۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶

آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان در ۶ بهمن به روایت توئیت وزیر آموزش و پرورش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزیر آموزش‌وپرورش گفت: سامانه رتبه‌بندی معلمان در حال حاضر به صورت آزمایشی زیر بار رفته و از بعداز ظهر چهارشنبه ۲۶ مرداد برای فرهنگیان آماده بارگذاری است. تا اجرای فرایند تعیین رتبه، قرار شد سازما...

رتبه بندی معلمان- ردیف امتیاز دهی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، وزیر آموزش‌وپرورش گفت: سامانه رتبه‌بندی معلمان در حال حاضر به صورت آزمایشی زیر بار رفته و از بعداز ظهر چهارشنبه ۲۶ مرداد برای فرهنگیان آماده بارگذاری است. تا اجرای فرایند تعیین رتبه، قرار شد سازمان برنامه‌وبودجه بخشی از اعتبار طرح را علی‌الحساب در اختیار فرهنگیان قرار دهد.

پرداخت مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان از امشب | خبر خوش درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان
۱- مبلغ علی‌الحساب محاسبه شده بابت ۱۱ ماه (مهر ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۱) و به میزان ۵۰ درصد

وام قرض الحسنه فوری۱۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان | وام قرض الحسنه فوری بدون ضامن و با سود ۴ درصد
۲- مبلغ ماهیانه افزایش ناشی از برقراری فوق‌العاده رتبه‌بندی در صورت قرارگیری فرد در هر یک از رتبه‌ها (آموزشیار معلم/ مربی معلم/ استادیار معلم/ دانشیار معلم/ استاد معلم)

آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان یکشنبه ۱۲ تیرماه از سوی دولت به وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد؛ اما آیین‌نامه اجرایی معلمان که در دولت مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت شامل ۲۵ ماده است.

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش‌وپرورش در این باره گفته است: امروز نسخه اولیه شیوه‌نامه ارزیابی معلمان آماده می‌شود چون قبلاً سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه درباره آن همکاری داشتند، جلسه مشترک شیوه‌نامه برگزار می‌شود و برای تدوین نهایی آن، حدود یک هفته بیشتر متصور نیستیم.

وام قرض الحسنه ۱۰۰ میلیونی با بازپرداخت طولانی مدت | وام قرض الحسنه فوری با اقساط خیلی کم و شرایط آسان
آموزش‌وپرورش در تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، مکلف شده است شیوه‌نامه‌ای برای فرایند اجرای آیین‌نامه و قانون رتبه‌بندی معلمان با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تدوین کند که این را سریع انجام می‌دهیم.

در ادامه به برخی موارد مهم آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان اشاره کرده‌ایم:

در ماده ۱ آمده است: رتبه‌بندی معلمان مطابق قانون نظام رتبه‌بندی معلمان و این آیین‌نامه به‌منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام‌مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه‌ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اجرا می‌شود.

ارزیابان رتبه بندی معلمان چه کسانی هستند؟

طبق ماده ۲؛ ارزیابان حرفه‌ای، افراد صاحب نظری هستند که به پیشنهاد و معرفی وزارت آموزش‌وپرورش از بین اعضای هیئت علمی شاغل یا بازنشسته دانشگاه‌های کشور یا وابسته به وزارت یا معلمان شاغل و بازنشسته آموزش‌وپرورش با مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر که از سوی مرکز آموزش مدیریت دولتی براساس الگوی ارزیابی حرفه‌ای آموزش داده شده و گواهینامه ارزیابی دریافت می‌کنند.

در ماده ۳ آمده است: مشمولان این آیین‌نامه عبارتند از مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام‌وقت دارند.

شرایط رتبه‌ بندی کارکنان اداری

افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش‌وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان – مصوب ۱۳۵۸- شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آیین‌نامه هستند.

آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

همچنین نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به‌استثنای مدیران و معاونین که از آموزش‌وپرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آیین‌نامه نیستند.

طبق ماده ۴، امتیازات لازم برای کسب رتبه‌های پنج‌گانه مشخص شده و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی‌شده و بر اساس امتیازات کسب‌شده در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه قرار خواهند گرفت.

بعد از دانلود فایل در کامپیوتر و باز کردن، بر روی نوار زردرنگ بالای فایل (گزینه enable editing) کلیک کنید. اکنون صرفاً جدول آبی رنگ (امتیازات حق شغل، شاغل و فوق‌العاده شغل) را بر مبنای آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۴۰۱ تکمیل کنید.

مبلغ ماهیانه محاسبه شده در هر رتبه دقیق است ولی ممکن است با توجه به تغییرات حکمی و کارکرد هر فرد، مبلغ علی‌الحساب متفاوت باشد.

مابه‌التفاوت مبالغ علی‌الحساب پرداختی پس از تأمین اعتبار، صدور احکام و مشخص شدن رتبه هر فرد و پس از کسر کسور قانونی قابل پرداخت خواهد بود.

تاثیر رتبه بندی در میزان حقوق فرهنگیان

رتبه بندی به طور کلی مشمولان این طرح را به ۵ دسته آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم و متناسب با آن برای هر رده افزایش حقوق تعیین می کند. ملاک و معیار رتبه بندی بر اساس سابقه کار، تخصص، و شایستگی افراد به همراه مجموع امتیازات کسب شده از دوره های ضمن خدمت فرهنگیان می باشد. ارتقای یک معلم از دسته بندی فعلی به رده های بالاتر با ۵ سال خدمت در مناطق عادی یا ۴ سال حضور در مناطق محروم، مرزی و عشایری امکان پذیر است. افزایش حقوق هر رتبه به شرح زیر تعیین می شود که این میزان همراه با اعزایش رتبه های قبلی نیز خواهد بود.

رتبه ۵ معلم پایه یا آموزشیار معلم ۱۰ درصد

رتبه ۴ یا مربی معلم ۱۵ درصد

رتبه ۳ معلم حرفه ای یا استادیار معلم  ۱۲ درصد

رتبه ۲ معلم سرامد یا دانشیار معلم ۱۰ درصد

رتبه ۱ معلم راهبرد یا استاد معلم ۵ درصد

آیا دو برابر شدن حقوق معلمان صحت دارد؟

فرهنگیانی که در دسته ممتاز رتبه بندی با عنوان استاد معلم قرار گیرند، حدود ۹۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت که در سه شاخصه حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل لحاظ شده و به آن ها پرداخت خواهد شد. به این ترتیب این دسته از معلمان با میزان حقوق حدودا ۲ برابر شده فعالیت خواهند کرد.

مشمولان طرح رتبه بندی فرهنگیان

همزمان با اعلام اجرایی شدن طرح رتبه بندی، جزئیات مشمولان این طرح نیز اعلام و با انتشار اطلاعیه های تکمیلی توضیحات مرتبط با هریک از کارکنان وزارت اموزش و پرورش ارائه شد. یکی از شرط اولیه شرکت در رتبه بندی معلمان داشتن ۲ سال سابقه در کار آموزش در مدارس یا مراکز آموزشی، می باشد. همچنین این طرح مشمول تمام افرادی است که در حکم پرسنلی آن ها، عبارت های زیر درج شده باشد.

آموزگار

دبیر

هنرآموز

مربی امور تربیتی

مشاوره واحد آموزشی

مراقبت سلامت

مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی

این افراد باید در زمان تعیین شده از سوی آموزش و پرورش، اقدام به بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان نمایند.

رتبه بندی معلمان

غیر مشمولان رتبه بندی فرهنگیان

با انتشار جزئیات طرح رتبه بندی گروهی از شاغلین آموزش و پرورش را از مشمولین این طرح جدا نمود. به این ترتیب بخشی از نیروی های این وزارت شامل این طرح نشده و نیازی به انجام فرآیندهای یاد شده ندارند. غیر مشمولان رتبه بندی فرهنگیان به شرح زیر هستند.

نیروهای اداری و مالی

نیروهای بدون کد شناسه استخدام

معلمانی که در پست های کمتر از مدرک کارشناسی مشغول‌ به کار هستند

بازنشستگان قبل از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰

مامورین به مدارس غیردولتی

نیروهای مازاد مدارس

افرادی که در مرخصی بدون حقوق و یا انفصال به سر می برند.

افراد مشغول به تحصیل

افرادی که به هر دلیلی حقوق دریافتی آن ها قطع شده است.

افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می کنند.

معلمان طرح مهرآفرین

حق التدریسان و معلمان قراردادی، سربازمعلم و دانشجو معلم ها

مامورین به سایر دستگاه ها با پرداخت حقوق از مبادا یا مقصد به جز دانشگاه فرهنگیان

رتبه بندی معلمان شامل چه آیتم هایی است؟

اجرای این طرح بزرگ نیازمند همکاری ویژه تمام فرهنگیان گرامی می باشد که شرایط حضور در آن را دارند و مدارک امتیاز آور و فرم های مربوطه خود مانند تقدیرنامه ها، گواهی ثبت نام دوره های ضمن خدمت فرهنگیان، گواهی شرکت در مسابقات و جشنواره ها و… را در چهار مرحله مهم که در جدول زیر اشاره شده است، در سامانه رتبه بندی معلمان به آدرس rtb.medu.ir تکمیل و ارسال نمایند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار