۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱

کار سخت پرشورها برای درخشش در لیگ برتر/ ۷ سال زمان برد تا قربان بردیف یک تیم را قهرمان کند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،۶ اسفند ۱۴۰۰ ساغلام برای بار دوم روی نیمکت تراکتور نشست. در آن زمان گرچه تراکتور در قسمت‌های پایین جدول بود ولی مشخصا جزو نامزدهای سقوط به حساب نمی‌آید. پیش از ساغلام سولد...

کار سخت پرشورها برای درخشش در لیگ برتر/ ۷ سال زمان برد تا قربان بردیف یک تیم را قهرمان کند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،۶ اسفند ۱۴۰۰ ساغلام برای بار دوم روی نیمکت تراکتور نشست. در آن زمان گرچه تراکتور در قسمت‌های پایین جدول بود ولی مشخصا جزو نامزدهای سقوط به حساب نمی‌آید. پیش از ساغلام سولدو به مدت چهار ماه هدایت قرمزپوشان را برعهده داشت.

زمانی که ساغلام به تراکتور آمد، گفته شد او با قراردادی یک‌ونیم ساله هدایت تی‌تی‌ها را برعهده خواهد گرفت و نتایج فصل پیش رو اهمیت چندانی ندارد. او آمده تا از همین حالا فرمان تیم را در دست بگیرد و فصل آینده پرقدرتی را برای تیم تبریزی رقم بزند. با پایان فصل مشخص شد خبری از قرارداد یک‌ونیم ساله نبوده و ساغلام و تراکتور باید برای شروع فصل جدید با هم به توافق برسند. این اتفاق از تاریخ ۱۰ خرداد که تراکتور آخرین بازی‌اش را در لیگ به اتمام رساند صورت نگرفت تا در هفته پایانی ماه آخر بهار مشخص شود ساغلام از تبریز رفتنی است. از همان زمان مدیران تراکتور به دنبال یک مربی خارجی دیگر رفتند و در نهایت روز یکشنبه قربان بردیف، مربی ترکمنستانی ساکن روسیه را به عنوان سرمربی جدید معرفی کردند.

از فیروز کریمی به زوونیمیر سولدو که ۱۵ هفته هدایت تراکتور را برعهده داشت و تنها ۱۲ امتیاز کسب کرد و با دریافت ۱۴۰ هزار دلار اضافی حاضر شد پای توافقنامه جدایی را امضا کند تا ساغلام که سه ماه روی نیمکت تراکتور نشست. این خلاصه عملکرد مدیران تیم تبریزی است که نتیجه‌اش شده جایگاه سیزدهمی برای تیمی که روزی مدعی کسب عنوان قهرمانی لیگ بود.
اگر از مدیران تراکتور سوال شود چرا تیم را از فیروز کریمی گرفتند و به سولدو با آن قیمت گزاف سپردند هیچ پاسخی نخواهند داشت. اگر بحث نتیجه بود که مطمئنا فیروز کریمی نمی‌توانست عملکرد بدتری از سولدو در ۱۵ هفته به جا بگذارد. اگر هم بگویند سولدو را آوردیم تا تیم‌سازی کند آن وقت باید به این سوال پاسخ بدهند چرا به خاطر چند نتیجه ضعیف او برکنار شد؟ همین سوالات عینا در مورد ساغلام هم مطرح است. اینکه چرا او آمد و چرا رفت؟
از این مهم‌تر تراکتور فرصت قابل توجهی را در فصل نقل‌وانتقالات به دلیل مشخص نبودن شرایط نیمکت تیم از دست داده است. در حالی که رقبا به صورت فعالانه از باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی بهره می‌بردند تراکتور درگیر بحث با ساغلام و پیدا کردن جانشین او بود.

حالا سکان هدایت تراکتور به قربان بردیف سپرده شده است. سرمربی سابق روستوف و کازان در لیگ روسیه که عنوان قهرمانی در لیگ برتر این کشور با کازان را هم در کارنامه دارد. او به نوعی کاشف سردار آزمون مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان هم به حساب می‌آید. او ۶۹ ساله است و فصل پیش در لیگ قزاقستان و در تیم غیرت به مربیگری پرداخته بود. بردیف همراه با این تیم به مقام سوم لیگ رسید.

از آخرین موفقیت قابل توجه بردیف به عنوان سرمربی ۶ سال می‌گذرد. البته اگر نایب‌قهرمانی با روستوف در لیگ روسیه را بشود موفقیت حساب کرد. آخرین جامی که بردیوف برنده شده هم برمی‌گردد به سال ۲۰۱۲ که برنده جام حذفی روسیه شد. او پیش از این دو بار پیاپی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ عنوان قهرمانی لیگ روسیه را به دست آورده بود. بردیف در آن سال‌ها ستاره‌هایی نظیر کریستین آنسالدی، سزار ناواس و سرگی سماک را در تیم روبین کازان داشت. او بعد از دو سال ناکامی در تکرار موفقیت‌ها با کازان راهی روستوف شد و با این تیم بعد از سه سال به مقام نایب‌قهرمانی دست یافت. با این حال بازگشت او به کازان در سال ۲۰۱۷ دیگر با موفقیت همراه نشد. بردیف در اواسط فصل ۲۰۱۷ جانشین خاوی گارسیای اسپانیایی شد و فصل را در رتبه دهم به پایان رساند. در فصل بعد که او از ابتدا هدایت کازان را برعهده داشت این تیم به مقامی بهتر از یازدهمی نرسید.

مربی متولد عشق‌آباد می‌تواند گزینه خوبی برای تراکتور باشد اگر مدیران این تیم بخواهند و اجازه بدهند. بردیف هم در استعدادیابی مهارت دارد هم در تیم‌سازی. با این حال اگر نگاه مدیران تراکتور همان نگاه سابق باشد شاید در فصل آینده هم به صورت متوسط هر چهار ماه هواداران شاهد نشستن یک مربی جدید روی نیمکت این تیم باشند. بردیف در حالی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ کازان را به مقام قهرمانی روسیه رساند که از سال ۲۰۰۱ هدایت این را برعهده داشت. یعنی ۷ سال زمان برد تا این مربی ترکمنستانی بتواند کاشت‌هایش را برداشت کند و به موفقیت برسد. او زمانی که به روستوف رفت هم زیادی طول کشید تا بر اوضاع مسلط شود.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار