۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶

طرز تهیه سس گوجه تند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر، بسیاری از بانوان ایرانی همه ساله سس گوجه مصرفی خود را برای مدت طولانی تهیه میکنند. اما این سس اگر از نوع تندش باشد، طرفداران بیشتری را به خود جذب میکند. به همین خاطر ما در این قس...

طرز تهیه سس گوجه تند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصربه نقل از الو دکتر، بسیاری از بانوان ایرانی همه ساله سس گوجه مصرفی خود را برای مدت طولانی تهیه میکنند. اما این سس اگر از نوع تندش باشد، طرفداران بیشتری را به خود جذب میکند. به همین خاطر ما در این قسمت طرز تهیه سس گوجه تند را برای شما نوشته ایم.

طرز تهیه سس گوجه تند

شما برای تهیه این سس گوجه تند یا رب احتیاج به ده کیلو گوجه فرنگی دارید. و پس از تهیه حدود ۷ الی ۱۰ پیمانه نیم لیتری سس گوجه فرنگی خواهید داشت که برای روزهای سرد که تهیه گوجه فرنگی تازه کمی سخت است بسیار مناسب بوده ضمن اینکه خانگی بوده و برای سلامتی افراد خانوده نیز مضر نخواهد بود. اگر تمایل به تهیه رب دارید با حذف مواد موجود در سس می توانید دقیقا به همین روش رب گوجه فرنگی را تهیه کنید.

مواد مورد نیاز:
۱۰ کیلوگرم گوجه فرنگی
۳ فنجان پیاز خرد شده
۶ حبه سیر
یک چهارم فنجان روغن زیتون
۱ قاشق غذا خوری پونه کوهی
۲ قاشق چای خوری ریحان خشک شده
۲ قاشق چای خوری مرزنجوش خشک شده
۳ عدد برگ بو
یک و نیم قاشق چای خوری فلفل سیاه
۱ قاشق غذا خوری شکر
نمک ۲ قاشق غذا خوری
نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز خرد شده (۱ قاشق چای خوری اضافه چنانچه طعم تند را می پسندید)
یک قاشق غذا خوری آب لیمو

طرز تهیه:
ابتدا گوجه فرنگی ها را با آب سرد بشویید. آنها را به چهار قسمت برش بزنید و کناری بگذارید.

یک تابه نسبتاً بزرگ را بردارید. روغن زیتون را درون آن بریزید پیازهای خزد شده و سیر را اضافه کنید و در روغن سرخ کنید.

پس از سرخ شدن پیاز و سیر، گوجه فرنگی، پونه کوهی، ریحان، مرزنگوش، برگ بو، فلفل سیاه، نمک، فلفل قرمز خرد شده و شکر را اضافه کنید.

تمامی مواد درون تابه را با یک درجه حرارت ملایم و یکنواخت به مدت ۲۰ دقیقه درون تابه تفت بدهید و مدام با قاشق هم بزنید تا مواد در تابه نسورند. پس ازا اینکه مواد به جوش آمدند برگ بوها را از درون تابه بردارید. زیر گاز را خاموش کنید و تابه را کناری بگذارید.

بوسیله یک آسیاب یا هر وسله مشابهیگو[ه فرنگی ها را آسیاب کنید تا پوست و هسته های آنها جدا شوند.

گوجه فرنگی های آسیاب شده شده را درون یک قابلمه بزرگ بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید نا گوجه فرنگی ها به قابلمه نچسبیده و نسوزند. مواد سس را هم که قبلا تهیه کرده اید را به گوجه فرنگی ها اضافه کنید، مدت زمان این کار در حدود ۸ ساعت می باشد تا زمانی که مقدار گوجه فرنگی ها به نصف برسند و غلیظ شوند. (بدون اضافه کردن مواد سس و تنها اضافه کردن نمک، این مرحله به تنهایی روش تهیه رب گوجه فرنگی است).

شیشه های درب دار را استریل کنید.

شیشه ای استریل شده را از آب خارج کنید و درون هر شیشه یک قاشق غذا خوری آب لیمو بریزید.شیشه را تکان دهید تا کل شیشه به آب لیمو آغشته شود.

درون شیشه ها را که هنوز گرم هستند سس گوج فرنگی داغ را بریزید. دقیقا لب پر نباشند و تا لبه درب یک سانتی متر فضای خالی باقی بماند. درب شیشه ها را ببندید.

شیشه ها را درون قایلمه ای بچینید تا نصف شیشه ها درون قابلمه اب جوش بریزید. به مدت ۳۵ دقیقه صبر کنید. زیر گاز را روشن کنید با حرارت خیلی ملایم ۵ دقیقه بگذارید تا آب جوش بیاید. زیر گاز را خاموش کنید، شیشه را از درون قابلمه خارج کنید.  سس گوجه تند شما آماده است.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار