۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰

از شایعه تا واقعیت کارت یارانه نان/ نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب برای خرید یارانه‌ای نان نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، از دی ماه سال گذشته به دنبال اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اخباری پیرامون توزیع بن کارت خرید نان به جای یارانه در رسانه‌ها منتشر شد. خبر‌هایی که سبب نگ...

از شایعه تا واقعیت کارت یارانه نان/ نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب برای خرید یارانه‌ای نان نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency، از دی ماه سال گذشته به دنبال اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اخباری پیرامون توزیع بن کارت خرید نان به جای یارانه در رسانه‌ها منتشر شد. خبر‌هایی که سبب نگرانی‌های بیشتر مردم آن هم در این وضعیت نابسامان اقتصادی شد. خبری که تا چند روز پیش از جزئیات نحوه اجرای آن اطلاع دقیقی در دست نبود تا اینکه روز گذشته تصاویری از کارت های یارانه ای منتشر شد که به گفته جراید خرید نان با یارانه تنها توسط این کارت ها صورت می‌گیرد و مبالغ متعددی هم بابت میزان یارانه نان به ازای هر فرد مطرح شد، به نحوی که اردکانی نماینده مردم یزد در مجلس گفت: یارانه نان حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود. همچنین پیش از این هم اعلام شد که یارانه نان به ازای هر کد ملی پرداخت می‌شود. امروز مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صدور کارت یارانه نان، شایعه پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب است.

در این اطلاعیه آمده است: رسانه‌های معاند از روز گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده اند.

سازوکار پرداخت یارانه نان چگونه است؟ آیا کارت جدیدی با عنوان کارت نان توزیع می‌شود؟

اردکانی در پاسخ به این سوال گفته «گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود. به این شکل که شما نان که می‌خرید و از طریق دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می‌کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می‌شود و مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می‌کنند و به صورت آزاد محاسبه می‌شود. البته همه این‌ها فعلا در حد حرف و طراحی‌ست و چیز عملیاتی اعلام نشده است.»
همچنین پیش از این هم اعلام شد که یارانه نان به ازای هر کد ملی پرداخت می‌شود. البته این خبر به این معنا نیست که خرید نان با کارت ملی انجام می‌شود. بلکه مساله این است که به یارانه نان به هر کد ملی اختصاص پیدا می‌کند. یا به عبارتی یارانه نان شامل حال همه افراد می‌شود.

واکنش سازمان برنامه و بودجه به حذف یارانه نان

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورگفت: با توزیع بن‌کارت، یارانه نان به نانوا پرداخت می‌شود و افراد نان را به همان قیمت قبل خریداری می‌کنند. به‌گفته او، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز در حال آماده‌سازی زیرساخت اجرای این طرح هستند. او افزود: فعلا بحث حذف ارز ترجیحی نهاده‌ها مطرح است و موضوع حذف ارز تخصیصی به گندم و دارو برای مرحله دوم قرار داده شده است.

مخبر: یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شوند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شوند، گفت: برای نان سنتی، یارانه‌ای در نظر گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود و برای کالا‌های اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود. اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالا‌ها را پرداخت می‌کنند، اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، آرامش آن‌ها را تأمین می‌کند.
وی ادامه داد: این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد و در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته شده است.

واکنش توئیتری خاندوزی به پرداخت یارانه نان

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حساب کاربری خود نوشت:

‏”وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی ‎یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص «نان سنتی» را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود:

۱. قیمت نان افزایش نمی‌یابد.

۲. تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود.

۳. به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود. ”

وزارت کشور صدور بن کارت خرید نان را تکذیب کرد

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صدور کارت یارانه نان، شایعه پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب است.
در این اطلاعیه آمده است: رسانه‌های معاند از روز گذشته با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده اند.
نماینده قم خطاب به رئیسی: وقتی با مردم حرف نمی‌زنید به دروغ همچون چیزی تحویل افکار عمومی می‌دهند
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس نوشت:

وقتی با مردم حرف نمی‌زنید به دروغ همچون چیزی تحویل افکار عمومی می‌دهند

آیا برنامه دولت این هسته مردم باید با نان لواش یا سنگک یا بربری یا تافتون بخورند؟

حاج آقا رئیسی باز با مردم حرف_بزن مردم شما را قبول دارند.

نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب برای خرید یارانه‌ای نان نیست

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به آخرین اقدامات برای پرداخت یارانه نان به مردم، اظهار کرد: با توجه به اینکه در خصوص اختصاص یارانه در نقطه خرید به مردم نیازمندی مطرح شده است با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط، سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها زیرساختی را طراحی کردیم.

وی افزود: این زیرساخت اینگونه طراحی شده که هنگامی که خرید به حالت عادی انجام شود، هیچ تفاوتی در نحوه پرداخت حاصل نمی‌شود، اما اگر آن خرید متعلق به کالا‌های اساسی مشمول یارانه باشد، تراکنش در مرکز وارد سوییچی می‌شود و این کنترل بر روی پرداخت انجام می‌شود که آیا خرید مذکور متعلق به شخصی است که یارانه دارد یا خیر. در صورتی که فرد مشمول یارانه باشد، بخشی از هزینه از حساب فعلی شخص و بخش دیگر از حساب یارانه‌ای که برای این کار اختصاص داده شده است؛ کسر می‌شود.

شاید برای خیلی‌ها این سوال به وجود بیاید اکنون که یارانه به آرد‌های فروخته‌شده به نانوایی‌ها تعلق می‌گیرد و ما با خیال راحت می‌رویم نانمان را می‌خریم، پس دیگر چه ضرورتی برای تغییر شیوه اختصاص یارانه وجود دارد؟ اما باید بدانید با این کار چند اتفاق رقم می‌خورد.

قاچاق معکوس

اولین موضوع این است که با توجه به گران‌شدن قیمت گندم اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد زیاد می‌شود و در نتیجه شاهد قاچاق معکوس آرد و نان خواهیم بود. همچنین به گفته نایب‌رئیس انجمن علوم و فنون غلات، با تبدیل یارانه فعلی به یارانه نقدی از قاچاق آرد جلوگیری می‌شود و مصرف آرد از ۱۰ میلیون تن به هفت میلیون تن در سال کاهش می‌یابد که باعث کاهش وابستگی کشور به خارج می‌شود.

تبدیل‌شدن به خوراک دام

همچنین ارزان‌بودن نان نسبت به آرد آزاد باعث شد در سال گذشته شاهد تبدیل نان به خوراک دام شویم، چون برخی دامداران به جای خرید نهاده‌های دامی اقدام به خرید نان برای خوراک دام می‌کردند.

بالابودن ضایعات

متوسط ضایعات نان در ایران ۳۰ درصد اعلام شده که در برخی استان‌ها به بیش از ۷۰ درصد هم می‌رسد. نایب‌رئیس انجمن علوم و فنون غلات معتقد است وجود یارانه و ارزان‌بودن نان مهم‌ترین علت ضایعات آن است و اگر یارانه نان حذف شود شاهد کاهش قابل توجه ضایعات و جلوگیری از قاچاق آرد خواهیم بود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط