به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بیست و پنجم رجب المرجب:شهادت امام کاظم علیه السلام
به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام دو نکته از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان را یادآوری میکنیم:
-
نحوه شاگردپروری امام کاظم علیه السلام
یکی از جوانب شخصیتی امام کاظم علیه السلام که تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته، شاگردپروری و تربیت دانشمندان اسلامی توسط ایشان است. عصر ایشان مصادف بود با گسترش آرا و مکاتب گوناگون فکری و در این میان لازم بود مکتب تشیّع همانند زمان امام صادقعلیه السلام، پویایی و تحرک خویش را برای مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی حفظ کند.
امام کاظم علیه السلام هم شخصاً وارد بحث با مخالفین میشدند و هم اصحاب خویش را تشویق و تربیت میکردند تا نظرات اهلبیت( را میان مردم منتشر کنند.

-
هشام بن حکم؛ اسطوره مناظره
یکی از قویترین و برجستهترین شاگردان تربیت یافته در مکتب اهلبیت( در عرصه کلام و عقاید استدلالی، «هشام بن حکم» میباشد. وی در بین دانشمندان فرَق مختلف اسلامی در زمان خود، مشهور به فضل و دانش و تخصص در علوم عقلی و نقلی و چیرهدستی در مناظره و مجادله بود، به طوری که از مناظره با وی بیمناک بودند. ابوالهزیل، یکی از علمای متبحر و پرآوازه معتزلی که در فن مجادلات کلامی کمتر کسی یارای برابری با وی را داشت، از هیچ کس جز هشام بن حکم در بحث و جدال و مناظره بیم نداشت.[۱]
هشام یکی از افسران ارشد علمی مکتب امام صادق و کاظم’ بود. طبرسی) در «اعلام الوری» در روایتی مفصل، از مناظره اصحاب امام با یک مرد شامی، چنین نقل میکند:
روزی در مکه هشام بن حکم خدمت امام صادقعلیه السلام شرفیاب شد، در حالی که فضلا و دانشمندان بهنام شیعه از قبیل: حمران اعین شیبانی، محمد بن نعمان، هشام بن سالم و قیس ماصر در مجلس شرف حضور داشتند. با اینکه همگان از نظر سن از او بزرگتر بودند؛ اما حضرت او را مقدم بر همه فرموده، در صدر مجلس و بالاتر از همه نشانید. این تفضیل بر آنان گران آمد. وقتی امام از چهرههای حاضرین ملتفت این مطلب شدند، فرمودند: «هَذَا نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ یَدِه؛[۲] این (جوان) با دل و زبان و دست (با تمام وجود) ما را یاری میکند.»
[۱]. تاریخ علم کلام، شبلی نعمانی، تهران، انتشارات اساطیر، ص ۳۱.
[۲]. بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق، ج ۱۰، ص۲۹۵.
انتهای پیام/*