۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲

خبر خوش برای جاماندگان یارانه تیرماه /زمان واریز یارانه معیشتی تیرماه مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،خبر خوش برای جاماندگان یارانه تیرماه /زمان واریز یارانه معیشتی تیرماه مشخص شد.یارانه معیشتی چیست و به راستی یارانه معیشتی چه کاربردی دارد؟ یارانه معیشتی نوعی کمک دولتی‌ست ...

خبر خوش برای جاماندگان یارانه تیرماه /زمان واریز یارانه معیشتی تیرماه مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،خبر خوش برای جاماندگان یارانه تیرماه /زمان واریز یارانه معیشتی تیرماه مشخص شد.یارانه معیشتی چیست و به راستی یارانه معیشتی چه کاربردی دارد؟ یارانه معیشتی نوعی کمک دولتی‌ست که برای ارتقای مشاغل و سودآوری آن‌ها در ارائه‌ی کالاها و خدمات مهم به شهروندان به کار گرفته می‌شود. یارانه معیشتی می‌تواند به رونق اقتصادی و بهبود عملکرد تجاری کمک کند. در ایران یارانه معیشتی نقدی خانوارها ۴۵۵۰۰ تومان در ماه است.

خبر خوش برای جاماندگان یارانه تیرماه /زمان واریز یارانه معیشتی تیرماه مشخص شد

۹ دهک درآمدی که مشمول دریافت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی هستند، بیستم این ماه هم می‌توانند همچون اردیبهشت، منتظر دریافت مبلغ یارانه باشند. اما همچنان این پرسش مطرح است که تکلیف جاماندگان و معترضان چه می‌شود؟

جاماندگان چه کسانی هستند؟

جاماندگان کسانی هستند که تاکنون یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و از ابتدا مشمول نبوده‌اند. معترضان به افرادی گفته می‌شود که در دوره‌های پیشین مبلغ ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند، اما با دهک‌بندی جدید، از فهرست یارانه‌بگیران ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی حذف شدند.
زمان تعیین تکلیف جاماندگان
آنگونه که جدیدترین پیگیری‌ها نشان می‌دهد، قرار است تا بیستم این ماه، وضعیت آن‌ها از این لحاظ که آیا مشمول دریافت یارانه هستند یا خیر مشخص شود. اگر پاسخ مثبت بود، اسامی این افراد به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شود و آن‌ها از دوره بعدی می‌توانند بر اساس دهک‌بندی، مبلغ مورد نظر را دریافت کنند.

همچنین در صورت اضافه شدن نام این افراد به لیست، مابه‌التفاوت اردیبشهت به بعد هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
زمان برداشت یارانه معترضان
اواسط خرداد مبلغی به حساب آن‌ها واریز شد، اما هنوز قابل برداشت نیست. هنوز هیچ کدام از مقامات سازمان هدفمندی یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمان دقیق قابل برداشت شدن این مبلغ را اعلام نکرده‌اند. برخی می‌گویند بررسی اعتراضات ثبت شده در وزارت کار همچنان ادامه دارد و این روند با توجه به استعفای وزیر کار طولانی شده است.

اما رئیس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی خود تاکید کرد که تکلیف این گروه از معترضان باید زودتر مشخص شود. او گفت جالب نیست که مرحله سوم هم واریز شود، اما این گروه هنوز منتظر باشند و بگوییم اطلاعات آن‌ها در حال بررسی است.

یارانه تیر قرار است بیستم واریز شود. اگر قرار باشد معترضان هم تعیین تکلیف شوند، باید منتظر بود که نتایح بررسی‌ها ظرف هفته آینده اعلام شود.

۱۹ اردیبهشت ماه بود که یارانه جدید برای ۲ ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و حال با توجه به نزدیک شدن واریز یارانه نقدی در تیر ماه این سوال برای یارانه بگیران بوجود آمده است که باید منتظر یارانه ۴۵ هزار تومانی باشند یا یارانه ۴۰۰ هزار تومانی؟

بالاخره پس ازمدها انتظار وعده یارانه جدید رئیسی عملی شد و به حساب سرپرستان واریز شد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان یارانه جدید هنوز قابل برداشت نیست. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

۱۹ اردیبهشت ماه بود که یارانه جدید برای ۲ ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و حال با توجه به نزدیک شدن واریز یارانه نقدی در تیر ماه این سوال برای یارانه بگیران بوجود آمده است که باید منتظر یارانه ۴۵ هزار تومانی باشند یا یارانه ۴۰۰ هزار تومانی؟

بر اساس گمانه زنی ها و با توجه به پرداختی دولت در ۲ ماه گذشته به نظر می رسد یارانه تیر ماه نیز مانند ماه قبل یارانه جدید ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی باشد.

دولت هنوز زمان دقیق واریز یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۱ را اعلام نکرده است، اما بررسی ما نشان می‌دهد که دولت در ماه های اخیر، بیستم هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که حدود سه هفته دیگر دولت برای واریز یارانه مرحله ۱۳۷ دست به کار خواهد شد.
به زبان ساده تر، اگر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستید و در اردیبهشت و خرداد ۴۰۰ هزار تومان دریافت کرده اید، در تیرماه نیز به همین میزان دریافت خواهید کرد.

در واقع افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دهک اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ بنابراین اگر به فرض مثال خانواده شما ۵ نفره باشد و در این دهک قرار بگیرید، مبلغ ۲ میلیون تومان در این ماه به حساب سرپرست خانوارتان واریز می‌شود.

برای دهک چهارم تا نهم نیز مطابق معمول، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز می‌شود. یعنی اگر خانواده‌ای ۵ نفره در این دهک‌ها قرار بگیرند، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوارشان واریز خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: یارانه‌ها تا تعیین تکلیف کالابرگ الکترونیک مرتب واریز می‌شود.
میرکاظمی گفت: با توجه به افزایش قیمت نفت، میزان تولید و صادرات الان وضعیت نسبت به قبل بسیار بهتر شده است. وزارت تعاون رفاه و کار اجتماعی در حال رسیدگی به معترضان در زمینه یارانه‌هاست و درصورت تکمیل اطلاعات، ماب التفاوت یارانه‌ها به مشمولان پرداخت خواهد شد.

وحیدی، وزیر کشور گفت: تا وقتی کالابرگ‌ها آماده توزیع شوند واریز یارانه به شکل نقدی ادامه خواهد داشت.

قرار بود وضعیت جاماندگان یارانه تا پایان خرداد ماه مشخص شود و یارانه واریزی این گروه تا پایان این ماه قابل برداشت شود.
حالا به نظر می‌رسد تعیین تکلیف یارانه این گروه با مشکل جدیدی مواجه شده و آن مشکل استعفای وزیر کار است که کار بررسی یارانه‌ها را با وقفه مواجه کرده است.

 خبر خوش برای جاماندگان یارانه تیرماه /زمان واریز یارانه معیشتی تیرماه مشخص شد

خبر خوش برای جاماندگان یارانه تیرماه /زمان واریز یارانه معیشتی تیرماه مشخص شد

قرار بود برای این هفته اخبار مهمی در خصوص یارانه معترضان و جاماندگان منتشر شود. به نظر می‌رسد به دنبال استعفای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتشار این اخبار مهم فعلا به تعویق افتاده باشد.

خروج حجت الله عبدالملکی از کابینه سیزدهم هرچند دور انتظار نبود اما به نظر می‌رسد انتشار ناگهانی خبر آن، تاثیرش را بر اطلاع رسانی در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان و معترضان یارانه جدید گذاشته باشد و باعث ایجاد وقفه شده باشد.

هفته گذشته سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خصوص آخرین وضعیت جاماندگان و معترضان یارانه جدید گفت: در هفته پیش رو اخبار جدیدی در این باره منتشر می‌شود.

با وجود سپری شدن نزدیک به یک هفته از این صحبت‌ها هنوز هیچ خبر جدیدی در رابطه با این موضوع از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا سازمان هدفمندی یارنه‌ها منتشر نشده است.

قابل انتظار است که این اخبار به نتایج رسیدگی درخواست شهروندانی اختصاص داشت که یا به دهک بندی صورت گرفته اعتراض داشتند و یا خواستار قرار گرفتن در لیست یارانه بگیران بودند.

از آنجا که رسیدگی به این درخواست معترضان و جاماندگان برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، دور از انتظار نیست که در نتیجه جابجایی اخیر وزارت کار این موضوع نیز شامل تاخیر شده باشد.

در این باره پیگیری تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که این سازمان منتظر اعلام رسمی نتایج بررسی‌های صورت گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

به صورت مشخص قرار بود در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شود که دهک درآمدی چه تعداد از شهروندان در نتیجه اعتراض ثبت شده تغییر خواهد کرد و از سوی دیگر با درخواست کدام شهروندان برای قرار گرفتن در لیست یارانه جدید موافقت خواهد کرد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد هر دوگروه معترضان و جاماندگان یارانه جدید باید دست کم برای مدت دیگری منتظر بمانند تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتیجه بررسی‌های خود را به صورت مستقل یا از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کند.

یادآوری می‌شود موعد بعدی پرداخت یارانه جدید بیستم تا بیست و یکم تیرماه خواهد بود و براساس مواضع کنونی دولت این یارانه همچنان به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.

یارانه جدید با هدف تامین اقلام ضروری به استثنای نان، بنزین و دارو از اردیبهشت ماه سال جاری پرداخت می‌شود. سرانه این یارانه جدید برای سه دهک اول درآمدی هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های درآمدی چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

وزیر کشور گفت: سیاست پرداخت یارانه‌ها تا زمان آماده شدن کالابرگ‌های الکترونیک ادامه خواهد داشت.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می‌شود.

احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه مجلس در مصوبه‌ای به دولت اختیار داد که نسبت به اصلاح ارز ترجیحی اقدام کند، گفت: مجلس سه سال پیش اصلاح ارز ترجیحی را با دولت قبل مطرح کرد و اعلام کرد که با جاده ارز ترجیحی هیچ‌گاه به جایی نمی‌رسیم و مسیرمان به ناکجا آباد است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قبل برای حذف این فساد اهتمامی نداشت و اراده‌ای را به خرج نداد اگر آن زمان این اتفاق می‌افتد بسیاری از مشکلات حل می‌شد آن زمان ارز آزاد ۱۰ هزار تومان بود نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومان، اختلاف قیمت کمتری داشت لذا شیب افزایش قیمت‌ها کمتر بود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای غیر اصلاح ارز ترجیحی نداشت، گفت: دولت برای تخصیص ارز ترجیحی به واردات تقریبا با ارز نیمایی که حدود ۲۴ هزار تومان بود، ۲۰ هزار تومان بابت هر یک دلار، اسکناس چاپ می‌کرد، این اقدام دولت موجب افزایش شدید پایه پولی شد.

دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم وارد می‌کرد، یکسری هم گندم را تبدیل به ماکارونی می‌کردند، ماکارونی دوباره صادر می‌شد و ارز ۲۳ هزار تومانی به دولت می‌فروختند.

از طرف دیگر دانه‌های روغنی می‌آورند روغن مایع را از اینجا به کشورهای همسایه صادر می‌کردند و قصه ادامه داشت.

وی بیان کرد: بحث قاچاق بخشی از آن بود اما بخش عمده این بود که این مسیر، مسیری نبود که بتوان تا انتها ادامه داد، ۲۰ میلیارد دلار ضرب در ۲۰ هزار تومان، حدود ۴۰۰۰۰۰ هزار میلیارد تومان باید هرسال مابه‌التفاوت پول ارز را باید بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کرد و این اقدام دولت حجم نقدینگی را حدود ۲۴۰- ۲۵۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش داد که قابل قبول نبود.

دولت چاره‌ای غیر از این نداشت که دیگر این مسیر را ادامه ندهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است

امیرآبادی اظهار کرد: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می‌شود.

پرداخت نقدی یارانه همچنان انجام می‌شود و در ماه‌های آتی اگر موضوع کالابرگ به هر دلیلی پیاده‌سازی نشود، این روش پرداخت نقدی ادامه خواهد داشت.

آقای محمدمهدی سبحانیان گفت: اگر قرار به پرداخت کالابرگ باشد، یارانه‌ها در قالب اعتبار خرید به کارت‌های افراد پرداخت می‌شود که بر اساس آن مردم می‌توانند در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از آن اعتبار خرید استفاده کنند.

در پرداخت نقدی فرد می‌تواند یارانه را برای هر مصرفی از جمله سینما و پارک انجام دهد، اما حاکمیت اعتقاد دارد تا افراد بتوانند با این منابع مایحتاج سفره خودشان را تأمین کنند و به همین جهت از کالابرگ استفاده می‌کند.

به گفته او، آنچه دولت در قانون بودجه توسط مجلس مکلف به انجام شده، پرداخت یارانه‌ها از طریق کالابرگ الکترونیکی است. انجام این کار مستلزم زیرساخت‌های لازم در کل کشور بوده و عملاً انجام فوری آن میسر نبود، در نتیجه تصمیم گرفته شد طی دو ماه نخست سال، پرداخت نقدی صورت بگیرد و به‌محض اینکه زیرساخت‌های لازم آماده شد و سایر ملاحظاتی که می‌تواند موردتوجه قرار گیرد، تصمیم درباره تداوم این شیوه یا اختصاص کالابرگ الکترونیکی اتخاذ خواهد شد.

آقای سبحانیان گفت: هیچ تغییری در مبلغ و افرادی که یارانه دریافت می‌کنند اتفاق نخواهد افتاد. همان افرادی که تا به امروز یارانه دریافت کرده‌اند و کسانی که بر اساس تقاضا، به فهرست یارانه‌بگیران اضافه می‌شوند، مشمول دریافت کالابرگ خواهند شد. عزم دولت این است که کمترین تفاوت و تغییری در شیوه خرید مردم اتفاق بیفتد و رضایت خاطر مردم از این‌ جهت فراهم شود. همچنین تا به امروز هیچ بحثی در هیچ محفلی درباره تغییر یارانه بنزین مطرح نشده است.

اردیبهشت امسال، دولت برای تغییر نحوه پرداخت ارز ترجیحی به کالاهای اساسی تصمیم گرفت تا یارانه پرداختی از واردکننده به مصرف کننده برسد. بنابراین، مبلغ یارانه پرداختی افزایش پیدا کرد.

کالا کارت یا کالابرگ الکترونیکی قرار است نقش همان کوپن دهه ۶۰ را بازی کند. کالابرگ الکترونیکی طرح جدید دولت برای کمک به معیشت مردم است. کالابرگ الکترونیکی مخصوص کالاها و اقلام اساسی است. برای ثبت نام کالابرگ الکترونیکی از سوی دولت سایتی برای ثبت نام معرفی شده است. در ادامه این مطلب تمامی اخبار کالابرگ الکترونیکی را می‌توانید بخوانید.

کالابرگ الکترونیکی یک طرح جدیدی است که برای یاری به وضعیت زندگی و معیشت مردم ایران طراحی شده است. کالابرگ الکترونیکی توسط دولت جدید ترتیب داده شده است. کالابرگ الکترونیکی همانند یارانه نقدی و معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. کالابرگ الکترونیکی برای خرید کالاهای اساسی استفاده می شود. اما با کالابرگ الکترونیکی چه کالاهایی می توان خرید؟

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد.

پایگاه خبری گل کوچیک : به تازگی دولت طرح جدیدی را تصویب کرده است. نام این طرح کالابرگ الکترونیکی نام دارد. کالابرگ الکترونیکی یک یارانه است که محدود به خرید کالاهای اساسی می شود. کالابرگ الکترونیکی به صورت یارانه وارد حساب سرپرستان خانوار می شود. کالابرگ الکترونیکی برای کمک به هزینه معیشتی ایرانیان پرداخت می شود. در ادامه جزئیاتی از کالابرگ الکترونیکی را بخوانید.

رئیس جمهور گفت: دولت برای حفظ آرامش بازار و کمک به معیشت مردم تا زمان عرضه کالابرگ الکترونیکی مبالغی را به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت خواهد کرد.

محمدرضا فرزین پنجشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه یک در مورد دهک‌بندی مردم اظهار داشت: از ۱۰ سال قبل دهک‌بندی شروع شده و قرار بود یارانه‌ به گروه‌های پردرآمد داده نشود اما شناسایی آنها سخت بود.

بهترین روش شناسایی با معیار PIT و نظام مالیاتی شخصی است اما چون در کشور ما این روش مالیاتی وجود ندارد از روش پراکسی مینتکس استفاده شده است.

وی افزود: سامانه رفاهی چهار روش برای شناسایی افراد در نظر گرفته شده یکی درآمد ثابت افراد که یا حقوق‌بگیر دولت یا حقوق‌بگیر تأمین اجتماعی هستند، دوم ارزش خودرو، سوم میزان خرید از سیستم شاپرکی و چهار حساب بانکی افراد است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: جمعیت کشور طبق آمار ۸۵.۳ میلیون نفر هستند که از این تعداد ۷۸ میلیون نفر یارانه ماهانه و معیشتی دریافت می‌کنند و دهک دهم پردرآمدی شناسایی شده و حذف شدند و ۹ دهک دریافت می‌کنند.

به گفته فرزین، در حال حاضر ۷۲ میلیون نفر کمک معیشتی جدید دریافت کردند که اگر می‌خواستم به ۹ دهک کامل بدهیم حدود ۷۶ تا ۷۷ میلیون می‌شد.

وی افزود: هر یک از شاخص‌های درآمدی برای دهک‌بندی وزن خاصی دارند و باید مردم به سامانه مراجعه کنند و آخرین به‌روزرسانی سامانه وزارت رفاه در اردیبهشت سال جاری بوده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: منطق‌ پراکسی مینتکس می‌گوید باید شاخص‌های مختلف دارای وزن مختلف باشند و تنها درآمد افراد ملاک نیست بلکه میزان درآمد افراد طی پنج سال گذشته بررسی می‌شود.
فرزین این را هم اضافه کرد: از ۸۵ میلیون ایرانی اطلاعات ۷۸ میلیون نفر که متقاضی یارانه بوده‌اند را داریم و برای دیگر افراد اطلاعات خانوار آنها را نداریم. ۶۴ میلیون نفر هم یارانه معیشتی دریافت می‌کردند و ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ماهانه می‌گرفتند که اکنون همه این یارانه‌ها یک کاسه شده و به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: براساس اعلام دولت دهک دهم پردرآمدی حذف شده است و برای سه دهک پایین درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار و برای ۶ دهک بقیه ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی پرداخت می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در مورد اینکه اگر کالابرگ الکترونیکی داده شود آیا یارانه حذف می‌شود، عنوان کرد: بستگی دارد که چقدر کالا مشمول کالابرگ الکترونیکی شود.

سامانه اول در مورد نان خواهد بود که دولت دنبال راه‌اندازی آن است و اگر به درستی اجرا شود بخشی از منابع برای نان اختصاص می‌یابد.

فرزین در مورد اینکه آیا کمک معیشتی ثابت می‌ماند، اظهار داشت: آنچه دولت در سال ۹۷ برای ارز ترجیحی شروع کرد تشخیص داد که در ابتدای زنجیره ارز یارانه‌دار برای واردات نهاده اختصاص دهد ولی این طرح از اول به صورت یک نوزاد مرده متولد شد، هم نظام توزیع ارز به نقطه هدف نرسید و هم باعث ایجاد رانت شد. بعد از آن نشان داده شد قیمت کالاها افزایش یافته و در سیستم توزیع هم دچار مشکل است.

وی افزود: دولت قبل به تدریج کالاها را از شمول ارز ترجیحی حذف کرد اما در طی این سال‌ها ۷۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت شد که ۵۰ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی اختصاص یافت.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ادامه داد: دولت در حال حاضر دنبال حذف نیست بلکه نوع پرداخت را تغییر می‌دهد.

سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار یارانه ارز برای کالاهای اساسی و دارو داده شد. اگر دلار سامانه نیما را در نظر بگیریم برای هر دلار ۲۰ هزار تومان تفاوت قیمت با نرخ ترجیحی وجود دارد. اگر دولت بخواهد این رقم یارانه ارز به هدف برسد باید مستقیم به خانوار داده شود.

فرزین گفت: تفاوت نرخ نیمایی ارز و نرخ ترجیحی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود. دولت نمی‌خواهند آن را حذف کند بلکه روش پرداخت را از حلقه اول به حلقه آخر یعنی مصرف‌کننده می‌پردازد.

وی افزود: طبق گزارش مرکز آمار در سال گذشته دهک اول در مناطق شهری ۲۳ میلیون تومان مجموعه هزینه سالانه داشت که اگر براساس یارانه پرداخت شده حساب کنیم مبلغ یارانه ۴۰ درصد هزینه آنها را پوشش می‌داد. یارانه قرار است ضریب جینی را کاهش دهد و به دهک‌های کم درآمد بیشتر برسد.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی عنوان کرد: اگر تورم ۴۰ درصد را در نظر بگیریم مجموع هزینه‌ خانوار روستایی در سال ۱۲ میلیون تومان است که یارانه آنها ۶۰ درصد هزینه خانوار را جبران می‌کند و دهک‌های پایین از یارانه‌ها بهره‌مندی بیشتری خواهند داشت.

فرزین در مورد اینکه کمک معیشتی چقدر تورم ایجاد می‌کند، اظهار داشت: در روستاها ۶۰ درصد هزینه خانوار را کمک معیشتی تشکیل می‌دهد و قرار نیست یک طرح کل مسائل کشور را حل کند.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، وی در مورد منابع کمک معیشتی گفت: براساس قانون بودجه مبلغ یارانه مشخص شده است و برای سال‌های آینده باید در قانون بودجه مشخص شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در مورد اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها عنوان کرد: چهار مرکز پژوهشی شامل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، مرکز آمار و مؤسسه پژوهش برنامه‌ریزی اعلام کرده‌اند اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها زیر ۱۰ درصد خواهد بود، برخی گفته‌اند ۷.۸درصد و برخی ۸.۱ درصد اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط