۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷

حقوق کارگران سال۱۴۰۲ | آخرین خبر از افزایش حقوق کارگران سال ۱۴۰۲، تنها بین ۲۰ تا ۲۴ درصد!/ دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ اعلام شد؟ + مبلغ حقوق کارگران در سال جدید چقدر شد؟

حقوق کارگران سال۱۴۰۲ | ادعای افزایش حداقل حقوق سال ۱۴۰۲، تنها بین ۲۰ تا ۲۴ درصد!/ دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ اعلام شد؟ + مبلغ حقوق کارگران در سال جدید چقدر شد؟

حقوق کارگران سال۱۴۰۲

حقوق کارگران سال۱۴۰۲ | ادعای افزایش حداقل حقوق سال ۱۴۰۲، تنها بین ۲۰ تا ۲۴ درصد!/ دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ اعلام شد؟ + مبلغ حقوق کارگران در سال جدید چقدر شد؟

آخرین خبر از افزایش حقوق کارگران

با توجه به حداقل دستمزد ۵.۷ میلیونی امسال، بر اساس ادعای خبرنگار صداوسیما، حداقل دستمزد حقوق کارگران سال۱۴۰۲  سال آینده حدود ۷ میلیون تومان خواهد شد.

ماراتون تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ هنوز ادامه دارد.

جلسه تعیین دستمزد سال ۱۴۰۲ که از صبح امروز در محل وزارت کار آغاز شده است هنوز به اتمام نرسیده و پیگیری خبرنگار حاضر در محل جلسه حاکی از آن است که احتمالاً این جلسه تا پاسی از شب به طول انجامد.

بر اساس تصمیم شورای عالی کار، حداقل حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱ یعنی همین سالی که پشت سر گذاشتیم،  ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که حداقل دستمزد ماهانه از ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان رسید. این در حالی است که حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار تومان به ۱۳۹ هزار تومان رسید. اما این مبلغ برای سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ کارمندان با چند درصد افزایش حقوق در سال جدید مواجه می‌شوند؟

حقوق کارگران سال۱۴۰۲

گزارش‌ها حاکی از آن است که امروز جلسه شورای عالی کار با حضور وزیر کار و شرکای اجتماعی در رابطه با مزد ۱۴۰۲ آغاز شده است.

از درون این جلسه که از ساعت ۹ و نیم صبح آغاز شده، هنوز خبری بیرون نیامده است؛ اما برخی احتمال می‌دهند که امروز رقم نهایی دستمزد مشخص شود. اگرچه تا امروز نمایندگان کارگری با کارفرمایان و دولت بر سر سبد معیشت به توافق نرسیده‌اند.

آن‌طور که در گزارش‌ها دیده می‌شود، اختلاف ۵ میلیون تومانی میان سبد معیشتی کارگران و دولت و کارفرمایان وجود دارد.

آخرین رقم از سبد معیشت که از سوی کمیته مزد اعلام شد، رقم ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود که کارگران این رقم را قبول نداشتند و رقم پیشنهادی خود برای کمیته مزد را ۱۷ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان اعلام کرده بودند.

در حالی حاضر بیش از ۱۴.۵ میلیون کارگر، امروز منتظر مصوبه شورای عالی کار برای افزایش مزد سال آینده خود هستند.

پیش از این، سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: خوشبختانه هم کمیته تعیین مصادیق حداقل حقوق و دستمزد حقوق کارگران سال۱۴۰۲ جلسات مختلفی برگزار کردند و هم شورای عالی کار. چند مبحث است که به کارگروه‌های تخصصی واگذار شد. کارگروه‌ها تا پایان هفته جلساتشان را برگزار می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرده بود که تا اوایل هفته آینده حداقل حقوق و دستمزد کارگران مشخص شود.

مرتضوی خاطرنشان کرده بود: تاکید ما بر این است تا تبعیضی قائل نشویم و تفاوتی بین کارمندان و کارگران در شرایط مساوی ایجاد نشود.

حقوق و مزایا سال ۱۴۰۲

طبق اظهارات زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. بر اساس مصوبه‌ی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، حداقل حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲ حقوق بگیران معادل ۱.۲ برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال ۱۴۰۱ موضوع جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال امتیازات جز یک قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود.

به این ترتیب، حداقل حقوق در سال ۱۴۰۲ هفت میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که سقف دریافتی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر ۵۵ میلیون تومان خواهد بود و پرداختِ مازاد این مبلغ به کارکنان لشگری و کشوری ممنوع است.

جدول زیر را بر اساس بیست درصد اعلام شده آماده شده است:

ردیف شرح ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ درصد افزایش
۱ حداقل دستمزد روزانه ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۶۷۱,۹۰۰ ۲۰
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۵۰,۱۵۷,۰۰۰ ۲۰
۳ حق مسکن ماهیانه ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۷,۸۰۰,۰۰۰ ۲۰
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۱۰,۲۰۰,۰۰۰ ۲۰
۵ حق اولاد برای فرزند ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۰۱۵,۷۰۰ ۲۰
۶ حق سنوات ماهیانه (شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار) ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۵۲۰,۰۰۰ ۲۰
۷ مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ۶۸,۱۵۷,۰۰۰ ۲۰
۸ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ۷۵,۶۹۲,۷۰۰ ۲۰
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ۸۰,۷۰۸,۴۰۰ ۲۰
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل ۳/۳ نفری ۶۴,۳۳۱,۱۷۵ ۷۷,۱۹۷,۴۱۰ ۲۰
  • جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۲ (اعداد به ریال است)
  • مطابق ماده ۴١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

خبر مورخ ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱

رقم سبد معیشت سال ۱۴۰۲ کارگران ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان است

رقم سبد معیشت ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان است نه ۱۳ میلیون و ۹۰۰

علی خدایی نماینده کارگران: گروه کارفرمایی و دولت در تعیین رقم دستمزد هم نظر هستند.

اگر یکشنبه توافقی صورت نگیرد، احتمال دارد رای گیری شود که طبیعتا در این صورت رای با نفع آنها خواهد بود.

هر عددی که در رسانه ها مطرح می شود آن را تایید نمی کنیم.

سبد معیشت ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان اعلام شد، رقمی که در رسانه ها مطرح شد اشتباه است، البته پیشنهاد واقعی ما ۱۴ میلیون و ۵۰۰ بود

خبر مورخ ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۱

آخرین نشست شورای عالی کار در محل ستاد وزارتخانه کار در ارتباط حقوق کارگران سال۱۴۰۲، تعاون و رفاه اجتماعی بدون نتیجه پایان یافت.

صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) بامداد روز شنبه ۲۶ اسفندماه در جمع اصحاب رسانه اعلام کرد: جلسه نهایی برای تعیین حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار در روز یکشنبه بعد از ظهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این نشست به نقاط اشتراک دیدگاه زیادی برای تعیین جدول حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ بین گروه نمایندگان کارگری و کارفرمایی به‌عنوان شرکای اجتماعی عضو شورای عالی کار رسیدیم که به دلیل وجود برخی نقاط اختلاف دیدگاه قرار شد با حل این نقاط جلسه نهایی برای تصویب حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ را در روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه داشته باشیم.

در ساعات نزدیک به بامداد روز شنبه وزرای صمت و اقتصاد و دارایی نیز به جمع مذاکره کنندگان پیوستند اما این نشست که از ساعت ۹ صبح آغاز شده بود، پس از ۱۶ ساعت مذاکره فشرده بی‌‌نتیجه پایان یافت.

به محض تعیین حداقل دستمزد، می‌توانید جداول تفصیلی حداقل حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ را در این صفحه مطالعه نمایید.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس، میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیز مانند کارمندان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

بنابراین و با توجه به حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ که ۵ میلیون تومان تعیین شده بود، با در نظر گرفتن ۲۰ درصد افزایش حقوق، یک میلیون تومان افزایش خواهد داشت و حداقل حقوق بازنشستگان به ۶ میلیون تومان می‌رسد.

افزایش حقوق شامل چه کسانی می‌شود؟

طبق قانون، افزایش حقوق شامل تمام افراد استخدام شده در سازمان‌هایی که طبق قانون کار فعالیت می‌کنند، می‌شود. به این ترتیب، افزایش حقوق شامل افراد شاغل در سازمان‌های زیر می‌شود:

  • دستگاه‌های اجرایی
  • نیروهای مسلح
  • وزارت اطلاعات
  • سازمان انرژی اتمی
  • کارکنان کشوری و لشگری
  • اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها
  • مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی
  • قضات

همچنین برای کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص)، والدین شهدا و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صدق می‌کند.

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط