۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸

کرونا و چالش‌هایی که «نوروز» باید با آنها مواجه شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حمیدرضا بیژنی در این‌باره اظهار کرد: آیین‌­های هر فرهنگ و ملتی اتمسفری هستند که انسان‌­ها از بدو تولد در آن تنفس می­‌کنند. آنها مفاهیم و ارزش‌­هایی هستند که با گام نهادن در این دنیا به استقبال ما ...

کرونا و چالش‌هایی که «نوروز» باید با آنها مواجه شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، حمیدرضا بیژنی در این‌باره اظهار کرد: آیین‌­های هر فرهنگ و ملتی اتمسفری هستند که انسان‌­ها از بدو تولد در آن تنفس می­‌کنند. آنها مفاهیم و ارزش‌­هایی هستند که با گام نهادن در این دنیا به استقبال ما می‌­آیند، ما را به آغوش می‌­کشند و امر هدایت و تربیت ما را بر عهده می­‌گیرند.

وی افزود: آیین‌­ها خود را به وسیله­ خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و رسانه‌­های جمعی در وجود ما نهادینه می‌­کنند و از این طریق رشته­‌ای پیونددهنده میان فرد به فرد انسان‌­های یک مرزوبوم پدید می‌­آورند و آنها را تبدیل به یک ملت می‌­کنند؛ ملتی که به واسطه­ درونی شدن ارزش‌­ها و هنجارها اشتراکات عمیقی را در مواجهات گوناگون‌شان در زندگی روزمره در کنار یکدیگر احساس می­‌کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این آیین‌­ها همواره خود را در کالبدهای «دیگری» (همچون خانواده‌­ها، نهادهای آموزشی و …) پنهان نمی­‌کنند و گاه‌وبی‌­گاه به مناسبت‌­های مختلف در زندگی روزمره متجلی می‌­شوند و تجلی آنها نیز به فراخور مناسبت و کارکردشان متفاوت است گفت: آیین‌­ها گاه خود را در قالب جشن‌­های تولد یا مراسم عروسی و عزا در یک بستر خرد خانوادگی و شبکه­‌های روابط اجتماعی دوستان متجلی می‌­کنند و ارزش­‌هایی همچون حیات و زندگی، مرگ و جدایی و پیوندهای عمیق زندگی­‌بخش را یادآوری می­‌کنند و گاه نیز به مثابه­ یک عید دینی و مذهبی، چارچوب‌­ها و ارزش‌­های اخلاقی، اعتقادی و دینی را برای جامعه یادآور می‌شوند.

بیژنی افزود: همچنین آیین­‌هایی وجود دارند که ریشه در سنت‌­های تاریخی و ملی دارند و حضور آنها یادآور تاریخ پر فراز و نشیب یک ملت است؛ تاریخی که شاهدی بر سختی‌­ها و ناکامی‌­ها، پیروزی‌­ها و حماسه‌­سازی‌­های یک ملت است اما در میان تمامی این­ها، گاه در برخی ملت‌­ها و فرهنگ­‌ها تجلیاتی از این آیین­‌ها پدید می‌­آید که در گذر زمان ماهیت‌شان از وضعیتی تک ساحتی خارج و ارزش و اعتبارشان به واسطه­ در هم تنیدگی مولفه‌­های متنوع زندگی بشری، چند ساحتی می‌­شود؛ به نحوی که تکرار آنها به مثابه یادآوری حیاتی نو و تولدی دوباره است و مهمترین تجلی چنین آیینی در فرهنگ ایران زمین، «عید نوروز» است.

وی با اشاره به اینکه با نگاهی دقیق‌­تر به آیین‌­های پیشانوروزی، این نگاره در ذهن پرورش می‌­یابد که شاید از همین رو است که ما در برخی آیین‌­های پیشانوروزی که غالباً در گذشته رواج داشت شاهد مراسمی هستیم که اشاراتی به در هم ریختگی نظم و بی‌­نظمی دارند گفت: مردمانی که با صورتک‌­های سیاه خود در کوچه­‌ها حرکت می­‌کردند و یادآور مردگانی هستند که بازگشته‌­اند، از اعتقادی کهن سخن می­‌گفتند: “اعتقادی بیانگر این حقیقت که گیتی سراسر آشفتگی بود و خداوند هستی و نظم را از دل این آشفتگی پدید آورده است”.

این جامعه‌شناس ادامه داد: بدین‌وسیله آیین‌­های پیشانوروزی با تمثیل‌­هایی نمایشی سعی می‌­کردند تا بار دیگر با در هم‌ریختگی مرزهای هستی‌ونیستی و گسستن مرزهای مرگ و زندگی از نوروز به عنوان بازگشت مجدد به نظم و آغاز حیاتی نو پرده بردارند. مفهومی که در سبک زندگی این روزهای ما مردم توسط انواع کنش‌­های معطوف به ایام پایانی سال همچون نظافت منزل و بازگرداندن تمیزی و پاکی به خانه‌­ها، تعویض لباس‌­های کهنه با لباس‌­هایی نو و دید و بازدیدهایی که همچون میثاقی مجدد با شبکه‌­های روابط خانوادگی و دوستان است، تجلی می‌­یابد.

بیژنی با طرح این پرسش که «اما آیا حیات و زنده بودن یک فرهنگ که در آیین‌­های آن متجلی می­‌شود، تنها در برپا داشتن جشن و سرور خلاصه می‌­شود؟» گفت: آیین‌ها سرمایه‌­هایی هستند که از گذر سال‌­ها زندگی و تجربیات تلخ و شیرین برای یک ملت قدرت و غنا به ارمغان آورده‌­اند. قدرت و غنایی که اگرچه به فرهنگ ملت‌ها نسبت داده می‌­شود، اما اثرگذاری و حیات­‌بخشی آن باید در زندگی امروز مردم ملموس باشد، به نحوی که در مواجهه با مخاطرات و آسیب‌­هایی که در کوران زندگی مردم با آن مواجه می‌­شوند یاری‌دهنده و کمک‌رسان آنها باشد. چرا که همواره حیات یک آیین به کارکردی وابسته است که می­‌تواند برای حفظ بقای یک ملت داشته باشد و آیا نوروز را می‌­توان در چنین آزمونی سربلند دانست؟.

وی ادامه داد: یکی از جدیدترین و شاید مهمترین محک‌هایی که عید نوروز در تاریخ پیدایش و حیاتش در ایران با آن روبه‌رو شده است مواجهه با ویروس کرونا است. کرونا به عنوان یک پدیده­ اجتماعی که منشائی زیستی دارد، با تغییرات عدیده‌­ای که در نظم زندگی روزمره­ انسان‌­ها پدید آورد همچون یک زلزله، فرصتی را به دست داد تا هر آنچه سست و متزلزل بود، فرو بریزد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا به طور دقیق پیوندهای اجتماعی را مورد هدف قرار داد و جریمه­ عدم رعایت آن را برابر با مرگ و نابودی معنا کرد گفت: نکته‌­ای به فراخور مهم‌تر آنکه این مرگ را تنها برای ما منحصر نکرد و آن را به سایر اعضای خانواده و عزیزترین افرادمان نیز تسری بخشید. کرونا توانست در این مسیر نظم­‌هایی بسیار کهن و به ظاهر استوار را در هم بشکند. برای نمونه نظم آموزشی کلاسیک یکی از این مواردی است که علی­‌رغم تلاش‌­ها و شعارهای گسترده پیرامون لزوم تحصیل و آموزش فیزیکی در دو سال اخیر شاهدیم که همواره سیستم‌­های آموزشی مجازی به واسطه توسعه کارکردهای آموزشی خود و انطباق یافتن با زندگی روزمره­ توانستند اصلی­‌ترین وظیفه­ آموزشی یک ملت را به دوش بکشند و علی‌­رغم آسیب‌­ها و کاستی‌­های بسیار که در هر پدیده نو و جدیدی قابل مشاهده است، مسیر خودرا پیدا کنند.

بیژنی ادامه داد: اما این ویروس همه‌گیر چه تاثیری بر آیین کهن سرزمین مان نهاد و نوروز چگونه توانست در مواجهه با این ویروس خود را مدیریت کند؟ و آیا توانست؟ جهت بررسی وضعیت عید نوروز در این مواجهه شاید بهترین راهکار، ارزیابی کارکردهای عملیاتی این آیین است.

وی با بیان اینکه فی‌­الواقع مهمترین کارکردی را که برای عید نوروز می‌­توان به عنوان یک کلیت پذیرفت برقراری نظم و به‌­سامان کردن زندگی است عنوان کرد: عید نوروز از منظر جبری و تاریخی آغاز یک سال جدید است؛ از همین روی است که چه در بعد کلان و کشوری که بودجه‌­ها و برنامه­‌ریزی‌­های دولتی مبتنی بر این نظم برنامه‌­ریزی می‌­شوند و چه در بعد خرد، نوروز نقطه آغازی است برای شروع کردن زندگی و از همین روی است که این آغاز همواره همراه می­‌شود با تازه کردن و نو کردن هر آنچه که در این مسیر قرار دارد.

این جامعه‌شناس افزود: ساده‌­ترین حالت تعین‌­یافتگی چنین نو شدنی را در خریدهایی که معمولا در این برهه از سال روال است می‌­توان دید و ساحتی کمی عمیق­‌تر را در دیدوبازدیدهایی می‌­توان مشاهده کرد که در حقیقت تلاشی است برای استمرار پیوندهای خانوادگی و دوستانه­‌ای که بنا بر ماهیت اجتماعی بودن زندگی انسان‌­ها امری ضروری به شمار می‌­رود.

بیژنی با اشاره به اینکه حال با این نگاه به نوروز است که ما می‌­توانیم کرونا را یک بار از منظر میزان آسیب رساندن به کارکرد این آیین مورد بررسی قرار دهیم و بار دیگر عید نوروز را به مثابه ابزار و سرمایه‌­ای که عبور از آسیب‌­های کرونا را برای ما سهل‌­تر می‌­کند مورد قضاوت قرار دهیم اظهار کرد:‌ بررسی‌­های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌­دهد که اگرچه کرونا در دو سال اخیر بسیاری از ارتباطات فیزیکی را دچار مشکل و محدودیت کرده است، اما نوروز اصلی‌­ترین کارکرد خود که تثبیت و گسترش پیوندهای اجتماعی بود را در بسترهایی متفاوت از آنچه در گذشته وجود داشت پی­ گرفته است.

وی اضافه کرد: توسعه­ پلتفرم‌­های شبکه‌­های اجتماعی به مثابه­ فضایی که سال­‌هاست عرصه­‌های عمومی و خصوصی زندگی ما انسان‌­ها را تحت تاثیر قرار داده است، در دوره­ پیدایش کرونا توانست تا سطح بسیاری زیادی خلأهای موجود در روابط میان انسان‌­ها را پر کند. البته که این موضوع به شیوه­‌ای عادلانه در میان همه اقشار جامعه مورد استفاده قرار نمی‌­گیرد و عموما سالمندان و اقشار مسن به واسطه­ عدم توانایی‌­شان کاربری و بهره‌­مندی کمتری از این فرصت خواهند داشت و بالطبع انزوای بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه نکته قابل توجه در این میان، حفظ ماهیت یک ارزش است و نه فعلیت دقیق آن به شیوه‌­ای که در گذشته رواج داشته است گفت: کمااینکه در سده‌های پیشین سبک­‌هایی از پاسداشت نوروز و روابط اجتماعی وجود داشت و امروز آنچنان از آن روزگار دور شده‌­ایم که بسیاری از ما شناخت و اطلاعی از آنها نداریم. بنابراین آنچه قابل توجه است زنده بودن و پویایی اصل تحرک در روابط اجتماعی و تثبیت و تمدید نوشدگی مولفه‌­های حیات اجتماعی است.

بیژنی درباره اینکه «آیا آیین نوروزی توانسته است در بهبود مواجهه با آسیب‌­های کرونایی گامی در جهت تسهیل مصائب و مشکلات بردارد؟» اظهار کرد: در این زمینه نیز می‌­توان به گواه یک مثال، مسئله را ارزیابی کرد. از قابل‌توجه‌­ترین آسیب‌­های کرونا، ایجاد محدودیت‌­هایی است که در حوزه­ فضای کسب و کار پدید آورده است. بدیهی است که مهم‌ترین و اصلی‌­ترین گروهی که از این مجرا مورد آسیب قرار می‌­گیرند، قشر محرومی هستند که به صورت روزمزد کار می‌­کنند و از درآمد و پس‌­انداز ثابتی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در همین زمینه نیز توسعه شبکه‌­های اجتماعی و روابط اجتماعی فراتر از محدودیت­‌های جغرافیایی زمینه‌­ای را پدید آورده است تا افراد کم بضاعت متناسب با شرایط و وضعیت خود بتوانند از کمک‌­های مالی و حمایت‌­های مردمی و نهادی بهره‌­مند شوند و این عرصه‌­ای است که در مناسبت‌­های آیینی همچون نوروز تجلی بیشتر و بهتری پیدا خواهد کرد. بدیهی است که صرف وجود شبکه‌­های اجتماعی عامل محرک و تعیین کننده نیست و نخواهد بود که این صرفا ابزاری جهت به فعلیت پیوستن اراده به پیوستگی میان اقشار مختلف جامعه است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه قطعا مطرح کردن چنین مثال‌­هایی به این معنا نیست که این قبیل عملکردها می‌­توانند مشکلات عدیده­‌ای را که مردم با آنها دست‌وپنجه نرم می‌­کنند را بر طرف کند یا دغدغه­‌های مردم را از میان بردارد عنوان کرد: باید یادآور شویم که مسئله اصلی مورد بررسی این است که آیا عید نوروز به عنوان یک آیین که کارکردها و اهداف اجتماعی و فرهنگی خاصی را بر عهده دارد، مبتنی بر شرایط کرونایی توانسته است به مسیر خود ادامه دهد و آیا توانسته است در یک مواجهه نوین و مدرن خود را با شرایط تطبیق دهد و پویایی‌اش را به نمایش بگذارد؟ باید گفت که به نظر می‌­رسد آنچه ما شاهد هستیم یک شیوه­ نوین از پویایی است که این آیین به فراخور زمان توانسته است از خود نشان دهد و چه بسا با تداوم این شرایط تغییراتی بنیادین‌تری را در تجلی ­این آیین در سال‌­های آینده شاهد باشیم.

بیژنی تاکید کرد که البته بیان چنین مثال‌­هایی به هیچ وجه به معنی بر طرف شدن دغدغه­‌هایی که حاصل چالش‌­های عدیده­‌ای که از منظر اقتصادی در کشور وجود دارد نیست، زیرا کرونا تنها یکی از معضلاتی است که این روزها عید نوروز با آن مواجه است و مشکلاتی همچون گسترش فرهنگ فردگرایی، گسست‌­های نسلی و انفکاک‌­های متعدد میان گروه­‌های اجتماعی، مشکلات ریشه‌­ای و گسترده اقتصادی و … از دیگر چالش‌­هایی‌اند که آیین‌­های نوروزی در مواجهه با آنها باید واکنش‌­های مناسب و درخوری را به نمایش بگذارد تا بتواند بار دیگر پویایی و حیات و کارکرد خود را برای بهبود زندگی مردم به اثبات برساند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط