۰۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸

نظارت مجلس به صورت همه جانبه بر اجرای مفاد سند راهبردی ایران و چین

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در توضیح نشست عصر سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: سند راهبردی همکاری بین ایران و چین در جلسه امروز با حضور کارشناسان در این حوزه بررسی شد و ۹ نفر از نمایندگان در این خصوص اظهارنظر کردند. آقای د...

نظارت مجلس به صورت همه جانبه بر اجرای مفاد سند راهبردی ایران و چین

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در توضیح نشست عصر سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه فراکسیون انقلاب اسلامی، گفت: سند راهبردی همکاری بین ایران و چین در جلسه امروز با حضور کارشناسان در این حوزه بررسی شد و ۹ نفر از نمایندگان در این خصوص اظهارنظر کردند. آقای دکتر صفری سفیر سابق ایران در چین نیز در این نشست شرکت کرد و به تبیین موضوعات مرتبط با این سند را پرداخت همچنین به برخی سوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ داد. مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این جلسه بخشی از ابعاد سند راهبردی ایران و چین را توضیح داد.

کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون انقلاب اسلامی موضوعات سند ایران و چین را پیگیری می‌کنند

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی افزود: در نهایت با توجه اهمیت مسئله در ابعاد مختلف قرار شد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی موضوعات مرتبط با سند راهبردی و همکاری بین ایران و چین را پیگیری کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعاتی که در این نشست عنوان شد، اظهار کرد: چینی‌ها در دهه‌های قبل تمایلی به انعقاد تفاهم نامه همکاری با جمهوری اسلامی ایران نداشتند اما توانمندی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل بستر انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌ای را فراهم کرده است. چینی‌ها نزدیک به نیمی از انرژی و نفت خود را از منطقه تامین می‌کنند،۶ میلیون بشکه نفت هر روز از تنگه هرمز عبور می‌کند که به چین صادر می‌شود بنابراین نقش ایران در این شرایط برای چین دارای اهمیت بسیار است.

محرمانگی سند راهبردی ایران و چین موضوعی مرسوم است

وی یادآور شد: این موضوع به حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران نیز کمک می‌کند و موجبات رشد اقتصادی و همکاری با سایر کشورها را فراهم می‌کند. موضوع محرمانگی این سند نیز در این جلسه عنوان شد، موضوعی که موجب تخریب بسیار سند ایران و چین از سوی شبکه‌های خارجی شده است، در حقیقت محرمانه بودند این نوع سندهای همکاری موضوع مرسومی است. چین حدود ۸۰ سند مشابه با کشورهای مختلف دارد که هیچ کدام را منتشر نکرده است.

میرتاج الدینی تصریح کرد: با این سند همکاری نگاه یک طرفه برخی گروه‌های داخلی به غرب شکسته می‌شود و نگاه به بلوک شرق وسیعتر خواهد شد، همچنین اعتماد همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای بلوک شرق افزایش پیدا خواهد کرد. پیش از این نگاه بلوک شرق به ایران اینگونه بود که جمهوری اسلامی دنبال قراردادهای موقت با کشورهای بلوک شرق است لذا امضای این سند راهبردی همکاری های ایران و چین پایدار می‌کند.

صحنه اقتصاد ایران به موجب سند راهبردی ایران و چین رقابتی خواهد شد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: روابط آمریکا با دیگر کشورها سلطه جویانه و براندازانه است اما کشورهای بلوک شرق قائل به همکاری پایاپای و مبتنی بر احترام متقابل هستند و با این سند صحنه اقتصاد کشور رقابتی خواهد شد. از سوی دیگر این سند نقشه راه بین دو کشور است و الزام آور و تعهد آور نیست. همه موضوعات عمرانی، فرهنگی، زیرساختی و مرتبط با IT، حمل و نقل و غیره در این سند همکاری دیده شده است.

وی یادآور شد: یکی از موارد مهم که موجب اشتغال زایی و سرمایه‌گذاری کشور ما خواهد شد، موضوع خطوط ریلی است که در سند همکاری با چین مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد خط ترانزیتی از مرزهای شرق کشور تا مشهد و تهران و تبریز و در نهایت تا مرز ترکیه و اتصال به اروپا می‌تواند ثمرات خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد و در این سند همکاری زمینه برای انجام چنین پروژه‌های بزرگ فراهم شده است و ما باید دنبال خطوط نسل جدید ریلی باشیم.

تمام شرکت‌های دولتی چینی می‌توانند امکان همکاری اقتصادی با ایران را پیدا کردند

میرتاج الدینی با بیان اینکه ۹۵ درصد از اقتصاد چین دولتی است، گفت: سند راهبردی بین دولت‌ ایران و چین امضا شده است لذا تمام شرکت‌های دولتی چینی می‌توانند وارد قراردادهای اقتصادی و همکاری های مشترک با ما شوند. یکی از تاکتیک های آمریکا به عقب انداختن پروژه‌های مهم و بزرگ ما بود، ایران به موجب این سند همکاری این نوع وقت کشی‌ها و دست اندازی‌ها را از بین می‌برد.

سند راهبردی ایران و چین تحریم‌های نفتی آمریکا را خنثی می‌کند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: تحریم‌های نفتی یکی از اهرم‌های است که آمریکا و غربی‌ها علیه ما استفاده کردند اما ما به موجب تفاهم نامه پایدار ۲۵ ساله با چین می‌توانیم نفت کشور را بات قیمت روز صادر کنیم لذا این اقدام موجب خنثی سای تحریم‌ها می‌شود.

هیچ کدام از مناطق آزاد و تجاری ایران به چین واگذار نمی‌شود

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی یادآور شد: در ادامه جلسه به شایعاتی که پیرامون این سند همکاری مطرح شده، پرداختیم. مردم باید بدانند که به موجب این سند هیچ کدم از مناطق آزاد و تجاری ما به چین واگذار نمی شود یا اجاره داده نمی‌شود همچنین قرار نیست چینی‌ها نیروهای کار خود را وارد کشور ما کنند. در این سند انحصار یا اجاره مناطق نیامده است در واقع فرصت برای احیا ظرفیت‌های اقتصادی و خلق ثروت و مقابله با فقر را خواهیم داشت و روزانه درآمدهایی برای ما ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: مجلس با نظارت بیشتر بر تحقق و اجرای سند به ویژه هنگام انعقاد قراردادهای ذیل سند موجبات تامین منافع کشور را فراهم می‌کند. این سند مفید برای حفظ منافع کشور باید باشد و نباید به سندی تبدیل شود که موجب نگرانی مردم شود. مجلس همه جانبه بر آن نظارت خواهد کرد تا در جهت منافع کشور از این سند استفاده شود.

افکار

مطالب مرتبط

آخرین اخبار