۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲

دکتر زاهره سادات میرجعفری نقدی بر لایحه تامین امنیت زنان و جریان انقلابی مطرح کردند

دکتر میرجعفری نقدی کوتاه بر لایحه امنیت زنان نوشت: عدم تبیین به موقع و کامل مجریان و نویسندگان، عدم استفاده از ظرفیت نخبگان حقوقی و تجمیع نظرات پژوهشی کاربردی آنان و عدم هماهنگی جریان انقلابی در حداقل های موجود برای رسیدن به اهداف عالی تر...

دکتر زاهره سادات میرجعفری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر زاهره سادات میرجعفری متخصص مطالعات زنان و خانواده، استاد حوزه و دانشگاه، تخصص در امور عفاف و حجاب، تحکیم خانواده، مطالعات زنان و فمینیسم در یادداشتی درباره لایحه تامین امنیت زنان و جریان انقلابی نوشتند: به نظرم اگر لایحه بصورت حقوقی داخلی و کاربردی نوشته شده باشد در عین حال شبیه لوایح بین المللی هم باشد نه تنها ضعف نیست بلکه شاید بتوان در این هجمه رسانه ای در مجامع بین المللی حرفی برای گفتن داشت؛ چراکه می توان با استدلال محکم مبتنی بر مبانی اسلامی ایرانی حتی برخی قوانین آنان را نقض کرد و جایگزین پیشنهاد داد یا حتی اصلاحاتی را در قوانین ملی انجام داد اما برخی ایرادها در لایحه هنوز باقی مانده که باید بر طرف گردد تا بتوان ادعا نمود که این لایحه جامع بوده و پاسخگوی معضلات زنان ایرانی،ما نیاز به تدوین قوانینی منسجم برای تامین امنیت زنان داریم در این شکی نیست چراکه قوانین حمایت از خانواده بصورت پراکنده و بعضا ناقص داشتیم.

دکتر زهراه سادات میرجعری

دکتر زهراه سادات میرجعری

دکتر میرجعفری در ادامه دو مساله مهم را یادآ<ر شدند و نوشتند: دو مورد کلی را دراینجا عرض میکنم و جزییات را درفایلی برای نمایندگان مجلس ارسال کرده ام.

انتظار می رفت این لایحه موانع و ابهامات قوانین مدنی قبلی در حوزه زنان را در ابتدا حل کند و سپس به تدوین قوانین جدید بپردازد که این کار را نکرده مشکلات زنان در قوانین حمایت از خانواده باید بروز رسانی شود.

در زمینه اثبات عسر و حرج یا اجرت المثل زنان خانه دار یا خشونت های روانی واقتصادی … هیچ تغییری رخ نداده فقط در ماده ۲۸ لایحه عبارت تشدید مجازات در قوانین مجازات اسلامی قبلی دیده می شود. یعنی مشکل خشونت علیه زنان ما با تشدید مجازات علیه مردان حل می شود؟!

اینجاست که نه تفاوتهای روانی زن و مرد را در نظر گرفته ایم نه خانواده محوری، اگر در قوانین اتحادیه شورای اروپا دقت کنیم قوانین تادیبی در درون خانواده را برای اصلاح رقتار افراد در خانه مشاهده میکنیم و این کار نیازمند پژوهش دقیق حقوقی در زمینه عدالت ترمیمی و مجازاتهای جایگزین جهت پرهیز از جرم انگاری حریم خصوصی خانواده دارد.

مساله مهم بعدی روی آوردن جامعه جهانی به مساله میانجی گری در رفع اختلافات است که شاید نشات گرفته از سفارشات اکید در دین خودمان روی اصلاح ذات بین و حکمیت و ویژگی حکمین در درون خانواده داشته باشد ودراین زمینه هم نیازمند پژوهش حقوقی عمیق هستیم.

این متخصص حوزه زنان و خانواده در پایان نوشتند: نکته اخر اینکه این لایحه آیینه تمام نمای وضعیت و چالش های زنان در کشور ماست .

عدم تبیین به موقع و کامل مجریان و نویسندگان و….. عدم استفاده از ظرفیت نخبگان حقوقی و تجمیع نظرات پژوهشی کاربردی آنان و عدم هماهنگی جریان انقلابی در حداقل های موجود برای رسیدن به اهداف عالی تر.

دکتر زاهره سادان میرجعفری

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط