامطلوب رتبه‌بندی زمینه نارضایتی در میان فرهنگیان را فراهم کرده است، اظهار کرد: ساماندهی بحث رتبه‌بندی، مطالبات معلمان و جامعه فرهنگی کشور است. این در حالی است که بحث رتبه‌بندی سالیان متمادی جزو خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها بوده است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه مجلس با همراهی دولت قانون رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرده است، عنوان کرد: در مرحله تبیین و اجرای آئین‌نامه این قانون به گونه‌ای عمل شده که از هر ۱۰ معلم ۹ نفر از اجرای رتبه‌بندی ناراضی هستند.

وعده جدید آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان

رضا مراد صحرایی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: هفته آینده کل کشور وارد فضای روز معلم می‌شود و ۱۲ اردیبهشت معلمان از سراسر کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند و خبرهای خوب را روز معلم خواهند شنید.

وی با بیان اینکه موضوع رتبه بندی معلمان در دست پیگیری است، آن را بزرگترین و مهم‌ترین تحول در تاریخ این وزارتخانه دانست و این نکته را گفت که فرآیند رتبه‌بندی معلمان هنوز تمام نشده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان وجوه مثبت فراوانی دارد و نباید چند خطا منجر این شود که نقاط قوت آن دیده نشود، افزود: رتبه‌بندی معلمان کار بزرگی بود که دولت سیزدهم بار سنگین اجرای آن را به دوش کشید؛ اجرای رتبه‌بندی به اهداف خود نزدیک شده است و در تلاش هستیم اشکالات موجود را برطرف کنیم.

صحرایی با تاکید بر اینکه همه پرونده‌ها طبق قانون بررسی خواهد شد، خاطر نشان کرد: اهتمام ما این است که همه اعتراضات معلمان را کاملا عادلانه بررسی کنیم تا هریک از معلمان به رتبه استحقاقی خود برسند.

سرپرست وزارت آموزش وپرورش افزود: بعد از اتمام فرآیند رتبه‌بندی و بررسی اعتراضات، بحث بازنگری نیز انجام خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاکید اصل ۱۶ قانون اساسی بر آموزش زبان عربی به دانش آموزان و روند آموزش زبان عربی در مدارس، بیان کرد: آموزش زبان عربی در مدارس به درستی انجام می‌شود و این امر دارای چند مرحله است. اگر اشکالی در اجرا وجود دارد باید معلمانی که این درس را تدریس می‌کنند، تقویت شوند.

صحرایی وی با یادآوری اینکه یادگیری زبان یک استعداد است و ممکن است فردی استعداد یادگیری زبان عربی را نداشته باشد، گفت: زبان فارسی نخ تسبیح اتحاد و انسجام ملی ما است و برای تقویت این زبان برنامه داریم.

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط