۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳

گفت‌وگوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با مقام آمریکایی درباره ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران گفت‌وگو کرده است. روزنامه جروزالم‌پست گزارش داده این دیدار بخشی از برنامه سفر گانتز در واشنگتن برای رای...

گفت‌وگوی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با مقام آمریکایی درباره ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره ایران گفت‌وگو کرده است.

روزنامه جروزالم‌پست گزارش داده این دیدار بخشی از برنامه سفر گانتز در واشنگتن برای رایزنی با مسئولان آمریکایی درباره «تهدیدها علیه اسرائیل از جانب ایران ، غزه و لبنان» است.گزارش‌ها حاکی است بنی گانتز علاوه بر این قرار است با مقام‌های ارشد پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا نیز دیدار و درباره معاملات تسلیحاتی گفت‌وگو کند.

پیش از این «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌ خواه ایالت کارولینای شمالی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته بود رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده از آمریکا درخواست کمک نظامی فوری اضافی به مبلغ ۱ میلیارد دلار خواهد کرد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی گفته‌اند که این مبلغ برای تامین مهمات مورد نیاز سامانه دفاعی گنبد آهنین و خرید مهمات برای نیروی هوایی این رژیم مورد نیاز است.

عملکرد سامانه پدافند هوایی رژیم صهیونیستی علی‌رغم هزینه‌های گزافی که بابت ساخت و نگهداری آن پرداخت شده، اخیراً در درگیری‌ با گروه‌های مقاومت فلسطین بحث‌انگیز شده است.

رسانه‌های خبری طی ماه‌های گذشته از عملکرد ناموفق این سامانه در رهگیری موشک‌های مقاومت فلسطین و همچنین درباره انفجار یک موشک در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای دیمونا در جنوب فلسطین اشغالی گزارش‌هایی منتشر کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی، پیشتر، در ارتباط با موشک شلیک شده است خاک سوریه به سمت سرزمین‌های اشغالی رسما اعلام کرده بود که پدافند هوایی این رژیم در رهگیری موشکی که از خاک سوریه شلیک شده بود، ناموفق عمل کرده است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی عصر پنجشنبه در توییتر پیامی از دیدارش با جیک سالیوان منتشر کرد و نوشت: «درباره ضرورت تقویت ثبات منطقه‌ای از طریق متوقف کردن ستیزه‌جویی ایران رایزنی کردیم.»

در ماه‌های گذشته، رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا کارگروهی به ریاست مقام‌های شورای امنیت داخلی دو طرف برای هماهنگی سیاست‌ها در قبال ایران تشکیل داده و جلساتی را در چارچوب آن برگزار کرده‌اند.

سفر گانتز در شرایطی انجام شده که دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، مسیر بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام را هموار کند.

پنجمین دور این گفت‌وگوها شب گذشته (چهارشنبه) در شرایطی در وین به پایان رسید که طرف‌های حاضر در مذاکرات از باقی ماندن پاره‌ای اختلافات کلیدی خبر می‌دهند. دور بعدی مذاکرات قرار است از پنجشنبه هفته آینده آغاز شود.

شب گذشته «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفت که کشورش، رژیم اسرائیل را در جریان آخرین تحولات مربوط به این مذاکرات قرار خواهد داد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار