۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵

گفت و گو شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است

گفت و گو شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است حجت الاسلام جازاری بستر شناسی، دین شناسی و ادیان شناسی را لازمه گتفگوی بین ادیان دانست و گفت: یکی از معجزات انقلاب تراوش علمی حوزه‌های علمیه است و می طلبد حوزه ها به بحث دیالوگ ورود کن...

گفت و گو شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است

گفت و گو شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است

گفت و گو شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است

حجت الاسلام جازاری بستر شناسی، دین شناسی و ادیان شناسی را لازمه گتفگوی بین ادیان دانست و گفت: یکی از معجزات انقلاب تراوش علمی حوزه‌های علمیه است و می طلبد حوزه ها به بحث دیالوگ ورود کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز گفت و گوی ادیان دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام اقدام به برگزاری وبینار امام و گفت‌وگو با موضوع «نقش مراکز علوم اسلامی در گفتگوی بین ادیان» کرده است.

بر اساس این گزارش، در این نشست که با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعید جازاری و به دبیری دکتر محسن حیدری برگزار شد به نقش مراکز اسلامی در گفتگوی بین ادیان و همچنین اهمیت گفت و گو به عنوان شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام اشاره شد.

حجت الاسلام جازاری بحث دیالوگ را یکی از بحث‌های حساس و کلیدی معرفی کرد و گفت: تاریخ ظهور ادیان و بحث دیالوگ «گفت و گو» از نظر لغوی از دوران یونان باستان، ایران باستان، و همینطور در صدر اسلام بین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بین امرا و خلفای عباسی و اموی وجود داشته است و اصل دیالوگ به معنای گفتگو رجال ادیان ماحصل اواخر قرن ۱۹ اوایل قرن ۲۰ است. همچنین در فاصله بعد از انقلاب صنعتی که در اروپا شکل گرفت در انگلستان و فرانسه جریان‌های قدرتمندی علیه کلیسا ورود کرد.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی و سقوط کلیسا در اروپا خصوصاً محوریت فرانسه که نتیجه آن ظهور واتیکان شد. ناگهان جریان‌های اقتصادی، سیاسی و…. علیه کلیسا هجمه کردند و نتیجه آن این بود که مقابله با کلیسا شدت یافت. اولین بار در سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۰ واتیکان شروع به بازنگری کرد و نتیجه آن را شورای واتیکانی اول می‌گویند.در این شورا کاردینال‌ها و اسقف‌ها دور هم جمع شدند که اگر کسی مرتد شود چه باید کرد؟ و بحث رابطه بین ایمان و عقل چیست؟ و اینگونه اولین بار تقابل بین ایمان و عقل مطرح شد بنابراین در قرن ۱۹ در شوراهای مختلف متفکرین ظهور کردند.

وی اشاره کرد: چند بحث کلیدی در آن زمان مطرح شد: رابطه عقل و ایمان و دیگری بحث عصمت یابی. و در ادامه این جریانات مراکز اصلی کاتولیک در غرب مورد هجمه و گسترش اعتراضات قرار گرفت، مهاجرت مسلمانان مستعمره به غرب آغاز شد و در نهایت شورای واتیکان دوم شکل گرفت و خروجی آن بر لزوم دیالوگ (گفت و گو) صحه گذاشت.

جازاری افزود: دیالوگ در مسیحیت به نوعی، جریان دفاعی بود اما برای مسلمانان برخلاف مسیحیان فرصت معرفی اسلام بود. حال که رویکرد ما معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است، باید از مراکز علوم اسلامی شروع کنیم.
وی افزود: یکی از معجزات انقلاب تراوش علمی حوزه‌های علمیه است. مرکز علوم اسلامی باید در حوزه گفت و گو ورود کند و بسترهای مناسبی برای فرصت شناسی و آسیب شناسی بوجود آید تا شیرازه دیالوگ آماده شود و نیروهای متخصص به حوزه ادیان تربیت شوند.

تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) در پایان تاکید کرد: ما باید بستر شناسی، دین شناسی و ادیان شناسی را آموزش دهیم و زمینه‌های مناسب برای گفت و گوی مؤثر را فراهم آوریم.

مهر

مطالب مرتبط