دیابت را ضربه فنی کنید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور در شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در این خبر هشداردهنده راهکاری ساده و در عین حال مؤثر برای پیشگیری از این بیماری به شما ارائه می‌دهد.

ارتباط عجیب دیابت و بیماری چشم / تخریب شبکیه چشم با بیماری دیاب/ یک هشدار جدی برای دیابتی ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دیابت نوع ۲، غولی خاموش که سلامت میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تهدید می‌کند. این بیماری مزمن که با افزایش قند خون مشخص می‌شود، می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و نابینایی به همراه داشته باشد.

اما خبر خوب این است که علم راه‌های جدیدی برای پیشگیری و کنترل دیابت ارائه می‌دهد. مطالعات اخیر نشان داده که یک عامل ساده و اغلب نادیده گرفته شده، نقشی اساسی در ابتلا به این بیماری دارد: نور مصنوعی در شب

هلث دی نیوز نوشت: محققان دریافتند قرار گرفتن بیشتر در معرض نور در شب، بین ساعت ۱۲:۳۰ نیمه شب تا ۶ صبح، با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

به گفته محققان، این علت احتمالاً به این دلیل است که نور بر الگوهای خواب تأثیر می‌گذارد، که برای حفظ حساسیت به انسولین سالم و سطح قند خون پایدار مهم هستند.

«اندرو فیلیپس»، محقق ارشد و استادیار پزشکی و بهداشت عمومی در دانشگاه فلیندرز استرالیا، در بیانیه‌ای گفت: «قرار گرفتن در معرض نور در شب می‌تواند ریتم شبانه‌روزی ما را مختل کند و منجر به تغییراتی در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز شود.»

وی ادامه داد: «تغییرات در ترشح انسولین و متابولیسم گلوکز ناشی از اختلال در ریتم شبانه روزی بر توانایی بدن در تنظیم سطح قند خون تأثیر می‌گذارد که در نهایت می‌تواند منجر به ابتلاء به دیابت نوع ۲ شود.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود ۸۵۰۰۰ فرد سالم بدون دیابت را تجزیه و تحلیل کردند.

شرکت‌کنندگان به مدت یک هفته دستگاه‌هایی را روی مچ دست خود می‌بستند که سطح قرار گرفتن در معرض نور آنها را در روز و شب ردیابی می‌کرد و حدود ۱۳ میلیون ساعت داده حسگر نور را جمع‌آوری می‌کرد.

این تیم سپس شرکت کنندگان را به مدت ۹ سال پیگیری کردند تا ببینند آیا آنها به دیابت نوع ۲ مبتلا شده اند یا خیر.

آنها حتی پس از در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند سبک زندگی، الگوهای خواب، شیفت کاری، رژیم غذایی و سلامت روان، خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را برای افرادی که در شب در معرض نور بودند، بیشتر دیدند.

علاوه بر این، این اثر وابسته به دوز بود: سطوح بالاتر نور روشن‌تر باعث افزایش بیشتر خطر دیابت می‌شود.

فیلیپس گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که کاهش قرار گرفتن در معرض نور در شب و حفظ یک محیط تاریک ممکن است راهی آسان و ارزان برای جلوگیری یا به تأخیر انداختن ابتلاء به دیابت باشد.»

اهمیت این مطالعه از چند جهت قابل توجه است:

-اولین بار است که ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض نور شب و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به اثبات می‌رسد.

-حجم نمونه این مطالعه بسیار بزرگ است که به نتایج آن اعتبار زیادی می‌بخشد.

-راهکار ارائه شده برای پیشگیری از دیابت، ساده، ارزان و قابل اجرا است.

محققان توصیه می‌کنند:

-برای خواب شبانه از اتاقی تاریک استفاده کنید.

-از استفاده از وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل و لپ‌تاپ در رختخواب خودداری کنید.

-از پرده‌های ضخیم یا ماسک خواب برای جلوگیری از ورود نور به اتاق خواب استفاده کنید.

-تا حد امکان، از فعالیت در فضای باز در شب خودداری کنید.

با به کارگیری این راهکار ساده، می‌توانید گامی مؤثر در جهت حفظ سلامتی خود و پیشگیری از دیابت نوع دو بردارید.

مطالب مرتبط