۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵

کنعانی: توافق همچنان روی میز است/ امکان دور جدید مذاکره با عربستان وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با انجام دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی و این‌که چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان بر ...

کنعانی: توافق همچنان روی میز است/ امکان دور جدید مذاکره با عربستان وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با انجام دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی و این‌که چندی پیش وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت روابط با عربستان سعودی و آمادگی جهت بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی سخن گفت ولی یکی از مقامات نظامی کشور اظهارات دیگری مطرح کرده، سیاست ایران در ارتباط با موضوع عربستان با توجه به این مواضع چیست؟ گفت: سیاست ما در ارتباط با عربستان سعودی و روند گفت‌وگوها و مذاکرات بین دو کشور سیاست روشن و مشخصی است و خوشبختانه دو طرف در ارتباط با استمرار مذاکرات و در پیش گرفتن رویکرد سازنده در این ارتباط اتفاق نظر دارند.

وی با بیان این‌که تاکنون پنج دور گفت‌وگو میان هیات‌های رسمی دو کشور ایران و عربستان سعودی با کمک دولت عراق در بغداد انجام شده است، تصریح کرد: فکر می‌کنیم با توجه به فضای موجود امکان برگزاری دور جدیدی از مذاکرات بین دو کشور در بغداد وجود دارد.

کنعانی با بیان این‌که دوستان ما در عراق تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام دادند و همچنان این تلاش‌ها ادامه دارد، اظهار کرد: خوشبختانه طرف عراقی مورد وثوق دو طرف است و تلاش‌های طرف عراقی در این زمینه برای ایجاد شرایط مناسب جهت انجام گفت‌وگو مورد استقبال دو طرف (ایران و عربستان سعودی) است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان سعودی در حاشیه اجلاس بغداد دو در اردن تصریح کرد: گفت‌وگوی خوب و مثبتی توأم با ابراز حسن نیت برای ادامه گفت‌وگوها بین وزیران امور خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس بغداد دو صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان برای ادامه گفت‌وگوها با ایران اظهارات مثبتی بود، تصریح کرد: در طرفین اراده و تمایل برای برداشتن گام‌های جدید به سمت جلو وجود دارد و ما می‌توانیم مبتنی بر سیاست اعلامی و عملی خود مذاکرات با عربستان سعودی را تا زمان از سرگیری مناسبات دو کشور که نقشی مهم در منطقه دارند، ادامه دهیم و از این روند استقبال می‌کنیم.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که به تازگی اعضای کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل جهت انجام تحقیق در ارتباط با تحولات اخیر در ایران مشخص شده‌اند و آیا ایران قصد همکاری با این کمیته را دارد، گفت: ما دیدگاه‌مان را پیش از این در این کمیته اعلام کرده‌ایم و تغییری در موضع این کمیته ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین اظهار کرد: همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم ایران استفاده ابزاری از حقوق بشر و دیدگاه سیاسی به این موضوع را سازنده نمی‌داند و معتقد است چنین نگاهی موجب تضعیف سازوکارهای بین‌المللی در این ارتباط می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی از اظهارات مطرح شده در مورد نقش آقای الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق در ترور سردار سلیمانی و نگاه ایران به اخبار منتشر شده در این زمینه اظهار کرد: ما هیچ اظهارنظری در این ارتباط نمی‌کنیم. پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی چهره موثر مقابله با تروریست در منطقه از سوی ایران بر ابعاد مختلف در حال پیگیری است و ما دولت آمریکا را عامل اصلی این ترور می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: اساسا ایران دولت آمریکا را مسئول اصلی این ترور می‌داند و مسئولیت اصلی متوجه دولت آمریکاست.

کنعانی تصریح کرد: اقدامات حقوقی در ارتباط با پیگیری این پرونده با کمک عراق در حال پیگیری است. کمیته ویژه‌ای در وزارت خارجه در این ارتباط وجود دارد و تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی داشته است در این ارتباط دیدارهای مشترکی بین مقامات ذیربط ایران و همتایان آنها انجام شده است

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده که مدعی بود که روند پیگیری این پرونده طولانی شده است، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید از نظر حقوقی یک روند زمانبر است و طولانی شدن این روند به معنای عدم پیگیری یا فراموش کردن این موضوع نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط ادامه داد: امیدواریم در چارچوب این کمیته مشترک و مشورت‌های فنی و حقوقی که انجام شده است گام‌های مشترکی در این زمینه برداشته شود و طرف مجرم به سزای عمل خود برسد. لیست افرادی که به این ترور کمک کردند وجود دارد و در مکانیسم خود در حال پیگیری است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تصمیم اخیر طالبان مبنی بر محروم کردن دختران این کشور از انجام تحصیلات تکمیلی و نگاه ایران به این موضوع اظهار کرد: چند روز پیش در این ارتباط موضع‌گیری کردم و دیدگاه مشوقانه و مصلحانه جمهوری اسلامی ایران را بیان کردم و امیدوارم که مسئولان ذیربط در کشور همسایه ما موانع مورد اشاره را رد کنند و زمینه تحصیل دختران و زنان افغانستانی را در مقطع تحصیلات تکمیلی فراهم کنند و ما شاهد حضور دختران و زنان افغانستانی در مقاطع تحصیلی عالی و دانشگاهی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که حسن کاظمی قمی سرپرست سفارت ایران در افغانستان شده است و در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش کننده مبنی بر این‌که این موضوع در حالی است که چندی پیش وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای کاظمی قمی همچنان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان است، اظهار کرد: اطلاعیه‌ای که روابط عمومی وزارت امور خارجه در این ارتباط منتشر کرد روشن بود. در آن مقطع اخباری که منتشر شده بود غیردقیق بود و ما در آن بیانیه اعلام کردیم که آقای کاظمی قمی همچنان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان است.

وی در همین ارتباط تصریح کرد: با توجه به پایان دوره ماموریت آقای امیریان، سفیر ایران در افغانستان آقای کاظمی قمی با حفظ سمت به سرپرستی سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان منصوب شده‌اند و این ماموریت را فعلا عهده‌دار خواهند بود آن موقعی که ما بیانیه مورد اشاره را منتشر کردیم هنوز موضوع سرپرستی ایشان از لحاظ اداری روندش کامل نشده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که برخی از رسانه‌ها به نقل از آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده‌اند که ایشان گفته که بحران‌ها در عراق، سوریه و لبنان با کاهش نقش ایران حل می‌شود و باید وابستگی عراق در زمینه‌های مختلف از جمله حوزه انرژی را کاهش داد، اظهار کرد: در خصوص اظهارات رئیس جمهور فرانسه دو روایت متفاوت و متناقض مطرح است. ادبیاتی که توسط یکی از رسانه‌های عربی در لبنان با این مضمون که شما اشاره کردید با ادبیات مطرح شده توسط منابع خبری دیگر مشخصا لوموند متفاوت و متناقض است و در نشریه لوموند به نقل از رئیس جمهور فرانسه تاکید بر این می‌شود که حل مسائل منطقه با توجه به نفوذ ایران در منطقه، بدون حضور ایران میسر نیست.

کنعانی با بیان این‌که باید به روایت دقیق و اصلی توجه داشت و براین اساس اظهارنظر کرد، گفت: بررسی‌های ما بیانگر غیرصحیح بودن مطالب منتشر شده از سوی نشریه النهار لبنان است.

وی ادامه داد: فارغ از این روایت یا آن روایت باید بر این موضوع تاکید کرد که نفوذ و نقش طبیعی و موثر ایران در منطقه قائم به ذات و منطبق بر ظرفیت‌های ملی ایران است و با روایت‌های این فرد و آن فرد و یا این نشریه و آن نشریه شکل نمی‌گیرد؛ بلکه همانطور که گفته شد متکی بر توانایی‌های ملی ایران است و این توانایی محل توجه منطقه و عرصه بین‌الملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دعوت و حضور ایران در اجلاس بغداد ۲ در امان و اظهارنظرهای مطرح شده در این نشست در مورد نقش ایران در منطقه اظهار کرد: این حضور و این اظهارات نمونه دیگری از اهمیت نقش ایران در منطقه و مکشوف بودن این نقش برای طرف‌های دیگر است.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که مقامات اوکراین در ادامه ادعاهای خود مبنی بر این که روسیه در جریان حمله به اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند به تازگی در این ارتباط تاکید کرده‌اند که فقط تحریم ایران کافی نیست و می‌توان حملاتی هدفمند را علیه کارخانه‌های تولید پهپاد در ایران انجام داد . موضع وزارت خارجه در مورد این اظهارات چیست؟تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها موضع خود را در ارتباط با بحران اوکراین و اینگونه ادعاها اعلام کرده است و اتهام زنی مقامات اوکراینی به این و آن و از جمله ایران مشخصا کمکی به اوکراین و مردم این کشور و کمکی به رهبران اوکراین نمی‌کند. ما بارها اتهامات مطرح شده از سوی مقامات اوکراینی را رد کرده‌ایم و در همین چارچوب بار دیگر تاکید می‌کنیم که ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و برای کمک به حل این بحران و تحقق صلح در این کشور آمادگی داریم.

کنعانی همچنین در این ارتباط تصریح کرد: ادبیات تهدیدآمیز از سوی مقامات اوکراین را غیرمسئولانه می‌دانیم و پیامدهای سیاسی و حقوقی اینگونه اظهارات تهدیدآمیز را متوجه اوکراین می‌دانیم.

به گزارش ایسنا، میخایلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین اخیرا در صفحه توییترش با تکرار ادعای غرب مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، مدعی شد که « ایران آشکارا تحریم‌های بین‌المللی را به سخره می‌گیرد» و  بر اساس این ادعا خواستار نابودی کارخانه‌های تولید تسلیحات ایران شد.

کنعانی همچنین با اشاره به بازداشت تعدادی از شهروندان اروپایی در ایران به خاطر نقش‌آفرینی‌های آنها  با نسبت‌های مختلف در تحولات داخلی اخیر گفت: در چند  روز اخیر  با توجه به جنبه انسانی و رعایت ابعاد  انسانی قضیه و  با پیگیری  دستگاه دیپلماسی و نگاه انسانی مورد اشاره در آستانه عید کریسمس و سال نو میلادی  به سفارت خانه های این افراد در یکی دور روز گذشته  دسترسی کنسولی داده شده و اجازه گفت‌وگوی تلفنی با خانواده‌هایشان به این افراد داده شده است.

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار