• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 February - 2023

جدیدترین اخبار

وزش باد شدید در برخی نقاط کشور آهنگ بی کلام دهه فجر + دانلود / نماهنگ دهه فجر + دانلود فال ابجد فردا 13 بهمن 1401 / فال ابجد امروز + تفسیر/ سعی کنید در زندگی از انرژی های منفی دوری کنید فال روزانه فردا پنج شنبه 13 بهمن 1401 + فال روزانه نمناک /اجازه دهید قبل از اینکه دهان تان را برای شکوه و شکایت بگشایید، احساسات تان خود به خود ناپدید شوند هشدار تهدیدآمیز ایران به آمریکا آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان از زبان رئیسی+ فیلم(12 بهمن) خبر بد آموزش و پرورش از رتبه بندی معلمان/ زمان قطعی احتساب رتبه بندی معلمان جنجالی شد خبر بد یک استقلالی برای ساپینتو! مهدی رحمتی به یحیی در نشست خبری چه گفت؟ گزینه میزبانی فینال جام حذفی در انتظار افتتاح! مهاجم پرسپولیسی به خواسته اش رسید/ پرسپولیس عقب نشینی کرد تصمیم عجیب ساپینتو درباره ستاره استقلال مهدی طارمی هم سیاسی شد؟ رستمی: امیدوارم به استقلال گل بزنم لطف بزرگ فرهاد مجیدی در حق استقلال! کامنت کنعانی برای کی‌روش به قطر هم رسید! تصمیم سرنوشت ساز یحیی گل محمدی برای مهاجم برزیلی رفع ابهام بزرگ استقلال برای جذب بازیکن خارجی کنعانی زادگان به دردسر افتاد/ کامنت جنجالی گران تمام شد مهاجم برزیلی پرسپوليس تست پزشکی می‌دهد

ائمه اطهار تجسم عینی صراط مستقیم هستند

  • کد خبر : 24324
  • 18 فروردین 1400 - 4:39
ائمه اطهار تجسم عینی صراط مستقیم هستند

ائمه اطهار تجسم عینی صراط مستقیم هستند استاد خارج سطح حوزه با بیان اینکه ائمه تجسم عینی صراط مستقیم هستند، گفت: طبق صریح روایات؛ ائمه بر صراط مستقیم هستند، این نشان‌دهنده آن است که شأن ائمه معصومین(ع) نسبت به انبیاء بالاتر است. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، در ادامه مباحث تفسیری بررسی […]

ائمه اطهار تجسم عینی صراط مستقیم هستند

ائمه اطهار تجسم عینی صراط مستقیم هستند

استاد خارج سطح حوزه با بیان اینکه ائمه تجسم عینی صراط مستقیم هستند، گفت: طبق صریح روایات؛ ائمه بر صراط مستقیم هستند، این نشان‌دهنده آن است که شأن ائمه معصومین(ع) نسبت به انبیاء بالاتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، در ادامه مباحث تفسیری بررسی روایات ذیل آیه «اهدنا الصراط المستقیم؛ چگونگی حمل آیات بر اهل بیت (ع)» گفت: امام رضا (ع) فرمودند که اهدنا الصراط المستقیم؛ یعنی اینکه خدایا ما را به دین خودت ارشاد فرما؛ اینکه حقیقتاً و نه به حرف، معتصم به حبل الهی باشیم و ازدیاد معرفت و اسرار را بخواهیم.

وی افزود: در مجمع البیان هم روایتی از پیامبر نقل شده است که «منً علی بفاتحة الکتاب…؛ و در ادامه صراط را راه انبیا معرفی کرده است؛ در تفسیر علی بن ابراهیم هم از امام صادق (ع) آمده صراط مستقیم، طریق و معرفت امام و قرآن است، زیرا بالاترین تجلی خداوند در قرآن است که ما به حقیقت آن دست نمی‌یابیم، بنابراین اگر بگوییم ما را به این قرآن هدایت کن، در بعد معرفتی و اسرار، جای زیادی دارد.

نصیری اظهار کرد: مشکل تفسیر علی بن ابراهیم و برخی تفاسیر شیعه این است که همه چیز را به اهل بیت (ع) نسبت می‌دهند که جای بحث دارد؛ مثلاً در ذیل آیه ۳۶ توبه «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ» گفته که مراد از شهر، ائمه (ع) هستند که دلیل متقنی برای آن نداریم. معنای ظاهری آیه کاملاً روشن است و در معنای باطنی هم باید میان ظاهر و باطن، رابطه وجود داشته باشد.

استاد خارج سطح حوزه علمیه اضافه کرد: در آیه ۳۰ ملک «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ» کاملاً پیداست که ماء معین امام است؛ یعنی رابطه باطن و ظاهر آشکار است، ولی میان ماه با ائمه ارتباطی وجود ندارد؛ یا در ذیل آیه ۱۶ نحل «وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ» این ارتباط وجود دارد، زیرا نقش ستاره، هدایت است، ولی در آن آیه مورد بحث به نظر می‌آید این رابطه روشن نیست.

نصیری اظهار کرد: قاعده در تفسیر این است که وقتی سخن از تفسیر باطنی می‌کنیم، باید با تفسیر ظاهری رابطه داشته باشد، ولی روایات علی بن ابراهیم نوعاً منبع معتبری نیست و سند ندارد، بنابراین صرفاً می‌توانیم از طریق متن به برداشتی دست یابیم.

وی اضافه کرد: روایت دیگری هم نقل شده که «والله نحن صراط المستقیم» که مرحله بالاتری از این است که گفته شود ائمه بر صراط مستقیم هستند، لذا می‌تواند نشان‌دهنده شأن بالاتر ائمه نسبت به انبیا باشد؛ یعنی اگر طبق آیه «إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ …» خدا بر صراط مستقیم است، ائمه تجسم صراط هستند، همچنین گویا خداوند در این آیه این معنا را هم در نظر داشته است که اگر ما از خدا صراط می‌خواهیم، باید تجسد عینی آن هم وجود خارجی داشته باشد.

نصیری تصریح کرد: مثلاً یک کمپانی خودرو می‌گوید من برای ده سال دیگر می‌خواهم ماشینی با این ویژگی‌ها تولید کنم، این آرمان است؛ کارخانه ایده را به مهندس می‌دهد تا طراحی و به مرحله اجرا و مدل برسد و مهندس طراح باید ثابت کند که این مدل و طرح قابلیت تولید دارد تا به تولید انبوه برسد. خداوند هم دقیقاً این مراحل را طی کرده است؛ یعنی ایده‌پردازی همان خلیفه قراردادن آدم است؛ طراحی در کتب آسمانی شده است و مدل آن انبیا هستند.

استاد خارج سطح حوزه علمیه اظهار کرد: تفاوت در مدل الهی و بشری در این است که در تولید اتومبیل و کالاهای دیگر، ما با ابزاری سر و کار داریم که مختار نیستند، اما انسان موجودی مختار آفریده شده است.

مهر

لینک کوتاه : https://andishemoaser.ir/?p=24324

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.

اندیشه معاصر در سامانه رسانه جامع