۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲

اخبار سلامت

میوه هایی بسیار شگفت انگیز که سلامت کلیه های شمارا تضمین میکند!

خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر مواد مغذی می تواند به سلامت کلیه ها کمک کند.

میوه هایی بسیار شگفت انگیز که سلامت کلیه های شمارا تضمین میکند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر مواد مغذی می تواند به سلامت کلیه ها کمک کند.برای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

میوه ها برای سلامت کلیه ها

خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر مواد مغذی می تواند به سلامت کلیه ها کمک کند.اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، تا زمانی که حاوی مقادیر بیش از حد پتاسیم و فسفر نباشند، می‌توانید از میوه‌های مختلف در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

میوه ای بسیار شگفت انگیز که سلامت کلیه های شمارا تضمین میکند!

میوه ای بسیار شگفت انگیز که سلامت کلیه های شمارا تضمین میکند!

توت فرنگی

حاوی دو نوع فنل، آنتوسیانین و الاژیتانین است که عملکرد کلیه را بهبود می بخشد.
سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند.
منبع عالی ویتامین C، منگنز و فیبر.
حاوی خواص ضد سرطانی و ضد التهابی است که به سلامت کلی کمک می کند.

کران بری

سرشار از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که برای افرادی که از بیماری های کلیوی یا UTI رنج می برند مفید است.

بلوبری

۱ فنجان زغال اخته حاوی ۱۱۴ گرم پتاسیم و ۱۸ میلی گرم فسفر است.
سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی به نام آنتوسیانیدین است که التهاب را کاهش می دهد و سلامت کلیه ها و کلیه ها را تقویت می کند.
منبع خوبی از ویتامین C و منگنز است که برای استخوان ها و پوست مفید است و به کاهش علائم پیری کمک می کند.

تمشک

غنی شده با مواد مغذی گیاهی به نام الاژیک اسید، که به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن و جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند.
حاوی فلاونوئیدها است که برای بهبود عملکرد کلیه مفید است و می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.
منبع عالی منگنز، ویتامین B و C، فیبر و فولات است.

سیب

۱ سیب متوسط دارای ۱۹۵ میلی گرم پتاسیم و ۲۰ میلی گرم فسفر است.
ممکن است به کاهش سطح کلسترول و قند خون و کاهش یبوست کمک کند.
خواص ضد التهابی و محتوای فیبر بالا، به بهبود عملکرد کلیه کمک می کند.

انگور

۱ فنجان انگور حاوی ۲۸۸ میلی گرم پتاسیم و ۳۰ میلی گرم فسفر است.
منبع خوبی از ویتامین‌های C و K (سطح پایین این ویتامین‌ها با بیماری کلیوی مرتبط است).
سرشار از فیبر و حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی مانند مس، منگنز و منیزیم است.

آناناس

گزینه غذایی کم پتاسیم که به کاهش فشار خون کمک می کند، که یکی از عوارض شایع بیماری کلیوی است.
حاوی بروملین، آنزیم گوارشی است که به حل شدن سنگ کلیه در بدن کمک می کند.
فیبر بالایی دارد و از سلامت قلب حمایت می کند (عوارض قلبی در افرادی که تحت دیالیز قرار می گیرند شایع است).
منبع خوبی از تقویت کننده ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

میوه های خانواده مرکبات

هرچه ویتامین C در رژیم غذایی شما بیشتر باشد، برای کلیه ها بهتر است. پرتقال، لیمو و سایر مرکبات حاوی ویتامین C فراوانی هستند. مصرف روزانه آب لیمو رقیق ممکن است به کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه کمک کند.سایر میوه ها برای سلامت کلیه مفید هستندسایر میوه هایی که ممکن است برای ارتقای سلامت کلیه توصیه شوند عبارتند از:

گلابی ها
هلو
کلمانتین
شلیل
ماندارین ها
آلو
ساتسوماس
هندوانه
گیلاس

چه مقدار میوه باید در رژیم غذایی خود بگنجانید؟

از آنجایی که اندازه وعده های غذایی مناسب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برای جلوگیری از مصرف بیش از حد این مواد معدنی، با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا توصیه هایی در مورد مقدار میوه در رژیم غذایی خود داشته باشید.

کدام میوه ها برای کلیه مضر هستند؟

وقتی صحبت از سلامت کلیه می شود، میوه ها در دو طرف حصار قرار دارند. فرد مبتلا به بیماری کلیوی باید از میوه های پر پتاسیم اجتناب کند.

موز

موز سرشار از پتاسیم است و در هر موز متوسط حدود ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم دارد.
در نتیجه، اگر این میوه یک غذای اصلی روزانه برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی باشد، حفظ میزان مصرف روزانه پتاسیم کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی گرم ممکن است دشوار باشد.

پرتقال ها

اگرچه پرتقال و آب پرتقال مملو از آنتی اکسیدان هستند، اما سرشار از پتاسیم هستند.
پرتقال و آب پرتقال به دلیل سطح بالای پتاسیم آنها باید در رژیم غذایی کلیوی خودداری یا محدود شود، اگرچه آنها بیشتر به دلیل محتوای ویتامین C خود شناخته می شوند.
انگور، سیب و کرن بری همگی جایگزین های مناسبی برای پرتقال هستند.

میوه های خشک

میوه های خشک برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت توصیه نمی شود زیرا حاوی مقدار زیادی قند و مواد معدنی مانند پتاسیم هستند.
در واقع، نصف فنجان (۶۵ گرم) زردآلو خشک حاوی حدود ۷۵۵ میلی گرم پتاسیم است.
میوه های خشک دارای قند سریع هضم هستند که در صورت ابتلا به دیابت نامطلوب است.

آووکادوها

آووکادو سرشار از پتاسیم است. یک آووکادو با وزن حدود ۲۰۰ گرم حاوی ۹۷۵ میلی گرم پتاسیم است که تقریباً نیمی از مقدار توصیه شده روزانه برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی است.

کیوی

از آنجایی که کیوی حاوی مقدار زیادی اگزالات است، افرادی که سنگ کلیه دارند باید از خوردن آن اجتناب کنند. علاوه بر این، کیوی سرشار از پتاسیم است که ممکن است برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مشکل ساز باشد.
سایر میوه هایی که باید از آنها اجتناب کرد یا برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی محدود کرد
طالبی
عسلک
انبه
پاپایا
آب آلو

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط