۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹

کفاره روزه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

به گزارش اندیشه معاصر؛ کفاره روزه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ و برای هر روز روزه قضا با عذر شرعی و بدون عذر شرعی چقدر باید بپردازیم؟ در خبر زیر میزان فطریه و کفاره ۱۴۰۰ را از دفتر مراجع پیگیری می کنیم و چنانچه مرجعی هنوز رقم آن را اعلام نکرده باشد...

کفاره روزه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

به گزارش اندیشه معاصر؛ کفاره روزه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟ و برای هر روز روزه قضا با عذر شرعی و بدون عذر شرعی چقدر باید بپردازیم؟ در خبر زیر میزان فطریه و کفاره ۱۴۰۰ را از دفتر مراجع پیگیری می کنیم و چنانچه مرجعی هنوز رقم آن را اعلام نکرده باشد، پس از اعلام دفتر مرجعیت این خبر بروزرسانی خواهد شد.

مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۵ هزار تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است و هم چنین پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در پاسخ به سوالی مبلغ  فطریه سال ۱۴۰۰ هنوز اعلام نکرده به محض اعلام در این پست بروزرسانی می شود.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ی سه کیلو گندم، ۲۱۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند.

مبلغ و مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خوار او هستند به ازای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحقق بدهد و اگر پولی یکی از همین‌ها را بدهد کافی است. (مبلغ زکات فطر برای سال ۱۴۰۰ شمسی مطابق با سال ۱۴۴۱ قمری، بر مبنای قیمت گندم، مبلغ ۲۱ هزار تومان است.)

کفاره روزه 1400

همچنین، مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۵ هزار تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی، میزان زکات فطره ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

به گزارش تیتر یک آنلاین، در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان آمده است:

باسمه‌تعالی

پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

 

از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ٧/٠٠٠ تومان  و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا۲۵/۰۰۰ تومان می باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰/۰۰۰ تومان و به حساب برنج ۷۵/۰۰۰ تومان می باشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند.

 

مؤمنین در صورت داشتن سوال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.

 

میزان زکات فطره سال جاری (بر اساس ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ ق.) / دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی
در اطلاعیه دفتر مرجع تقلید شیعیان آمده است:

 

بسمه‌تعالی

 

پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی – دام ظله الوارف – به اطلاع می‌رساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند اینها است ، مکلّف است پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

 

قیمت هر کیلو گندم ( به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به ۷۰۰۰ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف، ۲۵۰۰۰ تومان می باشد.

 

(مسأله ۱۶۳۹) کسى که موقع غروب یعنى قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

 

میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۰ هجری شمسی / ۱۴۴۲ هجری قمری)  / دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی

خبرنگار شفقنا از این دفتر کسب اطلاع کرد، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است.

 

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به پرسشی درباره پرداخت زکات فطره از غذای غیر اصلی پاسخ گفته است.

به گزارش تیتر یک آنلاین متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:

پرسش:
کسی که غذای اصلی‌اش برنج است ولی نان را هم در کنار آن یا در بعضی وعده‌ها می‌خورد، آیا می‌تواند زکات فطره را بر اساس قیمت نان حساب کند؟
پاسخ:
مانعی ندارد. شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج، خرما و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

 

مبلغ کفاره و فطریه ماه مبارک رمضان ١۴٠٠ بنابر اعلام دفتر حضرت آیت الله علوی گرگانی
بنابر اطلاعیه دفتر آیت الله علوی گرگانی، مبلغ فطریه ۱۴۰۰ براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان می باشد.

 

همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا می باشد و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.

 

فطریه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟
مبلغ کفاره و فطریه سال ۱۴۰۰

 

پرداخت فطریه یا زکات فطره بر افراد مکلفی که فقیر نبوده و نان خور دیگران نباشند واجب است. بهترین زمان پرداخت فطریه از شب عید تا ظهر روز عید فطر است. هر ساله مراجع مبلغی را به عنوان فطریه و کفاره روزه تعیین می کنند که برابر با ۳ کیلوگرم معادل ۴ مد قوت غالب فرد روزه دار اعم از گندم، برنج و جو و … می باشد که طبق گفته بیشتر مراجع قوت غالب اهل شهر در طول سال ملاک است. میزان فطریه سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

 

برای محاسبه مبلغ فطریه برای هر نفر در سال ۱۴۰۰ باید مبلغ ۳ کیلوگرم از غذای غالب که می تواند گندم، جو یا برنج در نظر گرفته شود برای هر فرد پرداخت شود.

طبق اعلام آیت الله امامی کاشانی:

در صورتی که قوت غالب گندم باشد باید قیمت هر کیلو گندم در محلی که فرد زندگی می کند در عدد ۳ ضرب شود که چیزی حدود ۱۰۰۰۰ تومان می باشد و در صورتی که قوت غالب فرد برنج باشد مبلغ فطریه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ هزار تومان می باشد.

فطریه سال ۱۴۰۰:
ده هزار تومان برای هر نفر در صورتی که قوت غالب گندم باشد

فطریه سال ۱۴۰۰:
پنجاه هزار تومان برای هر نفر در صورتی که قوت غالب برنج باشد

میزان کفاره قضای روزه در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟
طبق اعلام  دفتر آیت الله مکارم شیرازی مبلغ کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۵ هزار تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان است.

کفاره قضای روزه با عذر شرعی:
۵ هزار تومان برای هر روز

کفاره قضای روزه عمدی:
۳۰۰ هزار تومان برای هر روز

فطریه را به چه کسانی میتوان داد؟
فقیر: شخصی که از پس مخارج زندگی خود و خانواده اش برنمی آید.
مسکین: وضعیت زندگی او از فقیر هم بدتر است. .
کسی که از طرف امام علیه السلام یا نایب او مأمور جمع آوری زکات یا نگهداری یا رسیدگی به حساب آن و یا رساندن آن به امام علیه السلام و نایب او یا رساندن به مصارف لازم هستند می توانند به اندازه زحمتی که می کشند از زکات استفاده کنند.
فردی که با گرفتن فطریه تمایلش به اسلام بیشتر می شود.
خریدن بنده و آزاد کردن آن ها
بدهکاری که از پرداخت قرض خود عاجز است.
در راه خدا برای مصارفی که منافع دینی برای عموم دارد مانند ساخت مسجد، مدارس علوم دینی، ساختن پل و مدرسه و هر چیزی که برای اسلام نفع داشته باشد.
مسافری که در راه درمانده و محتاج شده به مقدار نیازش می تواند از زکات استفاده کند هر چند در محل خود غنی و بی نیاز باشد.
شرایط زکات فطره
بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره بپردازد. برخی مراجع تقلید افراد تحت تکفل را شامل کسانی که شب عید فطر میهمان شخص هستند نیز دانسته‌اند. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر خود انسان واجب نمی‌شود. کارمندان و سربازان تحت تکفل دولت محسوب نمی‌شوند.

 

زمان پرداخت فطریه/ زکات فطره بهتر است در چه زمانی پرداخت شود؟
از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید بایستی مبلغ آن پرداخت شود. اگر در این محدوده زمانی فقیری یافت نشود می‌توان مبلغ را کنار گذاشت و بعداً پرداخت نمود.

 

آیا بچه در شکم مادر فطریه دارد؟

خیر لازم نیست.

 

ایا فطریه به پدر و مادر میرسد؟

جایز نیست.

 

آیا زکات فطره را مى‏توان به خانواده فقیر غیر متدین داد؟
در زکات فطره، عدالتِ گیرنده لازم نیست؛ ولى به کسى که آشکارا گناه کبیره انجام مى‏دهد، بنابر احتیاط نباید زکات فطره داد.

آیا پدر مى‏تواند زکات فطره را به فرزند دانشجوى خود که محتاج است، بدهد؟
اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمى‌توان چیزى از زکات فطره را بابت مخارج زندگى به آنها داد ولى براى اداى دین و یا مایحتاجى که تأمین آن بر پدر واجب نیست اشکال ندارد.

آیا جایز است زکات فطره را به عنوان هدیه، به خویشاوندان آبرومند و مستحق داد؟
میتواند به عنوان هدیه بدهد و لازم نیست به او بگوید زکات فطره است؛ ولى باید در نیت قصد زکات کند.

کسى که سید نیست، میتواند فطره را به سید بدهد؟
خیر، جایز نیست.

آیا جایز است زکات فطره را در امور فرهنگى و مذهبى که باعث نشر معارف دین میشود صرف کرد؟
صرف زکات فطره در راه نشر معارف دین اشکال ندارد؛ ولى بهتر است آن را به فقیر بدهند.

همسرم از سادات مى‌باشند با توجه به اینکه فطریه ایشان به عهده اینجانب مى‌‌باشد و من نیز سیّد نیستم و با عنایت به اینکه فطریه سادات جداگانه دریافت مى‌شود آیا فطریه مربوط به همسرم را در محل فطریه سادات باید قرار داد؟
ملاک در پرداخت فطریه معیل (پرداخت کننده فطریه) است نه عیال، بنابراین شما نمى‌توانید فطریه خود را به سیّد بپردازید هر چند همسر شما از سادات باشد.

آیا فطریه را به سادات فقیر مى‌توان داد؟
غیر سادات نمى‌توانند به سادات فطریه پرداخت نمایند.

اگر شخصى وضع مالى خوبى ندارد و براى مداواى بیمارى دختر بچه‌اش که هزینه زیادى دارد نیازمند پول است، آیا زکات فطره به او تعلق مى‌گیرد؟ و اگر بعداً معلوم شود که اصلاً او مستحق نبوده حکم چیست؟
اگر فقیر است، زکات فطره بر او واجب نیست و مى‌توانید زکات خود را به او بدهید و اگر بفهمید فقیر نبوده چنانچه مالى را که به او داده‌اید از بین نرفته باشد، مى‌توانید پس بگیرید و به مستحق بدهید و اگر نتوانید پس بگیرید، باید از مال خودتان فطره را بدهید.

 

فطریه‌ی مهمان یک شبه بر عهده‌ی چه کسی است؟
فطریه میهمان یک شبه بر عهده خودش می‌باشد و بر عهده‌ی میزبان نیست.

 

پرداخت فطریه غیر سادات به سادات و احکام آن چگونه است؟
غیر سادات نمی‌توانند فطریه را به سادات فقیر پرداخت کنند و در صورت پرداخت مجزی نمی‌باشد و ملاک در این امر سرپرست خانواده می‌باشد.

 

پرداخت فطریه در شهری غیر از شهر شخص پرداخت کننده چگونه است؟
بنابر احتیاط در همان شهری که هست پرداخت شود.

 

جهت مصرف فطریه چیست؟ و آیا می‌توان آن را برای اماکن مذهبی مصرف نمود؟
مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.

مبلغ کفاره و فطریه 98 چقدر است؟ + احکام

احکام زکات فطره ۹۸ از نظر مقام معظم رهبری

آیا دادن پول یک مدّ طعام به فقیر تا با آن غذایی برای خودش بخرد، کافی است؟
اگر اطمینان داشته باشد که فقیر به وکالت از او طعام خریده و سپس آن را به عنوان کفّاره قبول مى‏کند، اشکال ندارد.

 

اگر شخصی وکیل در غذا دادن به عده‏ای از مساکین شود، آیا می‏تواند اُجرت کار و پختن غذا را از اموالی که به عنوان کفّاره به او داده شده است، بردارد؟
مطالبه اجرت کار و پخت غذا براى وى جایز است، ولى نمى‏تواند آن را بابت کفّاره حساب نماید و یا از اموالى که باید به عنوان کفّاره به فقرا داده شود، بردارد.

زنی به علت بارداری و نزدیکی وقت زایمان، نمی‏تواند روزه بگیرد و می‏داند که باید آنها را بعد از زایمان و قبل از ماه رمضان آینده قضا نماید، اگر به‌طور عمدی یا غیرعمدی تا چند سال روزه نگیرد، آیا فقط کفّاره همان سال بر او واجب است یا آنکه کفّاره تمام سالهایی که روزه را به تأخیر انداخته، واجب است؟
فدیه تأخیر قضاى روزه ماه رمضان هرچند به مدت چند سال هم به تأخیر افتاده باشد، یکبار واجب است و آن عبارت است از یک مدّ طعام براى هر روزى، و فدیه هم زمانى واجب مى‏شود که تأخیر قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحّت‏ روزه است، فدیه‏اى ندارد.

زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟
اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بیمارى و تأخیر قضاى آن هم از جهت ادامه بیمارى بوده است، براى هر روز یک مدّ طعام به عنوان فدیه بر خود زن واجب است و چیزى بر عهده شوهرش نیست.

شخصی ده روز روزه بر عهده دارد و در روز بیستم شعبان شروع به روزه گرفتن می‏کند، آیا در این صورت می‏تواند عمداً روزه خود را قبل یا بعد از زوال، افطار کند؟ در صورتی که قبل یا بعد از زوال افطار نماید، چه مقدار کفّاره دارد؟
در فرض مذکور افطار عمدى براى او جایز نیست و اگر عمداً افطار کند، در صورتى که قبل از زوال باشد، کفّاره‏اى بر او واجب نیست و اگر بعد از زوال باشد، کفّاره بر او واجب است که عبارت است از غذا دادن به ده مسکین، و در صورت عدم تمکن، واجب است سه روز روزه بگیرد.

زنی در دو سال متوالی در ماه مبارک رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولی در حال حاضر توانایی روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفّاره جمع بر او و اجب است یا فقط قضای آن را باید به جا آورد؟ تأخیر او در قضای روزه چه حکمی دارد؟
اگر بر اثر عذر شرعی روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و در صورتی که عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، برای هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعی به تأخیر انداخته، فدیه دیگری هم بر او واجب است یعنی باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در صورتی که عذر او خوف ضرر برای خودش بوده، حکم سایر موارد خوف ضرر را دارد که در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان سال بعد، قضا از وی ساقط است و فقط فدیه (یک مد طعام) بر او واجب است.

آیا رعایت ترتیب بین قضا و کفّاره، در کفّاره روزه واجب است یا خیر؟
واجب نیست.

 

آیا لزوم انجام روزه‌های کفاره حنث قسم که به صورت پشت سرهم باشد، فتوا است یا احتیاط واجب؟ همچنین حکم نسبت به سه روز روزه کفاره افطار قضای روزه، فتوا است یا احتیاط واجب؟
وجوب پشت سر هم بودن سه روز روزه ای که بعنوان کفاره ی قسم، یا به عنوان کفاره افطار قضای روزه می باشد، مبنی بر احتیاط است.

 

باتوجه به اینکه پرداخت کفاره عمدی درصورتی که توان پرداخت نباشد ساقط است آیا پرداخت کفاره غیرعمدی و فدیه هم درصورتی که توان پرداخت فعلی ندارد برای همیشه ساقط است یا هرگاه توان پیداکرد باید بپردازد؟
حکم خصال کفاره را ندارد و هر زمان توانایی پیدا کرد، باید بپردازد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار