۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱

طرز تهیه یه خورشت بامیه خوشمزه؛ با این روش درست کنی پشیمون نمیشی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک سری غذاها مثل زرشک پلو با مرغ، خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، چلو گوشت، باقالی پلو و عدس پلو انقدر پرطرفدارن که کمتر کسی پیدا میشه اون ها رو دوست نداشته باشه یک سری غذاها مثل کشک ب...

طرز تهیه یه خورشت بامیه خوشمزه؛ با این روش درست کنی پشیمون نمیشی!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک سری غذاها مثل زرشک پلو با مرغ، خورشت قیمه، قورمه سبزی، خورشت قیمه بادمجان، چلو گوشت، باقالی پلو و عدس پلو انقدر پرطرفدارن که کمتر کسی پیدا میشه اون ها رو دوست نداشته باشه یک سری غذاها مثل کشک بادمجان، میرزا قاسمی، لوبیا پلو، قیمه نثار، مرصع پلو، خورشت خلال هم هستند که پرطرفدارن اما نه به اندازه دسته نخست در مقابل این دو دسته غذاهایی هم هستند مثل خورشت کدو حلوایی، خورشت کرفس، خورشت آلو اسفناج، هویج پلو، خورشت بامیه، آلبالو پلو، کدو پلو و … که حالت صفر و صدی دارند یعنی بعضیا خیلی دوستشون دارند عده ای هم اصلا حاضر نیستند لب بهشون بزنند.

، خورشت بامیه از خورشت‌های سنتی ایرانی است که اصالت آن به جنوب کشور برمی گردد. خورشت بامیه مواد اولیه ساده و کمی دارد که به‌ راحتی می‌توان آن را با مواد دیگر جایگزین کرد تا برای همه نوع سلیقه و رژیم غذایی مناسب باشد. به‌ عبارتی، هم می‌توانید از گوشت گوسفند یا گوساله، مرغ و بوقلمون در طرز تهیه این خورشت استفاده کنید و هم با حذف گوشت، یک غذای کاملا گیاهی داشته باشید.

خیلی از افراد این خورشت را به علت لزج شدن بامیه دوست ندارند بنابراین مهم ترین نکته در تهیه خورشت بامیه این است که در نهایت بامیه ها لزج نشوند اگر شما هم در تهیه خورشت بامیه با این مشکل مواجه می شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه و فوت و فن های یک خورشت بامیه لذیذ و خوشمزه آشنا شوید.

 

مواد اولیه لازم برای تهیه خورشت بامیه برای ۴ نفر

گوشت راسته یا فیله گوسفند یا گوساله ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم

قرص استاک گوشت ۱ عدد

بامیه ۴۰۰ گرم

پیاز بزرگ ۱ عدد

پیاز داغ ۱/۲ پیمانه

گوجه فرنگی ۳ عدد (اختیاری)

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری

نمک ۱/۲ قاشق چایخوری

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری

ادویه کاری ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل قرمز ۱/۲ قاشق چایخوری

آبلیموی تازه به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه خورشت بامیه

۱- گوشت ها را به صورت قیمه ای خرد کنید منظور از قیمه ای اینِ که باید ریز خرد شوند پس در تهیه خورشت بامیه بهترِ از گوشت درشت یا استخوان دار استفاده نکنید البته این امر کاملا سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید از گوشت استخوان دار هم استفاده کنید حتی می توانید این خورشت را با ماهیچه درست کنید که در این صورت هم بسیار خوشمزه می شود اما شکل متداول آن با گوشت قیمه ای است. اگر خواستید خورشت بامیه را با گوشت قرمز تهیه کنید به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می‌شود پس کمی درشت‌تر از گوشت گوساله خرد کنید سعی کنید گوشت‌ها را یک اندازه خرد کنید.

داخل قابلمه ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید بعد پیاز نگینی خرد شده + گوشت + زردچوبه + فلفل سیاه + ادویه کاری + فلفل قرمز را روی حرارت متوسط حدود ۲۰ دقیقه تفت دهید. چند دقیقه اول گوشت را هم نزنید چون آب می اندازد اما بعد بالای سر آن بمانید و مدام هم بزنید تا مزه ها به خرد گوشت بروند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر حرارت خیلی کم باشد گوشت سفت می شود. پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کاربرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

بعد از اینکه گوشت را تفت دادید ۲ قاشق غذاخوری رب اضافه کنید حدود ۱ دقیقه تفت دهید در نهایت آب جوش + ۱ عدد قرص استاک گوشت را به آن اضافه کنید. خورشت بامیه خورشت پر آبی نیست بنابراین نباید در این مرحله آب زیادی اضافه کنید اگر در اواسط پخت احساس کردید آب خورشت کم است فقط می‌توانید آب در حال جوش اضافه کنید.

احتمالا این سوال براتون پیش آمده که استاک چیست و چه نقشی در طعم و مزه خورشت دارد؟ 

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر از قرص استاک استفاده می‌کنید در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک کمی شور است پس در انتها غذا را بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید. اگر دوست دارید خودتان استاک گوشت را در منزل تهیه کنید مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری استاک را از دست ندهید در این مقاله همه نکات تهیه استاک گوشت و روش نگهداری آن را به طور کامل برای شما عزیزان شرح داده ایم.

۲- وقتی که گوشت را بار گذاشتید سراغ بامیه ها برید شاید شما هم جزء افرادی باشید که تا حالا خورشت بامیه درست نکردید بنابراین اولین سوالی که براتون پیش میاد اینِ که بامیه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا همه آنچه که لازم است راجع به بامیه بدونید رو بهتون بگیم.

در هنگام خرید بامیه برای اینکه بامیه ها در خورشت بافت بهتری داشته باشند، لازم است که بامیه های ریزتر و جوان تر را انتخاب کنید. رنگ بامیه باید کاملا سبز باشد و لکه های قهوه یا سیاه نداشته باشد. حواستان باشد زمانی که نوک بامیه را در دست دو تکه می کنید کاملاً شکننده باشد بامیه خشک و غیر شکننده بامیه مناسبی نیست.

چکار کنیم که خورشت بامیه لزج نشود؟

  • از خرید بامیه هایی که زدگی دارند خودداری کنید چون حتی اگر یک بامیه به این صورت در خورشت باشد خورشت شما لزج می شود.
  • موقع پاک کردن بامیه سر آن را از انتها نزنید باید حدود نیم سانت از سر آن باقی بماند چون اگر برش یا سوراخی در بامیه ایجاد شود لعاب آن بیرون می ریزد و خورش لیز می‌شود.
  • یکی از راه هایی که باعث می شود لیزی بامیه گرفته شود این است که حتما حدود ۲۰ دقیقه در آب کاملا خنک خیس بخورد حواستان باشد آب باید کاملا سرد باشد در غیر این صورت لزج می شود.
  • بامیه را در هنگام پخت هم نزنید و با گرفتن دسته‌های ظرف، بامیه‌ها را تکان دهید. به این ترتیب خوراک شما لیز و لزج نخواهد شد.
  • اگر بامیه بیش از حد در غذا بپزد لزج می شود بنابراین بامیه را باید ۲۰ دقیقه آخر پخت به خورشت اضافه کنید. ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چطور بامیه در ۲۰ دقیقه بپزد؟

برای اینکه بامیه خوب پخته و نرم شود و در عین حال به مدت طولانی در خورشت نپزد باید قبل از اضافه کردن به خورشت در روغن فراوان تفت داده شود برای این منظور ۱/۳ قابلمه ای را که متناسب با حجم بامیه ها است روغن بریزید بعد بامیه ها را کم کم در روغن سرخ کنید وقتی نرم شدند آن ها را داخل صافی بریزید تا روغن اضافی آن گرفته شود در فرآیند تفت دادن بامیه ها حواستان باشد که زخمی نشوند اگر خواستید بامیه ها را فریز کنید حتما با روغن جامد تفت دهید.

۳- وقتی گوشت کاملا پخت بامیه های سرخ شده + پیاز داغ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید خورشت ریز جوش بزند در این مرحله لازم نیست زیاد خورشت را هم بزنید فقط گاهی به صورت رفت و برگشتی هم بزنید که خورشت ته نگیرد. گوجه‌فرنگی‌ها را به صورت پوره درآورید و در تابه ای حاوی روغن کمی تفت دهید، ۱۰ دقیقه آخر پخت به خورش اضافه کنید ۲ دقیقه آخر زعفران + آبلیموی تازه + نمک را هم به آن اضافه کنید. اگر می خواهید با نحوه دم کردن اصولی زعفران آشنا شوید پیشنهاد می کنیم به مقاله چطور یک زعفران دم کشیده خوش رنگ داشته باشیم مراجعه کنید.

اندیشه معاصر را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای عضویت در کانال اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار