۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸

گناهی بدتر از ربا!!!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دروغ گناه بزرگی است از احکام آن بی خبریم همه ما می دانیم گناه عملی است که در تضاد با رضایت الهی و اراده الهی باشد. گناه انواع مختلفی مانند کبیره و صغیره دارد، گناه کبیره به گناهانی می گویند که روح...

گناهی بدتر از ربا!!!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دروغ گناه بزرگی است از احکام آن بی خبریم
همه ما می دانیم گناه عملی است که در تضاد با رضایت الهی و اراده الهی باشد. گناه انواع مختلفی مانند کبیره و صغیره دارد، گناه کبیره به گناهانی می گویند که روح انسان را دگرگون می کند و سبب از بین بردن فطرت پاک روح انسان می شود.

در میان گناهان کبیره گناهی وجود دارد که بسیاری از افراد هر روز آن را تکرار می کنند، بدون آنکه متوجه بزرگی آن شوند، در حالی که سایر گناهان کبیره را هرگز انجام نمی دهند. نام این گناه دروغ است که بسیاری از ما بدون توجه به کبیره بودن آن هر روز تکرارش می کنیم و نام آن را دروغ مصلحتی می گذاریم. باید بدانید دروغ از گناهان کبیره است و مصلحت اندیشی موجب رفع حرمت نمی شود. (استفتائات امام ، ج ۵، س ۶۷۷۵)

آیات قرآن، سنت نبوی و ائمه معصومین (ع) به شدت دروغ را نهی و از عوامل فساد و انحراف از حق کرده اند. در این بخش از دین و مذهب نمناک سخن پیامبر و معصومین در رابطه با دروغ را آورده ایم.

سخن پیامبر و معصومین در رابطه با دروغ
پیامبر اکرم(ص) فرمود:

« مؤمن هرگاه بدون عذر دروغی بگوید هفتاد هزار ملک او را لعنت می کنند و بوی بدی از قلبش بیرون می آید که تا به عرش می رسد و خداوند به سبب این دروغ، گناه هفتاد زنا که کمترین آن زنای با مادر است را برای او می نویسد.» (مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۶۹، ص۲۶۳ )

حضرت محمد (ص) می فرمایند:

دروغ از ربا بالاتر است. (چهل حدیث، ص ۴۷۱ – ۴۷۲)

امیرمومنان علی (ع) فرموده اند:

(نشانه) ایمان، این است که راستگویی را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویی،گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهی. [نهج البلاغه، حکمت ۴۵۸]

امام باقر علیه السلام فرمود:

به راستی که خداوند عزوجل برای شرّ، قفل هایی گذاشته و کلیدهای آن قفل ها را شراب قرار داده است و دروغ از شراب بدتر است. (الکافی (ط – الإسلامیه)، ج‏۲، ص:۳۳۹.)

مردی از رسول خدا(ص) پرسید:

«چه عملی سبب دخول در آتش است؟ حضرت فرمود:دروغ؛ زیرا دروغ سبب فجور و فجور سبب کفر و کفر سبب دخول در آتش است.» (محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج۹، ص۸۹ )

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار