۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴

گل محمدی و قلعه نویی می‌توانند سرمربی تیم ملی شوند/ مربی ایرانی باید محبوب هم باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از خبر ورزشی،گل محمدی و قلعه نویی می‌توانند سرمربی تیم ملی شوند/ مربی ایرانی باید محبوب هم باشد. پس از پایان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تا امروز، هنوز سرمربی تیم ملی ایران انتخاب نشده است. ک...

یحیی گل محمدی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از خبر ورزشی،گل محمدی و قلعه نویی می‌توانند سرمربی تیم ملی شوند/ مربی ایرانی باید محبوب هم باشد. پس از پایان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تا امروز، هنوز سرمربی تیم ملی ایران انتخاب نشده است. کارلوس کی‌روش که پس از سه دوره حضور متوالی با تیم ملی ایران در جام‌های جهانی نتوانست تیم کشورمان را به مرحله حذفی این رقابت‌ها برساند حالا با قطری‌ها به توافق رسیده است. فدراسیون فوتبال کشورمان هم هنوز برای انتخاب سرمربی ایرانی یا خارجی به عنوان جانشین کارلوس کی‌روش به جمع بندی نهایی نرسیده است.

فرشاد پیوس ستاره اسبق تیم ملی و پرسپولیس در این رابطه می‌گوید: به نظر من سرمربی ایرانی دیگر بدتر از کارلوس کی‌روش نتیجه نخواهد گرفت. تیم ما در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۶ گل از انگلیس خورد و در میان آسیایی‌ها سنگین ترین شکست را متحمل شد. اگر به جای کی‌روش یک ایرانی سرمربی تیم ملی ایران بود حتم بدانید نابودش می‌کردند اما چون او یک خارجی بود حمایت هم شد.

او ادامه می‌دهد: من مشکلی با کی‌روش ندارم و معتقدم در مقطعی به تیم ملی کمک کرد و نسل جدیدی را شناساند اما برای این جام جهانی هم سن او بالا رفته بود و هم انگیزه لازم را نداشت. کی‌روش در این سن و سال فقط می‌خواست یک رکورد شخصی را به جای گذاشته و به عنوان سرمربی، پنجمین جام جهانی خودش را تجربه کند. این مهمترین هدف کی‌روش برای پذیرش هدایت تیم ملی بود اما با توجه به زمان کم و شرایط موجود نتوانست کارآیی لازم را برای تیم ایران داشته باشد. ما در این جام جهانی بهترین فرصت را برای صعود به مرحله حذفی داشتیم و فقط باید با آمریکا مساوی می‌کردیم اما به ضعیف ترین تیم ملی آمریکا باختیم و اوت شدیم.

آقای گل سال‌های گذشته فوتبال ایران اضافه می‌کند: نکته دیگر عدم خداحافظی کی‌روش با فوتبال ایران بود. ما چند سال به او فرصت دادیم و حتی با وجود ناکامی‌در جام جهانی از این مربی حمایت کردیم اما چه شد؟ وقتی با قطری‌ها به توافق رسید حتی زحمت یک متن خداحافظی را هم به خودش نداد. او باید قدردان فوتبال ایران باشد اما در عمل دیدیم فقط دنبال منافع شخصی خودش بود و حتی با مردم و هواداران تیم ملی هم خداحافظی نکرد. حالا هم حرف من این است که اگر بنابر انتخاب یک مربی مسن یا در حد کارلوس کی‌روش است بهتر آن است که یک مربی ایرانی را روی نیمکت تیم ملی بنشانیم.

فرشاد پیوس همچنین ادامه می‌دهد: به اعتقاد من همین الان ما مربیانی مثل یحیی گل محمدی و امیر قلعه نویی را داریم که می‌توانند هدایت تیم ملی را برعهده بگیرند. سرمربی تیم ملی باید مقبولیت و محبوبیت داشته باشد و به نظرم این دو شرایط خوبی دارند. هر دو هم در لیگ برتر جزو پرافتخارترین‌ها هستند و چه بهتر که به یکی از این دو اعتماد کنیم. البته من شنیدم علی دایی هم جزو گزینه‌ها بوده که فعلا ترجیح داده است جواب منفی بدهد وگرنه او هم گزینه مناسبی است.

او خاطرنشان می‌کند: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باید علاوه بر داشتن پیشینه ای خوب از کارایی لازم برای هدایت این تیم برخوردار باشد. در شرایط فعلی یک مربی ایرانی می‌تواند هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده بگیرد اما باید در کنار او از یک مربی خارجی نیز استفاده شود. اینکه گفتم باید محبوب باشد از این جهت است که واکنش‌های مردم نسبت به یک مربی که از محبوبیت لازم برخوردار است کاملا متفاوت خواهد بود.

مهاجم پیشین تیم ملی بر لزوم انتخاب سریع سرمربی تیم ملی نیز تأکید کرده و می‌گوید: به نظر من هر چه سریع تر باید سرمربی تیم ملی انتخاب شود. برخی‌ها به اشتباه می‌گویند تیم ملی که بازی رسمی‌ندارد و عجله ای نیست اما به این نکته توجه کنید که تیم ملی پس از پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بدون مربی است. سرمربی تیم ملی باید انتخاب شود تا بتواند هر هفته بازی‌های لیگ را تماشا کرده و بهترین‌ها را شناسایی کند. مسئله مهم این است که تیم ملی نیاز به تغییر نسل دارد و باید بازیکنان جوان و مستعد جای با تجربه‌هایی را بگیرند که دیگر در جام جهانی ۲۰۲۶ نمی‌توانند به تیم ملی کمک کنند. همچنین ما جام ملت‌های آسیا را هم در پیش داریم و انتخاب سرمربی تیم ملی باید در دستور کار فدراسیون فوتبال باشد.

پیوس همچنین با اشاره به صحبت‌های حمید سجادی یادآور می‌شود: وزیر ورزش نیز به درستی به این موضوع اشاره کرد که سرمربی تیم ملی ایران باید هر چه زودتر انتخاب شود و به نظرم این حرف درستی است. امیدوارم فدراسیون فوتبال هر چه سریع تر بهترین تصمیم را بگیرد. البته انتظار می‌رود نقطه نظرات کارشناسان و اهل فن نیز برای انتخاب جانشین کارلوس کی‌روش گرفته و سرمربی بعدی تیم ملی با نظرات فنی و کارشناسی برگزیده شود.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار