۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰

انتظار غافلگیری از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

روح‌الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: توقع از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نسبت ادوار گذشته بیشتر است و باید عکس ادوار گذشته عمل کند و مخاطبان اصلی خود را که شامل اهالی سینما و رسانه می‌شود، با یک غافلگیری روبه‌رو کند.

انتظار غافلگیری از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، روح‌الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون درباره چشم‌انداز چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: زمانی که از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر صحبت می‌کنیم، پختگی این رویداد سینمایی خود را می‌نمایاند. این دوره از جشنواره باید عکس ادوار گذشته عمل کند و مخاطبان اصلی خود را که شامل اهالی سینما و رسانه می‌شود، با یک غافلگیری روبه‌رو کند و از دو جهت کیفی و کمّی روندی رو به صعود داشته باشد.

او افزود: توقع از این دوره جشنواره فیلم فجر به نسبت ادوار گذشته بیشتر است و به همین خاطر مسئولین ذی‌ربط برگزاری این رویدادسینمایی در لبه تیغ راه خواهند رفت. این جشنواره با مدیریتی که به بتواند تمام جوانب را مدیریت کند، می‌تواند به یکی از خاطره انگیزترین جشنواره‌های چهار دهه گذشته تبدیل شود.

این کارگردان با تٲکید بر اینکه ذات جشنواره می‌تواند هم مشوق باشد و هم تنبیه‌کننده، توضیح داد: اگر یک نگاه اجمالی به جشنواره‌های بین‌المللی داشته باشیم، دریافت خواهیم کرد که تمام جوایزی در این فستیوال‌ها اهدا می‌شود، با توجه به سیاست‌های استراتژیک‌ حاکم بر جشنواره‌ها است. اینجا هم وقتی می‌گوییم قرار است با تولید و پخش فیلم سخیف در سینما مبارزه کنیم، مبدأ این رویکرد، همین جشنواره فیلم فجر است.


روح‌الله سهرابی در پشت صحنه سریال‌ «آرام می‌گیریم»

* لزوم توجه مضاعف در انتخاب فیلم‌ها

 سهرابی ادامه داد: زمانی که برای اهدای جوائز این موضوع در نظر گرفته شود که کدام فیلمساز با استراتژی سازمان سینمایی همخوانی دارد، آثاری که به چهارچوب جدید توجه‌ ندارند در صف اهدا جوایز قرار نمی‌گیرند، حتی اگر در بین این آثار اثر فنی درستی وجود داشته باشد. واقعیت آن است که برخی از فیلم‌های سینمایی دهه اخیر نیازمند ارزیابی اساسی‌اند. جشنواره فیلم فجر فرصتی برای ارزیابی سینمای ایران است.

وی ادامه داد: با علم بر این که عمده فیلم‌های حاضر در جشنواره چهلم محصول مدیریت سینمایی دولت قبلی هستند، ارزیابی، انتخاب و داوری در این رویداد مهم‌ سینمایی خروجی فرهنگی دولت حاکم است و به همین دلیل از حساسیت بالایی برخوردار خواهد بود. جشنواره فیلم فجر یک ویترین رنگارنگ از تمام نگرش‌ها در سینمای ایران است.

کارگردان فیلم «محدوده ابری» در پایان با اشاره به اینکه هیات انتخاب جشنواره دریچه نگاه مسئولین سینمایی‌اند، عنوان کرد: تمام مواردی را که به آن اشاره کردم، هیٲت‌انتخاب جشنواره شکل می‌دهند و زمانی یک جشنواره به بالا صعود می‌کند که هیات انتخاب آن آثار را درست انتخاب کرده باشند. هیات انتخاب گلوگاه جشنواره فیلم فجر است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار